Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-09-02 Scuderia-kurs på Nürburgring (med bilder) | 1, 2 >> 6061 besök totalt |
Då är man nyligen hemkommen efter att för första gången ha gått den legendariska Scuderia-kursen på Nürburgring. Finns många intryck att försöka sammanfatta, t.ex:
1, Köp inte en kolfiberhuv från Realcar om du tänkt köra i hastigheter över 300 km/h -då öppnas huven per automatik, vilket är en väldigt spännande upplevelse... 2, Ha alltid en kompis i Sverige beredd på att köra ner en reservbil i händelse av att din tilltänkta tävlingsbil skulle gå sönder, t.ex. enligt punkt 1 (ovan) 3, Var beredd på att känna dig lite i underläge innan din reservbil kommit ner. Att köra en hyrbil i form av en Audi A4 1.9 TDI Avant kan fresta på självförtroendet i närheten av 299 andra kursdeltagare som kör Porsche, Ferrari eller Lamborghini. 4, Självförtroendet kan förstärkas när du i första tävlingsmomentet kör konbana och du med din hyrbil kör ifatt bilen framför, som råkar vara en Porsche 996 GT3. 5, Det kan vara en bra sak att inte köra runt med en 500+ hk bil på Nürburgring innan man lärt sig banan. Om man vill komma hem med både bilen och sig själv i helt skick. 6, Tur att det inte var jag som skrotade min Ferrari 360 Challenge Stradale första dagen som jag var nere på Nürburgring. (Plötsligt känns mina egna bekymmer lättare.) 7, Vad är bättre än havsutsikt på hotellrummet? Svar: Parkeringsplatsutsikt! 8, Jäklar, vilka bilar det finns. Och alla samlade på ett och samma ställe. 9, Jäklar, vilken kul bana Nürburgring är. När man har lärt sig banan! Men en bild säger mer än nio punkter, gå därför in på min hemsida och njut av bilarna som finns på bild: http://www.jirhall.com |
||||
Fy fasiken vad rutan såg ut efter huven... Ingen rolig upplevelse att få huven över vindrutan. Har varit med om det själv. En Volvo 242 DL 120km/h på motorvägen när det hände. Som tur var det på en raka så det gick att sakta ner och stanna till utan att orsaka kaos på vägen.
_________________ Roger Bråberg - SAAB 9-3 SC 2007 |
||||
oj, det där såg verkligen inte bra ut... Nu blir jag lite nervös iom att jag nyss har bytt till en kolfiberhuv från Realcar... Visserligen går inte golfen i 300 men väl 250 på mätaren. Vad gick sönder? Huvlåset eller något annat? *Drömmer om att få gå Scuderia-kursen* _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
1. Det där med huven antar jag inte hände på Ringen? Tror nämligen inte att du kommer upp i 300+ där 2. Alltid bra med schysta kompisar och reservbilar. 3. Att köra sin första Scuderiakurs med en Audi diesel, tror jag snarare är en fördel än en nackdel, om du vill lära dig banan! Att slå från underläge är bara kul!!! 4. Du ser!!! 5. Instämmer till 100%! 6. Andras olycka påverkar dock mig också negativt! 7. Klockrent! 8. Den bilpark som rullar runt i den lilla byn Nürburg under en Scuderia-kurs är helt sanslös! 9. Grattis du har vunnit högsta vinsten!!! Du har förstått vad livet går ut på! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
|
||||
I högre hastigheter så pressar fartvinden upp huven mer och mer -man kan säga att den viker sig på mitten, eftersom den inte är så styv. Så till slut så vek den upp sig så mycket att den tappade greppet om den främre haken, med följden att huven lade sig över vindrutan... Att gå Scuderia-kursen kan jag varmt rekommedera. Vilken upplevelse! Jag kommer att åka ner nästa år igen. Förhoppningsvis kan jag då använda Audin även på själva kursen och inte bara på vägen fram och tillbaka, som i år... |
||||
1, Nej, huven flög upp på Autobahn, på vägen ner till kursen. 6, Baksidan med Ringen och Scuderia-kursen är att det är rätt så många fina bilar som kvaddas mer eller mindre. Väldigt tråkigt! 9, Jag var fascinerad av Ringen redan tidigare. Men först nu efter kursen så känns det som om man har någon ordentlig behållning av att köra, när man kan lite mer om vilka spårval man bör välja. Fast det behövs ännu mer träning och antagligen minst en komplett kurs till, innan man blir ordentligt säker. Jag har redan bokat in en Ringen-resa till om några veckor... |
||||
Schumi ska ha varit där på söndagen, då jag åkte hem. Jag var bara inne på lördagen. Då var det körning med diverse F1-bilar från olika årtal, Ferrari Challenge samt "vanliga Ferrari-ägare" som testade sina bilar på banan. Samt en sanslös massa Ferrari-bilar på parkeringen... |
||||
En fråga. Realcars huvar är väl inte helt i kolfiber? Är väl bara en kolfiberfilm på en glasfiberlucka vad jag förstår..? Eller?
|
||||
Jag TROR att Realcars kolfiberhuvar har en kärna av aluminium... Det är nog inte kolfiber rakt igenom i alla fall. |
||||
Är det nästa års höstkurs du har bokat? Var det många bilar som skadades?? Borde väl inte hända mer än på en vanlig banträff, tom mindre med tanke på alla duktiga instruktörer Jag är själv bokad till nästa års Scuderia, ses kanske då! _________________ mvh Philip Lundh |
||||
I första hand syftade jag på att jag tänker åka ner till Ringen en gång till innan denna månaden är slut. Och antagligen ytterligare minst en gång innan året är slut. Dessutom har jag bokat upp Scuderias höstkurs för 2005. Det var nog ett tiotal bilar som kvaddade när jag var nere på denna kursen. En svensk Ferrari 360 Challenge Stradale den första dagen, därefter ett gäng Porschar, varav minst två var svenska. Att det alltid sker ett antal olyckor på dessa kurser har nog bl.a. att göra på att det är väldigt många deltagare (runt 300 bilar) och att Nürburgring är en så väldigt svår och icke-förlåtande bana som det är -finns ju praktiskt taget inga avåkningszoner. Två meter gräs, sedan sitter man i räcket... |
||||
Ungefär 25 bilar i varje. |
||||
Hej !
Var och tittade på Söndagen under Ferraridagarna. Schumi hade stor show. Först åkte han några varv i en ny Maserati typ Ferrrari Enso, sedan hoppade han ner i F1:an. Efter några snabba varv gjorde han ett antal stopp och start. Efter detta gjorde han några piruetter med rykande däck och for iväg MOT körriktningen i ca 3-4 varv. Han avslutade med att under folkets jubel köra förbi sina meckar med en halvmeters avstånd i ca 300 knyck. Skulle tro att dom var rätt lomhörda efteråt. Vad är priset på en Scuderiankurs ? Thord Röd M3 E30 _________________ Thord Johnsson |
||||
1, Köp inte en kolfiberhuv från Realcar om du tänkt köra i hastigheter över 300 km/h -då öppnas huven per automatik, vilket är en väldigt spännande upplevelse...
Pröjsar RealCar skadorna?? Jag bara menar att de ser ju inte billigt ut direkt.... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Ingen risk att dom gör det. Är ju gjort ett extra hål i som dom förmodligen kommer hävda att det var det som orsakade haveriet.. Tyvärr.. |
||||
360 som skrotades hade hädelsevis inte "BYEBYE" på regplåten? _________________ Mikael Persson |
||||
Kan den hettat Maserati MC12 (mitt minne kanske sviker mig?)?. Ser iaf väldigt racemässig ut på alla bilder. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Nej, "BYE BYE" lever fortfarande... |
||||
De hade en hel lista med anledningar till varför de inte tog på sig skadorna. Och till viss del så förstår jag dem, även om jag tycker att man skulle kunna kräva bättre kvalité på produkterna. Visserligen är det kanske lite extremt att produkttesta i 300 km/h, men redan i lägre hastigheter kunde man ju tydligt se att huven började att röra på sig... |
||||
Eftersnack 2004-09-02 Scuderia-kurs på Nürburgring (med bilder) | 1, 2 >> 6061 besök totalt |