Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mk S-Indy (SAAB Motor)
2 besök senaste veckan (1162 totalt)
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 179


Trådstartare
Hallå.
Efter att min E30 blev såld längtade jag efter ett nytt projekt.
Har alltid drömt om att bygga en Super Seven så när detta "halvfärdiga" projekt dök upp och min kompis, som har en Mk Indy, tjatade lite så vara det bara att slå till.

Lite bakgrund innan jag börjar med alla mina frågor.
Har även en tråd på LocostSweden.se men tänker att man kan få fler svar från en bredare publik om jag har en tråd även här. Dessutom älskar jag Rejsa och är här inne flera gånger varje dag
Bilen är en Mk Indy med en SAAB 9000 2.0T motor. Det mesta sitter på plats och SFRO 1 är genomförd med en mindre anmärkning på rattstången som hade någon konstig lösning för att kunna flytta fram o tillbaka ratten. Detta kommer jag ta bort och fixera på ett bättre sätt.

Men lite frågor:
- Jag har varit hos Finess och kapat till en bur, som jag själv ska notcha och be någon kunnig svetsa dit. Idag har jag en huvudbåge original från MK Indy, som är fastsvetsad.
Ska jag kapa av den och göra buren avtagbar/skruvad? Klar fördel är ju när man helsvetsar den eller lackar mm. Men det innebär ist att jag måste kapa av den nuvarande huvudbågen och svetsa dit plattor på den och skruva fast. Är det värt besväret? Finns det andra för/nackdelar?

- Motorsystem, jag tänkte köra med T5, Saab original. Fick med en kabelhärva och något försök till säkring/relähållare som jag inte förstår mig på.
Är det värt att köpa en MaxxEcu / Link eller liknande eftermaknadssystem eller fortsätta på T5(Trionic)??
-Är det värt att försöka nysta i det hela eller bara börja om?

-Får inte igång motorn med nuvarande kabelhärna.
Den startar med startgas. Men jag tror inte den får soppa. Spridarna har jag plockat bort och kört i ultraljudstvätt. Kollat på tändstiften och de var torra. Ev en som var lite fuktig.
Vevaxellägesgivaren är ny och sitter på plats och har rätt Ohm. Någon som vet om Vevaxelgivaren styr både tändning och spridarna? Tänker att den har tändning eftersom den startar med startgas. Så problemet är nog soppan. Jag har tryck fram till spridarbryggan.

-Motorn sitter lite för högt, med helt plan undersida. ca 15cm markfrigång.
Skulle ni låta motorn sitta så högt för att få ett helt plant golv. Eller skulle ni sänka den 4cm för att slippa göra om huven men ist få tråget att sticka ner.
Givetvis sätter jag någon slags "hasplåt" under tråget isf.



Sen letar jag lite delar:
-Ratt, hur stor i en Super Seven? Är 350mm för stort?
-Stolar (Typ Tillet). Har kollat på dessa och försökte beställa utan att lyckats. Även mailat men får inget svar.
https://www.bluepower.se/sv/produkter/styling-tuning/varumarkenbutiker . . . .
-

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 179


Trådstartare










_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 368



Rockhound skrev:


- Motorsystem, jag tänkte köra med T5, Saab original. Fick med en kabelhärva och något försök till säkring/relähållare som jag inte förstår mig på.
Är det värt att köpa en MaxxEcu / Link eller liknande eftermaknadssystem eller fortsätta på T5(Trionic)??
-Är det värt att försöka nysta i det hela eller bara börja om?

Ge Trionic en chans innan du bestämmer dig för något annat, är min personliga åsikt (fast jag kanske är lite partisk )

-Får inte igång motorn med nuvarande kabelhärna.
Den startar med startgas. Men jag tror inte den får soppa. Spridarna har jag plockat bort och kört i ultraljudstvätt. Kollat på tändstiften och de var torra. Ev en som var lite fuktig.
Vevaxellägesgivaren är ny och sitter på plats och har rätt Ohm. Någon som vet om Vevaxelgivaren styr både tändning och spridarna?

Vevaxelgivaren är ju en mycket central del i alla motorstyrsystem (styr allt som är relaterat till motorposition, och lite till...., utan den fungerar inga system)

Tänker att den har tändning eftersom den startar med startgas. Så problemet är nog soppan. Jag har tryck fram till spridarbryggan.
-


Skaffa dig T5Suite (https://www.trionictuning.com/forum/viewforum.php?f=3), och se till att du kan få kontakt med T5 - prio 1.
Där kan du förhoppningsvis se vad som sker .....

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 179


Trådstartare
Tack för tips.
Då ska jag nysta i kablaget imorgon och försöka se vad det är som saknas.
Ska även testa ladda ner T5 Suites.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 654



Rockhound skrev:
Har även en tråd på LocostSweden.se men tänker att man kan få fler svar från en bredare publik om jag har en tråd även här. Dessutom älskar jag Rejsa och är här inne flera gånger varje dag
Kul projekt, jag har till och från suktat efter just en Saab-locost. En vacker dag...

Rockhound skrev:
-Motorn sitter lite för högt, med helt plan undersida. ca 15cm markfrigång.
Skulle ni låta motorn sitta så högt för att få ett helt plant golv. Eller skulle ni sänka den 4cm för att slippa göra om huven men ist få tråget att sticka ner.
Givetvis sätter jag någon slags "hasplåt" under tråget isf.

Min värsta är att "råka"klippa en kerb och lämna ett långt, svart, klibbigt och halt spår efter mig... Personligen skulle jag se till att chassit var lägst punkt.

Rockhound skrev:
-Ratt, hur stor i en Super Seven? Är 350mm för stort?

Jo, ligger nog på största sidan. 320?

_________________
Dan Mattsson
991.GT3
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 179


Trådstartare
i96danma skrev:
Rockhound skrev:
Har även en tråd på LocostSweden.se men tänker att man kan få fler svar från en bredare publik om jag har en tråd även här. Dessutom älskar jag Rejsa och är här inne flera gånger varje dag
Kul projekt, jag har till och från suktat efter just en Saab-locost. En vacker dag...

Jag åkte med någon värsting Sjua på Mantorp för många år sedan. Den hade en Saab turbomotor med ungefär lika många Hk som Kg. Helt fantastisk upplevelse.
För mig räcker dock ca 200hk gott till en början.

Rockhound skrev:
-Motorn sitter lite för högt, med helt plan undersida. ca 15cm markfrigång.
Skulle ni låta motorn sitta så högt för att få ett helt plant golv. Eller skulle ni sänka den 4cm för att slippa göra om huven men ist få tråget att sticka ner.
Givetvis sätter jag någon slags "hasplåt" under tråget isf.

Min värsta är att "råka"klippa en kerb och lämna ett långt, svart, klibbigt och halt spår efter mig... Personligen skulle jag se till att chassit var lägst punkt.

Ja, jag kan bara hålla med. Därför tänker jag mig en stabil hasplat, räcker inte det?

Rockhound skrev:
-Ratt, hur stor i en Super Seven? Är 350mm för stort?

Jo, ligger nog på största sidan. 320?

Får nog åka runt o testa lite olika storlekar. Tråkigt att beställa för stor. Vill ju inte köra buss.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 179


Trådstartare
Två lite akuta frågor om bur och besiktning.

Jag håller på och ska bygga buren, men fick till mig av en kollega att jag inte kan sätta dit sidosträvorna då det försvårar i och urstigning och det godkänner inte besiktningen(eller om det var SFRO som rekommenderade att inte montera dem?)
Är detta någon ni har råkat ut för?

Sen tänkte jag fästa främre bågen("rutan") på utsidan av chassit genom att svetsa på en plåt längst med röret och sedan svetsa fast en plåt på utsidan av chassit och sedan skruva fast dessa. Är det godkänt? Eller måste jag ha ett diagonalt rör som svetsas i änden på bågen? Hoppas ni förstår.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 179


Trådstartare

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12089



Rockhound skrev:
Två lite akuta frågor om bur och besiktning.

Jag håller på och ska bygga buren, men fick till mig av en kollega att jag inte kan sätta dit sidosträvorna då det försvårar i och urstigning och det godkänner inte besiktningen(eller om det var SFRO som rekommenderade att inte montera dem?)


Nu vet jag inte hur du har tänkt din bur, men tittar man tex på Nillet's Westfield så är det ju inga problem med Westfieldburen. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112313&highlight= Han har dessutom bra byggbilder på sin hemsida, jag tittar där då och då för referens.


Kimmen har en tråd om sin sjua här, och den fick bur från Finess med. Den gick väl först i Roadsport innan det blev Modsport? Jag har för mig att även där fanns det bra bilder på buren (som dessutom gick att ta bort främre delen på).
Ingen av de gör i/ursteg "jobbigare.

Men sen finns de ju sjuor som har dragning av burrör så det blir jobbigt, som istället för att följa öppningen som på Westfieldburen drar ett rakt rör tvärs över öppningen.



Edit: MK's FIA-godkända bur ser ut som Westfield's, dvs tvärsträvan är inte så mycket i vägen.
https://www.kitcardirect.co.uk/products/mk-indy-fia-approved-roll-cage . . . .
Hur skiljer sig det mot hur du har tänkt?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 179


Trådstartare
Jag tänker mig ganska likt denna. (Hoppas det är ok att jag lånar bilden Magnus.)

Men med en platta fastsvetsad(det svarta) på chassit. Bild 1
Och låta bågen gå ner längre (det röda)

Eller måste jag ha en rör som sticker ut horisontellt? Bild 2




_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mk S-Indy (SAAB Motor)
2 besök senaste veckan (1162 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande