Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Astra GSI -92
248 besök totalt
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Ny banbil = ny tråd

För att knyta ihop sista inlägget i förra biltråden finns det här:https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1740484

Fortfarande står det en tysk bil i garaget, men i papprena står det Opel iställlet för Porsche, att det någon gång skulle stå en Opel i mitt garage hade jag aldrig trott för 10-15 år sedan

Då vi är på jakt efter ett nytt och större hus (givetvis är ett bra garage med i kravlistan) såldes Porschen, och en billigare banbil införskaffades ett par dagar senare i form av Astran. Denna bil ser ut att ha rullat på våra banor under många år med olika motorer, ser att det finns en gammal tråd här på rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40239.

Specen just nu är:

Kaross reggad med bur
Kolfiberklätt tak
Flyglar och motorhuv i kolfiber
Front I glasfiber som sitter fast med fyra sprintar för lätt avtagning.
Låsbara huvlås
Polycarbonatrutor tonade, sidor bak och bakrutan
Stolar GSI som sitter i nu sitter kvar sedan besiktningen
Racestolar Sparco eller OMP
Bälten original för besiktning
Bälten Sparco 3" till båda sidor

Motor c20xe originaleffekt 150 hk
Power Cap från Friedrich Motorsport
F20 vxl låda med Quaifediff och Quaife rakskuren slutväxel utv 4.2
Ombyggt vxl länkage för kortare slag och mindre glapp

Fram
Proflex ben med ställbara topplagringar och ställbara steg comp 19 o returen 24 steg (servade hos Sellholm)
Rörbärarmar Harry Hockley motorsport
Krängaren fram 2 mm grövre än original
Kulleder i framvagnen inga gummibussningar
Fjädrar 70 N

Bak
Motorsport bakaxel med mer camber
Knivkrängare
Stötdämpare Pro Tech ställbara comp 12 steg retur 12 steg
Fjädrar 120 N

Bromsar fram 284 mm med tillhörande Opel ok
Belägg Carbotech XP8
Bromsar bak org.
Belägg Mintex M1144

Övrigt
Omex shiftlight
Batteri Odyssey PC 680
Fälgar BBS 15"
Ratt RAID
Rattnav Snapp Off

Precis anlänt hemma efter affär:

Ett par veckor senare hämtades ett lass med reservdelar/däck/fälgar:

Utav de däck som satt på BBS-fälgarna var två tämligen slut och två Hankock ur "högen" lades på istället inför premiärkörning på Lunda med MX5-klubben. Däcken var rejält gamla (2004), så jag var tveksam till hur de skulle fungera. Men över förväntan var svaret . De var konsekventa och gav överraskande bra grepp i konbanan. Hjälptes säkert av att det blev en riktigt fin/ varm sensommardag.

Planen var att avsluta säsongen i morgon på Gelleråsen och tills dess ville jag ha en sjysst uppsättning däck. Då det dök upp billiga fälgar i rätt dimensioner i närheten hamnade de hos mig och skoddes med två fina Kumho V700 ur "högen" och två Nankang CR-S köpta av min lokala gummiverkstad (har jag varit sugen på att prova dessa). Fälgarna var dock inga rejsiga lättviktare (9,6 kg styck i 15" )
Här kontrollerar teamets däckansvarige vad som levererats till garaget:

Jag insåg att jag fått fylla på kylarvätska fler gånger än vad som kan anses bra för en frisk motor. Och lite undersökande senare kan konstateras att topp-packningen verkar ha tackat för sig. Så tyvärr blir det inger Gelleråsen i morgon.
Och då Familj/Hus/Jobb effektivt begränsar timmarna i garaget tar det nog ett tag innan bilen är köbar igen. Men arbete pågår!

Opel Astra GSI -92
248 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande