Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
248 besök totalt |
Ny banbil = ny tråd
![]() För att knyta ihop sista inlägget i förra biltråden finns det här:https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1740484 Fortfarande står det en tysk bil i garaget, men i papprena står det Opel iställlet för Porsche, att det någon gång skulle stå en Opel i mitt garage hade jag aldrig trott för 10-15 år sedan ![]() Då vi är på jakt efter ett nytt och större hus (givetvis är ett bra garage med i kravlistan) såldes Porschen, och en billigare banbil införskaffades ett par dagar senare i form av Astran. Denna bil ser ut att ha rullat på våra banor under många år med olika motorer, ser att det finns en gammal tråd här på rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40239. Specen just nu är: Kaross reggad med bur Kolfiberklätt tak Flyglar och motorhuv i kolfiber Front I glasfiber som sitter fast med fyra sprintar för lätt avtagning. Låsbara huvlås Polycarbonatrutor tonade, sidor bak och bakrutan Stolar GSI som sitter i nu sitter kvar sedan besiktningen Racestolar Sparco eller OMP Bälten original för besiktning Bälten Sparco 3" till båda sidor Motor c20xe originaleffekt 150 hk Power Cap från Friedrich Motorsport F20 vxl låda med Quaifediff och Quaife rakskuren slutväxel utv 4.2 Ombyggt vxl länkage för kortare slag och mindre glapp Fram Proflex ben med ställbara topplagringar och ställbara steg comp 19 o returen 24 steg (servade hos Sellholm) Rörbärarmar Harry Hockley motorsport Krängaren fram 2 mm grövre än original Kulleder i framvagnen inga gummibussningar Fjädrar 70 N Bak Motorsport bakaxel med mer camber Knivkrängare Stötdämpare Pro Tech ställbara comp 12 steg retur 12 steg Fjädrar 120 N Bromsar fram 284 mm med tillhörande Opel ok Belägg Carbotech XP8 Bromsar bak org. Belägg Mintex M1144 Övrigt Omex shiftlight Batteri Odyssey PC 680 Fälgar BBS 15" Ratt RAID Rattnav Snapp Off Precis anlänt hemma efter affär: ![]() ![]() Ett par veckor senare hämtades ett lass med reservdelar/däck/fälgar: ![]() Utav de däck som satt på BBS-fälgarna var två tämligen slut och två Hankock ur "högen" lades på istället inför premiärkörning på Lunda med MX5-klubben. Däcken var rejält gamla (2004), så jag var tveksam till hur de skulle fungera. Men över förväntan var svaret ![]() ![]() ![]() Planen var att avsluta säsongen i morgon på Gelleråsen och tills dess ville jag ha en sjysst uppsättning däck. Då det dök upp billiga fälgar i rätt dimensioner i närheten hamnade de hos mig och skoddes med två fina Kumho V700 ur "högen" och två Nankang CR-S köpta av min lokala gummiverkstad (har jag varit sugen på att prova dessa). Fälgarna var dock inga rejsiga lättviktare (9,6 kg styck i 15" ![]() Här kontrollerar teamets däckansvarige vad som levererats till garaget: ![]() Jag insåg att jag fått fylla på kylarvätska fler gånger än vad som kan anses bra för en frisk motor. Och lite undersökande senare kan konstateras att topp-packningen verkar ha tackat för sig. Så tyvärr blir det inger Gelleråsen i morgon. Och då Familj/Hus/Jobb effektivt begränsar timmarna i garaget tar det nog ett tag innan bilen är köbar igen. Men arbete pågår! _________________ /Patrik Liljeros |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
248 besök totalt |