| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däckbredd vs. vikt och fordonstyp
|
893 besök totalt |
|
Halloj! Nu har mitt ego hunnit återhämta sig något efter ett halvt miserabelt resultat på Lunda förra helgen med "Challenge".
...och det har börjat analyserats varför det inte gick att åka fortare än vad det gick (inte kan det vara att jag är en halvdan chaufför - det måste poängteras att jag var ruggigt förkyld i helgen med *fniss*). Imprezan väger med mig i runt 1400 friska, har konstant fyrhjulsdrift (visko i mitten och bak, öppen diff fram), ungefär asfatsrallyspec på fjädringen, och lite kraftigare krängningshämmare. Den kränger lite lagomt, och känns ruskigt alert rent allmänt, och jag upplever absolut inte att den är understyrd så länge man inte lockar fram det med "abuse understeer"-prylen. Den körs med ungefär 2 grader camber fram, och 1 bak (McPherson runt om) - jag har möjlighet att lägga på mera fram - dock såg slitaget riktigt bra ut efter en dags körning, tyvärr hade jag ingen möjlighet att mäta tempen. Däcken vid tillfället var helt nya Yokohama A032R i Soft, 205/50x16. Jag börjar undra om det inte är alldeles för lite däck på en bil med hyfsade prestanda, och relativt hög vikt? Input? /J - tappat tron en smula, och skall till Emmaboda imorgon
|
|
Rent generelt så är greppet/friktionen en funtion av belsatingen.
Allås vid högre last sjunker friktionen. Ur den synpunkten vill man ha så breda macker det går. Vad hadde du för däckstryck??? (varmt och kalt) Vad åker dylika bilar med för däck och däcksbredder??? _________________ Johan Sjölinder |
|
Imprezan (den gamla) är lite begränsad i däckbredd, 215 är absolut max om vi pratar r-däck.
Varmtrycket justerades under dagen till 2,1 kg fram, 1,9 bak - kallt tror jag det blev 1,7 fram och 1,6 bak (om inte minnet sviker mig). /J |
|
Hur körde ni? Var det typ slalom med typ max 2 minuters körning åt gången eller var det banåka med långa pass? Det jag vill komma till var om däcken blev sämre efter 10-15 minuter?
Min lilla erfarenhet av icke så värmetåliga R-däck (Pirelli PZeroC) är att smala (205) blir sliriga lite fortare än bredare (225&245). Däremot så känns det knappt någon skillnad under dom första 5-7 minutrarna. Har ekipagevikt på ca 1190 kg, RWD och rätt låg effekt (170 hk) Dina tryck är ju i den härad som man brukar på ha på 032:or vad jag förstått. Vidare tror jag att 032or tål mer stryk än är PZeroC innan dom blir sliriga. Har dock inte kört på 032 själv så det är bara vad jag tror mig ha förstått. Får du inte in bredare än 215 så är där ju inte så mkt att göra mer än att köpa dom tåligaste däcken som går att få tag i. _________________ Pär Hylander |
![]() |
Däck för banåka
|
893 besök totalt |