| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Prisvärd oljetrycksmätare?
|
3 besök senaste veckan (17369 totalt) |
|
Var hittar jag en prisvärd oljetrycksmätare och givare? Måste ju se att trycket är ok i kurvorna!
EDIT: Ska man ha en mätare som går upp till 10 bar eller 5 bar? _________________ William Ekström |
||||||
|
Biltema!
Tänk på att en mätare inte nödvändigtvis hinner med att visa det snabba förloppet när oljetrycket tillfälligt försvinner i en kurva. Dessutom hinner du knappast titta på den genom hela kurva. Komplettera därför med en rejäl oljetryckslampa som verkligen syns! Jag har ett bromsljus från en Volvo V70 på I-brädan. Ingen risk att man missar det _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
Elfa har bra stora lampor:
Ca 30mm i diameter på glaset. Röd har art.nr. 36-005-09 som exempel (och heter "Signallamphållare, IP65 o22,5 mm". Du bör ha tryckgivare med varningslampa funktion då. Hur annars gör man en krets för varningslampa? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Dom hade t-kopplingar på biltema också. Så då kan man ju behålla orginalgivaren.
Frågan är om man egentligen inte borde ha en känsligare på/av-givare än orginalet. För den switchar väl först vid 0.5 bar, och då är det redan för sent om man ligger på 5000 rpm. _________________ William Ekström |
||||||
Tillräckligt rätt! Du behöver ju egentligen bara se variation i trycket! Jag har en givare till oljetrycksmätaren och en annan till lampan. Så slipper man att ett elfel slår ut bägge och man får därmed extra säkerhet mot felaktiga larm. Annars kan man ju montera de käcka runda bakljusen som brukar säljas på alla mackar, ca 7 cm i diameter. Såna som sitter på Epa-traktorer. Fast dioder är bättre då de är snabbare! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
Re: Prisvärd oljetrycksmätare?
Kan du leva med att det står Biltema på instrumentet så är det rimligen oslagbart vad gäller prisvärde, 149 kr för både givare och instrument Tycker inte det spelar ngn roll om den är graderad till 5 eller 10. Edit; oj vad ni andra var snabba! _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Hittade denna på elfa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p Frågan är om den klarar miljön.. Skulle vara trevligt med en tryckvakt som slår ifrån lite tidigare än orginalgivarn. Angående biltema tryckmätaren. Jag vill också ha en tryckmätare som visar någorlunda bra absoluta värden också, så att man kan se att motorn är i skick och så. Jag ska snart plocka ihop en motor nämligen.. _________________ William Ekström |
||||||
|
Jag skulle plocka en mätare som går till 10 bar. Vid kall motor så har min 924 iaf runt 7 bars oljetryck och under hårdkörning så halkar det ner till alldeles för låga 3,5-4 bar. Normaltryck ska ligga på 5 bar vid 3000rpm för min 924a... Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Härligt!
Biltemas går till 7, så det får väl räcka eftersom den är så billig. _________________ William Ekström |
||||||
|
Jag har biltemas..
Riktigt slö i reaktionerna är den, men har man tid att titta på mätaren när man kör så har den hunnit reagera om man säger så.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Har också biltemas faktiskt, tycker inte den är så jätteslö... Har iaf råkat ut för att ha lite för lite olja i motor och sett hur nålen har slängt till i nån kurva (en snabb dipp då den tappar 2kg:s tryck). Perfekt att man hade en mätare så kunde man hälla i ½l olja så var allt lugnt! _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
|
Känslan är att den har ca 1sek fördröjning innan den viftar till vid ändringar som påverkar trycket.
Felet är nog inte mätaren utan givaren om man ska vara petig.. Fast det kanske är normalt att den är så slö? Jag har aldrig haft en mätare tidigare.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Eric: om du ligger på tomgång och sen gasar till, har du då en sekunds fördröjning på visningen av oljetrycket? Använder du medföljande givare eller någon annan?
om jag ligger på tomgång och trycker till på gasen så rör sig mätaren direkt iaf!
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
|
Trycker jag till på gasen så finns det en klar fördröjning på mätaren jämfört med gassvaret på motorn.
Jag använder bifogad givare, jag hade en orginalgivare på blocket (används dock inte orginal, men nu ska vi inte fördjupa oss i fransk byggnadskonst) orginalgivaren hade dock ett annat motstånd obelastad än biltemas så jag ville inte använda denna då den antagligen har annat motstånd över tryckregistret också. Jag vidhåller iofs att har man tid att titta på mätaren under körning så har den också haft tid att stabilisera sig. känns lite "biltema" över det bara.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Har hört att biltemas mätare inte är helt pålitliga.
Enligt samma källa skulle VDo:s mätare vara bra och hyffsat rätt i pris. Någon som kan bekräfta eller dementera? Dom verkar ju inte vara orimligt dyra iaf. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Jag har skaffat mig en Biltema oljetrycksmätare och givare. Frågan är dock hur bra de är? En polare har råkat ut för turboras och han kör också med Biltemamätare. Den visar tydligen hyffsat normala värden på tomgång och högre varv, men man kan ju aldrig veta om mätaren verkligen visar 3 bar eller om det är mindre. Måndagsex kanske?
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Jag har haft Biltemas oljetrycks mätare på en bil och är väl allt annat än nöjd med kvaliteten. Den första givaren fladdrade väldigt under vid tomgång, fick sedan två nya givare på reklamation. Bägge la av efter kort tid. Då tappade jag lusten och satte tillbaka den fladdriga, den fungerade i alla fall vid körning.
Risk för ojämn kvalitet skulle jag säga. EDIT: Detta är nästan 10 år sedan, saker kan ju ha förbättrats. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (17369 totalt) |