Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
812 besök totalt |
Nu är nedan lite offtopic egentligen, men jag skulle behöva snabba svar som är helt 100%.
Hoppas på ltie överseende med ot:n. Om man vill kontrollera extraljus av vanliga simpla hederliga runda format alt en ljusramp, kan man köra på med direktmatning med 2 kablar från ett batteri direkt till ljuskällan (dvs + på + och - på -)? Oavsett det handlar om Led eller halogen lampor. UTAN att man riskerar att bränna nått! Frågar då det ska kollas på en extraljus ramp som är lös, bara själva rampen i sig. Men vill kunna funktions testa den innan den köps så jag vet att alla lampor är hela, helt enkelt så den funkar som den ska. Tack på förhand för snabba och helt säkra svar ![]() _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||||
Det är ALDRIG lämpligt att koppla någonting direkt, sätt en hängsäkring mellan... Du kan få litet brännmärke eller 'svets' märke på batteripolen där du trycker dit din kabel, men förutom det eventuella visuella inget problem. _________________ Roland Johansson |
||||
Tanken är att släpa med ett stående skit batteri att testa med isf, så inget som gör så mycket i sig isf.
Utan det va lite det här med Led och grejer som gjorde mig osäker iom att Led är jag van vid har konverter etc för att göra om till viss styrka etc (läs hemma lampor ![]() Nu är det 12v drivning på den här men blev ändå lite fundersam till saken - vill inte riskera att bränna rampen för att man vill prova så den funkar. Så med andra ord ska det inte va någon risk att bränna rampen genom att testa direkt mot ett löst 12v batteri? _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||||
Säkring har jag ligger så det är nått som hade tänkt hängas i mellan.
Men ett relä blir väl lite överkurs iom att det har ju egentligen bara funktion som från/till slag s.a.s. Ungefär som att lyfta en bit kabel från ena polen på batteriet...Eller tänker jag fel då med relä biten? _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||||
Som Rolle skriver...
Om allt är vid sidan av en bil och du kopplar en lös ljusramp på ett löst batteri och du vet att du kopplar + mot + och - mot - Säkring= Bra, är något fel kommer inte saker att förstöras Utan säkring = Kommer säkert att fungera, mycket dummare saker har jag gjort... ![]() Allt såklart ställt till vad saker kostar, kostar en ljusramp 10 000:- hade jag inte chansat utan kollat allt 4 gånger innan jag gjort något, kostar den 500:- hade jag kopplat och hade det blivit fel så hade jag garvat över min dumhet och köpt en ny. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Bara koppla rakt på, en del saker behöver man lära sig själv.
![]() Gör man tillräkligt fel så brinner både säkring och pryl men på en LED-ramp är det förmodligen bara så att den förblir släckt om man matar den baklänges då LED ska ha matning på rätt håll. _________________ Anders Hansson |
||||
Ja man hade lite huvudbry för en 15-20 år sen när man ledkonverterade en gammal släpvagn... ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Var med när en firma skulle ljustesta 15 olika modeller av ledramper, säkringar hade glömts och varje ramp hade klippt DT-kontakt. Några kilometer ifrån verkstaden.
Självklart inga problem då det rörde sig om separata enheter bort ifrån bilarna, men givetvis ett stort plus i kanten att koppla via säkring såklart. Att göra ett snabbt funktionstest ska dock inte vara någon fara. Resultatet av testet, var att de små 20-tums ramperna (premium modell) överklassade allt annat i budget, såväl 50 tums som dubbelradiga. Lite kul att testa på landsväg och skogsmark! _________________ Joakim Andersson |
||||
Stort tack till er som svarade med tips, gick galant med provningen.
Frugan är även hel nöjd på köpet nu när det typ går att se nått om kvällarna när helljusen åker på ![]() ![]() Happy wife - happy life ![]() _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
812 besök totalt |