Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
11 besök senaste veckan (1183 totalt) |
Hej!
Jag har sedan i våras försökt hitta en vettig vinge till bilen. Vet någon vart jag kan få tag på en funktionell vinge inom EU, gärna med vinddata som backar upp att det är funktionell? Har hittat i USA och och England men med frakt och tull drar priset iväg ordentligt. Försökt hitta i Polen efter tips från en svensk återförsäljare men hittade inget vettigt, finns mycket stylingvingar men det är inte det jag är ute efter. Är tänkt till en bil för trackdays. Tack på förhand! _________________ Ban Tao |
||
Ett problem med att hitta en funktionell vinge med data, är att du helst ska ha tester/vindtunneldata/CFD på din bil. Visst kan vi anta att en vingprofil från en Porsche Cup bil gör någonting, men beroende på om det monteras på en Volvo 740 eller en Porsche 911 kommer den att vara olika effektiv. Likaså ifall den monteras 30 mm över karossen, eller i vad som kanske kan beskrivas som "fri luft". Och marknaden för vingar är nog inte stor nog att göra separata tester för särskilt många olika bilar och konfigurationer.
En första fråga är väl därför; vilken bil är det tänkt till? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Till min BMW så valde jag att sätta på en beprövad TCR-vinge (samma som används på de nya STCC-bilarna). Precis som Himlar skriver ovanför är det en rejält stor skillnad beroende på vilken biltyp man använder det på, men har du något som kan liknas vid en TCR-bil kan jag fixa en sådan vinge åt dig.
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||
Nu utgår väl han från USA eller England
![]() https://bycdesigns.co.uk/index.php?r finns data på dess funktion, men kan säga att den gör en klart skillnad på min golf utan för den delen tillföra någon mätbar drag så som jag har den ställd just nu. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
Tack för svar!
Jag kör en Corvette C5 och tävlar inte så vingen behöver inte följa några reglemente. Tänkt sätta vingen en bit upp, nästan i linje med taket och även så den hamnar bakom bilen för extra hävstångseffekt. Sen får jag väl testa vad som blir bäst utifrån min körstil, hur allt annat lirar osv. De vingar jag sett och som faktiskt inte kostar lika mycket som bilen är bland annat: https://wing-logic.com/ Så, en enkel rak vinge. ![]() _________________ Ban Tao |
||
Den sidan har jag missat helt, motsvarar ju nästan exakt det jag tänkt mig. Ska kolla upp det närmre! Grymt stort tack till er alla. ![]() _________________ Ban Tao |
||
_________________ J1mmy @rv1dsson |
||
_________________ J1mmy @rv1dsson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
11 besök senaste veckan (1183 totalt) |