Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Någon som kör Dodge Challenger (eller Charger) på bana? 06+
10 besök senaste veckan (1444 totalt)
Racing master
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Tjena!

Finns här någon eller nårra som kör senaste generations Challenger eller Charger på bana emellanåt? Tänker främst i någorlunda originalskick, ej extremt ombyggd. Exempelvis dels vardagsbil, dels glassätarbil och dels trackday?

Med senaste generation inkluderar jag allt från 2006 och framåt, då det så gott som är samma plattform, även om Charger fick lite uppdateringar under 2011+.

Detta är ju väldigt stora bilar, över 5 meter, rena båten egentligen, men de är ju jädra snygga och ett ganska fint kraftpaket under huven!

Ja, man får ju såklart räkna bort 2.7 V6 som finns i några Charger här i Sverige, den är ju tyvärr ett skämt i både hållbarhet och kraft! Och det är inte bara något jag skriver, har mekat med Chrysler länge och dessutom provat på vissa 2.7:or, men de såldes snabbt vidare..

3.5:an (V6) under tidigare årsmodeller är ju relativt OK med effekt och en bra spis som egentligen bara går och går, förutsatt att remmen byts.

3.6:an (också V6) tycker jag ger extremt bra med output till bakhjulen faktiskt, men man måste hålla sig till årsmodell 2013 och framåt, minst. Gärna 2015+. 2011-2012 behöver ofta nya cylinderhuvud.

Det givna valet för många är väl dock HEMI-motorerna, antingen 5.7 eller 6.4, kanske 6.1 dock. En del kanske till och med har de kompressormatade 6.2. Gillar dock 5.7:an som är "lagom".

Kan dock säga att 3.6 inte är så långt ifrån 5.7 i vad som känns när man drar på i bilen! Ljudet går dock inte återskapa förstås, hur man än gör med avgassystemet på V6:an.

I och med att bilarna är så pass stora så väger de en hel del också, fast inte överdrivet mycket skulle jag säga, men i samma liga som exempelvis BMW E61 eller liknande.

I kurvorna känns bilarna relativt ur balans, bakdelen vill gärna ta en spinn. Rätt däck gör mycket, och gärna lite bredare bak.

Väghållningen i sig är till stor del ganska komfortabel, istället för den där "strykjärns"-känslan som gamla Bimmers ger, om man nu inte har inställbara dämpare. Coils undviker jag gärna, hellre en högkvalitativ fjädersats. Detta gör MYCKET på dessa bilar!

De är ganska så roliga att köra faktiskt, ljudet gör mycket för helhetsupplevelsen, men givetvis är de inga bilar som är födda på banan, utan de ska mest låta mycket och dra till sig blickar.

För dem som inte är insatta så är detta RWD bilar, en del finns med AWD.

Vore kul att höra era erfarenheter dock.

Mvh

Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Ingen?

I och för sig ganska förståeligt om så vore fallet, det är som tidigare nämnt inga små bilar, utan fullstora amerikanare om man säger så.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vad ligger vikten på? Och vilka däckdimensioner kan man köra med? Tänker att däckskontot är jobbigt (vilket det ju är på de flesta nyare fullvuxna bilar tyvärr )

Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Tjena,

De kvalar in på runt 2 ton i tjänstevikt. =)

Aa men exakt, bakdäcken går åt ganska fort, och man vill gärna köra bredare där. Låt säga original 20 tummare, då tycker jag att 245 fram och 265 bak gör sig bra. Kan behöva modifieras litegrann i ET beroende på vad det är för trim på bilen.

Det bästa är att redan direkt kontakta någon däckverkstad som har bra ruljans, däckdimensionerna sitter på många SUV:ar och som vi alla vet byts det hejvilt så fort det är 5 mm kvar.. Visserligen kanon för dem som vill rulla säkert på vägarna, men däcken i sig behöver inte kasseras.

Det går att lätta bilarna litegrann, och samtidigt behålla dem i skick för vardagskörning och "familjebil", men det är inte mycket.

Jag vet att viktbalansen ska vara närmare 50/50 med V8:an, men det känns definitivt inte som det. Eller så är det bara jag som varit van vid BMW för länge..

Stockholm
Här sen Dec 2004

Jag hade satsat på mustang eller camaro istället, tror jag aldrig sett nån charger i närheten av en bana faktiskt 😁

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

erikjakan skrev:
Jag hade satsat på mustang eller camaro istället, tror jag aldrig sett nån charger i närheten av en bana faktiskt 😁

Mustang Dark Horse fick jag åka med på Gelleråsen i somras. Imponerande prestanda.

Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Jo dem har man sett på banor! Dark Horse är riktigt fin, Camaro kan man heller inget annat än att gilla starkt.

Tror sammanslaget att det beror på Charger och Challengers storlek, både vad gäller dimensioner och vikt. Där går bilmodellerna bet.

Det positiva är väl då dess utrymme som vardagsbil, då även Challenger (fastän 2-dörrars) har fem sittplatser bak, och skapligt med benutrymme.

Det jag hade rekommenderat, för summering, om man vill köra lite trackdays med sin Charger/Challenger, är:

- V8, går bra med 5.7 (3.6 V6 funkar, men välj årsmodell 2013+).
- De flesta är automat, fungerar OK oavsett 5-stegs Mercedes-låda eller ZF 8-stegs. Gärna med paddlar på ratten, dock kom dessa under senare årsmodeller, runt 2015. Funkar även bra om bilen är utrustad med sportläge till DRIVE-läget.
- Sitter där 20 tum på bilen? 245 bredd fram och 265 bredd bak, kolla så att inget tar emot, kan behöva mindre spacers.
- Bromsarna funkar OK som dom är OEM, förutsatt att man inte har sneak-version av bilen, så kallat SE.
- Nytt fjäderkit med sänkning runt 25mm från KW, köp inte coils eller dylikt, kommer inte hålla.
- Polybussningar till krängningshämmare bak och fram, samt gärna till de främre undre bärarmarna fram. Lika bra att ta de bakre undre fram också, samt övre länkarmen fram. Press behövs. Framvagnen slits ganska fort annars, klonkig och spårig.
- Nyare årsmodeller har elektrisk servo, funkar väldigt fint, hade rekommenderat det.
- Avgassystemen är original bra tunade, men ger inte så mycket ljud förstås. Här gäller det att man väljer ett välrenommerat system som inte ger alltför mycket droone, eller bygger ihop ett eget och testar sig fram. Minsta avgasläcka (i någon skarv) kan höja kupéljudet avsevärt och ta bort upplevelsen.
- Kylsystemet är ganska så väl tilltaget, men går att utöka med en lite större kylare, exempelvis så har bilarna som såldes till Dubai och dylikt högre kapacitet på systemet som original. Inkluderar då automatlådan också.

Sidnotis: HEMI-motorerna kan ibland behöva få sig en renovering av toppen, främst lyftarna. Detta brukar uppkomma runt 16 tusen svenska mil, men behöver givetvis inte ske på alla bilar.

Regelbunden service efter ett par körningar såklart.

Finns massor av mer saker man kan göra, men för att hobbyköra och samtidigt bruka bilen alla veckans dagar så är ovanstående kanon.

Tullinge
Här sen Jul 2005

Kör du själv denna bil på bana? Kan du inte lägga upp en biltråd så man får se lite!

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Racing master
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Vi får ju heller inte glömma den röda startknappen, som går att köpa från SRT-modellerna, eller varför inte ett emblem på befintlig! Skämt åsido, men bara där ökar ju hp med minst 50.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

245/265 känns väldigt smalt för en så tung bil, känns som man eldar upp dom på nolltid? Hur mycket går att få in i hjulhusen?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

En fråga. Pratar vi om att få en bil snabb, eller kul på bana?

Snabb, relativt andra bilar på plats vid ett specifikt tillfälle, ställer lite krav på utgångsmaterialet. Om man inte är beredd att göra racerbil av det hela såklart (Audi tog trots allt en rejält stor, tung, fyrhjulsdriven diplomatbil och vann DTM mot BMW E30 M3 och MB 190 Evo två år i rad).

Kul, då kan du ta vad som helst Finns ju t ex en väldigt väldokumenterad projekttråd om en Audi S8 här på forumet, på pappret inget bättre utgångsobjekt egentligen. (Den är iofs hyffsad snabb jämfört med mycket annat men närmar sig nog mer racerbil än vardagspulka)
Om målet är att ha förbannat kul behöver inte bilen ha perfekta mått, rejält med downforce, perfekt viktfördelning eller för den delen ens särskilt mycke effekt.

Kör på säger jag. Ett vettigt chassie (bättre dämpare och ett genomtänkt fjäderval räcker långt) och vettiga bromsar (värstingmodellerna av charger/challenger har ju rejäla bromsar från start t ex) och vettiga däck förvandlar valfri bil från en vardagspulka till en kul bil när det svänger, kanske inte snabbast men som sagt, är målet att vara snabb eller ha kul?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Racing master
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Går att få plats med ganska mycket faktiskt, minns inte på rak arm men tar man modellerna som inte är varken widebody eller SRT så finns där ändå bra med utrymme.

Här valde jag 245 och 265 då det är relativt lätt att få tag på begagnat från SUV:ar, exempelvis XC60 osv.

Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Har inte kvar bilen nu, men med ovan justeringar så blev den mycket roligare.

Det bästa var helt klart fjädringen, för bilen kränger en del.

Däck gick åt skapligt, men jag fick loss gratis ifrån en bekant inom däckbranschen.

Körde dock väldigt sparsamt i "svängarna", det värsta som hänt var en översladd där höger bakhjul tog stryk. Ja, jag vet, jag är ingen våghals..

Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Cassius skrev:
En fråga. Pratar vi om att få en bil snabb, eller kul på bana?

Snabb, relativt andra bilar på plats vid ett specifikt tillfälle, ställer lite krav på utgångsmaterialet. Om man inte är beredd att göra racerbil av det hela såklart (Audi tog trots allt en rejält stor, tung, fyrhjulsdriven diplomatbil och vann DTM mot BMW E30 M3 och MB 190 Evo två år i rad).

Kul, då kan du ta vad som helst Finns ju t ex en väldigt väldokumenterad projekttråd om en Audi S8 här på forumet, på pappret inget bättre utgångsobjekt egentligen. (Den är iofs hyffsad snabb jämfört med mycket annat men närmar sig nog mer racerbil än vardagspulka)
Om målet är att ha förbannat kul behöver inte bilen ha perfekta mått, rejält med downforce, perfekt viktfördelning eller för den delen ens särskilt mycke effekt.

Kör på säger jag. Ett vettigt chassie (bättre dämpare och ett genomtänkt fjäderval räcker långt) och vettiga bromsar (värstingmodellerna av charger/challenger har ju rejäla bromsar från start t ex) och vettiga däck förvandlar valfri bil från en vardagspulka till en kul bil när det svänger, kanske inte snabbast men som sagt, är målet att vara snabb eller ha kul?

Ett mellanting skulle jag säga, det jag blivit så fast fokuserad på är skillnaden mot exempelvis BMW M5 och M3, den väghållningen är svårslagen. Givetvis ska man inte jämföra päron och äpplen, men svårt att undvika.

Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Glömde en grymt viktig punkt som störde mig något enormt vad gäller första Chargern med HEMI, 2013. Här på denna bilen fanns inga paddlar och inget "sportläge", vilket gör att MDS (cylinderavstängning) alltid är med, förutom när man vill växla manuellt med själva spaken, men det är inte så kul!

MDS-systemet är otroligt störande då det inte går att stänga av per den inbyggda menyn/mjukvaran, utan man behöver Diablo eller liknande tuner. Detta inaktiverar dock enbart systemet i styrenheten, varav det bästa egentligen är att köpa till ny hårdvara också. Lite grejor att byta men faktiskt värt det.

Bränsleförbrukningen kommer STIGA litegrann, men bilarna är oavsett törstigare än halva systemets kunder en fredag i juni...

Nyare modeller, och vissa trim/utrustningsnivåer, kommer såklart med paddlar varav MDS stängs av helt, likaså om Uconnect (mediasystemet/inställningar) har sport mode. Alla har tyvärr inte detta, fastän det exempelvis är R/T Road and Track.

Värt att ta en titt på om man ska köpa en sådan bil, för enligt mig hoppas det igång sjukt ofta, även om man kryper fram, sedan tar det en stund innan det återgår till V8 fastän man gasar.

Kan även rekommendera årsmodell 2011+ gällande Charger, då 2006-2010 har en himla trist inredning (tyvärr), medan 2015+ är bäst hos Challenger.

Har haft alla generationer, även en mint condition 2006 som förvånande nog var fräschare än min helt nya 2017 (2006:an hade ägts av en äldre herre som hållit den tipp topp). 2017:an hade lite små blemmor från Hedin.

Någon som kör Dodge Challenger (eller Charger) på bana? 06+
10 besök senaste veckan (1444 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande