Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4 besök senaste veckan (698 totalt) |
Halloj,
Tänkte jul- och nyårsskruva lite på min E46 som jag aldrig får klar. Utan att ha provkört den ordentligt har jag en känsla av att originaleffekten i min gamla risiga 328i inte riktigt är där jag vill ha den. Har förstått att man bör byta insug för att hjälpa motorn andas lite, och står då inför lite olika alternativ. a) Insug från M50B25: Dessa börjar bli dyra, verkar kosta ~4000 kr för bara insuget (något billigare i USA men då tillkommer frakt + tull)! b) Insug från M54B30: Verkar inte riktigt lika dyra, går att hitta från ~2000 kr och uppåt. c) Eftermarknad, "billet intake manifold" - finns i prisklasser från ~5000 och uppåt. Finns ett billigt på j-spec, https://www.j-spec.se/motor/motor/in Någon som har erfarenhet här och kan bidra med lite råd? Vad ger mest, givet arbetsinsats och pengar? Är nybörjare på att skruva motor också, så ju enklare ingrepp desto bättre. ![]() //Jonas _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Okay, tack för svar! Jag behöver inte ny DISA till M54B30-insuget? Är det samma CCV fortfarande? _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Jag gillar iofs tanken att reducera komplexitet genom att ta bort grejer, men kommer inte en DISA delete ge någon negativ effekt? Internet verkar säga sämre vrid vid låga varv, men det kanske inte är hela världen på en bil som körs mest på bana?
_________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Aha, intressant! Då lutar det ju definitivt åt något jag skulle vilja göra. Kan man göra det utan att få motorlampa som tänds, alternativt går det att koda bort?
_________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Det blev ett M54B30-insug. Ska försöka pilla dit det i närtid tänkte jag. Men tror inte jag vill köra utan DISA, utan ska bygga om den jag fick med istället.
_________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
Förlåt att jag hoppar in...
Jag har som Jonas också en 328 motor från E46 (M52TUB28) motor där jag skall köra M50B25 insug. Vilket spjäll bör jag köra? M50 eller M52. går det ens att köra M50 spjäll? hur är det med LMM. Eftersom jag kör original sprut och box bör väl allt detta också vara från originalmotorn? Tusen tack så länge.... //Petar _________________ Petar Caulev BMW E30 |
||
DISAn reglerar luftflödet i insuget genom att öppna och stänga en lucka som gör att man får mer vridmoment vid låga varv. Egentligen inte superviktigt för en banbil, men jag vill att det ska se så OEM ut som möjligt då jag vill att bilen går igenom besiktningen som den ska. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4 besök senaste veckan (698 totalt) |