Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Insug till M52TUB28: M50B25 vs M54B30 vs tredjeparts
4 besök senaste veckan (698 totalt)
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 233


Trådstartare
Halloj,

Tänkte jul- och nyårsskruva lite på min E46 som jag aldrig får klar. Utan att ha provkört den ordentligt har jag en känsla av att originaleffekten i min gamla risiga 328i inte riktigt är där jag vill ha den. Har förstått att man bör byta insug för att hjälpa motorn andas lite, och står då inför lite olika alternativ.

a) Insug från M50B25: Dessa börjar bli dyra, verkar kosta ~4000 kr för bara insuget (något billigare i USA men då tillkommer frakt + tull)!

b) Insug från M54B30: Verkar inte riktigt lika dyra, går att hitta från ~2000 kr och uppåt.

c) Eftermarknad, "billet intake manifold" - finns i prisklasser från ~5000 och uppåt. Finns ett billigt på j-spec, https://www.j-spec.se/motor/motor/insug/insug-plenum/insug-plenum-bmw- . . . .

Någon som har erfarenhet här och kan bidra med lite råd? Vad ger mest, givet arbetsinsats och pengar? Är nybörjare på att skruva motor också, så ju enklare ingrepp desto bättre.

//Jonas

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 504



Enkel lösning.
M54B30 insug med original 2,8 spjällhus med adapter.

Lite svårare lösning.
M50B25 insug med 3,0 spjällhus och adapter.
Denna lösning kan kräva fler modifikationer.

_________________
Tim Anle
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 233


Trådstartare
borz skrev:
Enkel lösning.
M54B30 insug med original 2,8 spjällhus med adapter.

Lite svårare lösning.
M50B25 insug med 3,0 spjällhus och adapter.
Denna lösning kan kräva fler modifikationer.


Okay, tack för svar! Jag behöver inte ny DISA till M54B30-insuget? Är det samma CCV fortfarande?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 504



Jag hade struntat i DISAn. Gör en "delete" rent av.
CCV, alla kopplingar passar rakt av.

_________________
Tim Anle
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 233


Trådstartare
Jag gillar iofs tanken att reducera komplexitet genom att ta bort grejer, men kommer inte en DISA delete ge någon negativ effekt? Internet verkar säga sämre vrid vid låga varv, men det kanske inte är hela världen på en bil som körs mest på bana?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 504



Enligt Pelle på PSI gör DISA väldigt lite.
De mappar inte ens DISAn på våra M54 motorer.
Var i alla fall den förklaringen jag fick: ska du inte dra släp så kan du lika gärna strunta i DISAn.

_________________
Tim Anle
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 233


Trådstartare
Aha, intressant! Då lutar det ju definitivt åt något jag skulle vilja göra. Kan man göra det utan att få motorlampa som tänds, alternativt går det att koda bort?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Caulev
Malmö
Här sen Maj 2005
Inlägg: 27



Tror nog att du hittar ett M50B25 insug för runt 1000kr men då är det rensat.

//Petar

_________________
Petar Caulev
BMW E30
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 233


Trådstartare
Det blev ett M54B30-insug. Ska försöka pilla dit det i närtid tänkte jag. Men tror inte jag vill köra utan DISA, utan ska bygga om den jag fick med istället.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Caulev
Malmö
Här sen Maj 2005
Inlägg: 27



Förlåt att jag hoppar in...
Jag har som Jonas också en 328 motor från E46 (M52TUB28) motor där jag skall köra M50B25 insug.
Vilket spjäll bör jag köra? M50 eller M52. går det ens att köra M50 spjäll? hur är det med LMM. Eftersom jag kör original sprut och box bör väl allt detta också vara från originalmotorn?

Tusen tack så länge....

//Petar

_________________
Petar Caulev
BMW E30
Citera
Caulev
Malmö
Här sen Maj 2005
Inlägg: 27



Vad gör DISA egentligen?

_________________
Petar Caulev
BMW E30
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 233


Trådstartare
Caulev skrev:
Vad gör DISS egentligen?


DISAn reglerar luftflödet i insuget genom att öppna och stänga en lucka som gör att man får mer vridmoment vid låga varv. Egentligen inte superviktigt för en banbil, men jag vill att det ska se så OEM ut som möjligt då jag vill att bilen går igenom besiktningen som den ska.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Skruva banåkabil
Insug till M52TUB28: M50B25 vs M54B30 vs tredjeparts
4 besök senaste veckan (698 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande