| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däck till 911:a? Strul med överstyrning!
|
1721 besök totalt |
|
Tjena! Har väldiga problem med överstyrning på min bil. Upp till 100:a är det väldigt bra, men sen blir det bara värre och värre! I ca 200:a är man väldigt svettig om händerna och 100% koncentration. och så ska det inte va.... Bilen är alltså väldigt orolig och svänger på tok för mycket. Jag har Kumho MX fram och bak. Nya hjulvinklar från NB Gummi, har pappret med vinklarna hemma, men minns att det var -2.6 i camber fram. Men camber ska tydligen inte påverka något i högfart. Snackade med Jocke på K3, han sa att däcken behöver vara N-märkta (N1,N2 el. N3). Hittar ingen sådan märkning på mina Kumho däck. Jocke sa även att någon med GY Eagel F1 däck hade haft problem med sin bil. och jag tror nog att min har liknande problem. Den svänger även senare än vanligt. Så kör jag slalom blir det fördröjning så höger = vänster och vänster = höger..... Vore kul att köra en snabb konbana
Så min fråga är vad som är fel: Däck? Vinklar? Krägningshämmare? Bussningar i fram el. bakvagn? Det enda jag gjort är att ändra vinklarna och däck. Någon med 911:a som har fälgar med däck som funkar och vill låna ut dom en kväll? Gärna i Sthlm trakten. Så jag verkligen vet om det är däcken som är felet. Vill inte slösa bort med pengar i onödan än jag redan gjort!!
Är det däcken får jag väll köpa r-däck igen, verkar vara det enda som funkar bra. 070-6643362 om ni har tips och vill dela med er av dom... _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||
|
Re: Däck till 911:a? Strul med överstyrning!
Däck med veka stommar brukar göra 911-or ganska instabila. Bakdäcken är särskilt kritiska (fast man vill ju inte ha skitdäck fram heller...)
Bridgestone, Michelin, Pirelli m.fl har alla däcksmodeller med stommar som är väl anpassade för 911-or. I Michelins fall så har man en egen rekommendationstabell med ett system N1, N2 etc där olika dimensioner och modeller passar in på olika Porschar... Hoppas det finns någon på forumet som kan låna dig däck från någon av dessa tillverkare, så kan du utesluta åtminstone en felkälla.. Som du beskriver problemet skulle jag även misstänka att toe-vinklarna bak inte är riktigt bra, men det får väl dina kommande tester visa. Fortsätt att skriva om upplösningen, det här är intressant.
MVH Gammal 964-åkare... _________________ -- |
||
|
Hmm, nu blev jag lite osäker... Var bilen OK tills du ändrade vinklar & däck -> Justera dessa? Annars, är det inte läge att kika på aerodynamiken för din bil? Hög fart kanske ger lyftkrafter som spökar? /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Gäller alla tillverkare som vill leverera däck till Porsche, inget Michelinspecifikt. N-märkningen visar att Porsche godkänner att däcket kan moteras på bilen. N, N1, N2 osv visar bara generation av standarden. |
||
|
Så här var det. Jag hade lite strul efter att bilen stått på verkstan. Samtidigt ställde dom vinklarna, men när jag körde hem satt ratten snett. Dom tog in bilen igen och ser att styrväxeln är dålig. Jag hämtar bilen, men ratten sitter fortfarande snett. Kör in igen och får nya vinklar, ena bakdäcket satt då lite snett (har knappt kört bilen så jag kan inte gjort det) Efter det minns jag inte riktgit hur den var. Ratten var rak iaf. Sen åkte jag på en sväng tankade bla... kör ganska fort(140?) på en liten väg, hoppar ut ett rådjur, jag väjer. Dansar på vägen, en bit bort klarade jag inte att hålla dne på vägen så jag rullade sakta ner i diket. Gick alltså inte fort. Jag blev helt förvånad över hur det kunde hända... såg att däcken var lite slitna, men hade fortfarande lite mönster. Skadan som jag såg var att kofångaren var lite intrykt. Så jag orkade inte kontakta försäkringsbolaget då jag kanske hade lite slitna r-däck. och självrisken är nästan samma som kofångare + lack. och när jag tänker på hur bilen kändes då så tror jag att den känns nu oxå. Efter det bytte jag bakdäcken till något billigt bara för att få lagliga däck. Sen framdäck, hjulvinklar(höger bak stog lite fel) och nu bakdäcken. Men den är fortfarande inte som innan. _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||
|
Bilen är alltså väldigt orolig och svänger på tok för mycket.
Är bilen överstyrd eller nervös orolig kan den blir kanske pga vinklarna samt däck dimension och tryck i kombination med spår i asfalten Cambern på fram sidan verkar vara ganska agresiv. Fabriks inst. var ca 1 gr. Jag skulle se oxå titta och leka med positionen på krängningshammarna MVH _________________ Borje Iliasson |
||
Kör jag i 140 på motorvägen och jag byter fil. Då svänger den mer och kraftigare än vad jag vill. Känns som att baken vill släppa. Jag har har inte vågat pressa den för att se vad som händer. Då jag inte har en egen bana att testa på.
Men ligger jag i 200, då kan jag inte köra rakt, bilen vinglar, är alltså orolig. Så jag skulle nog säga att det är både och? Eller är det oroligheten som blir så här? _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||
|
Hur vore det att kolla upp vinklarna på hjulen någon annan stans än där du brukar.
Inte för att vara nego men jag litar inte på att alla vekrligen vet vad de håller på med alla gånger. Man kan även själv göra en hyfsad koll på att cambern och touin/ut stämmer med hjälp av ett vattenpass och en tumståck. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
tycker det låter som lite för lite toe-in bak till att börja med och eventuellt lite för mkt toe-out fram
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Jag snackade med Peter Lindwall och blev tipsad om NB Gummi. Men det slutar nog med att jag åker till K3 ändå. Mycket dyrare, men dom vet vad dom gör... Vet inte om jag vill mäta själv..
Men man kanske kan testa. _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||
Mitt självförtroende.
_________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||
Åk till Apoteket och köp en burk valium och en burk losec för säkerhetsskull. Tjack även plåster om du gör dig illa på tumståcken. Sen är det bara att börja Men det är bra att ha ett hum om hur vinklarna ser ut i verkligheten och framförallt så kan man kolla att man inte blivit grundlurad när det käns ski... när man hämtar ut bilen från verkstaden. Man kan snabbt visa dessa att de är ute och cyklar, brukar inte vara populärt men efektivt. Hmm om jag minns rätt så finns det ett antal personer här som har haft problem är det lämnat in bilen och den känts som att försöka styra en kå... kanin. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag har/hade faktiskt liknande problem med min 996:a. Fenomenet uppstod när jag bytte till nya däck bak. Dock samma fabrikat och modell som tidigare. Bridgestone S-03. När jag åkte ner till ringen i våras kunde jag knappt hålla den på vägen. Jag fick ligga i mitten på banan för man visste aldrig när den skulle byta spår. Mycket obehagligt.
Jag hittade först ett litet fel. Undre spindelleden hade skakat loss. Så det glappade rätt rejält. Drog åt den och tänkte att nu är det väl bra igen. Icke... samma fenomen fast lite bättre. Tänkte att jag måste väl fått toe out av nån konstig anledning. La mig på ringenparkeringen och skruvade in hjulen lite på varje sida. Nu hade jag minsann toe-in. Körde ett varv. Inte mycket bättre med möjligtvis lite. Provade nästa varv med att köra med riktigt lågt tryck bak. Då blev det ganska bra i kurvorna men rakt fram va den fortfarande orolig och svängde mycket och hastigt. Väl hemma la jag på r-däcken och testade. Blev mycket bättre. Jag tror jag vet vad det är för fel men är inte säker. En kombination av för mycket camber bak med fel däck. Jag har -2.5 grader bak vilket är perfekt till r-däcken. Men när jag kör med gatdäcken så ligger det på mest på innerkant av däcken och det blir ju ungefär som att ha extremt liten spårvidd bak. Jag hade vid detta tillfället 0.35 grader toe-in per sida bak. så det hade inte nåt med toe att göra. Bridgestone S-03 är inte N-märkta. Men så dåliga kan dom väl inte vara? |
||
|
Fungerar din automatiska spoiler, dvs det folk (felaktigt) brukar kalla vinge? om denna inte fungerar så blir bilen ÖVERSTYRD i höga hastigheter.
Det du skriver låter dock mer som instabilitet (slingrighet) vid körning alt/och abbrupt turn in. Abrupt turn in kan mycket väl ha att göra med felaktig toe i bak ELLER framvagn. Kolla även att du inte har glapp i TOE-inställningen, dvs att allt sitter fast som det ska. En trasig dämpare i bakvagnen kan också ge detta beteende. Fixa till en egen skidpad. Kör till en tom parkering. Kör runt i en stor cirkel vänstervarv, öka farten succesivvt tills du tappar linjen eller bakvagnen släpper. Gör samma sak i högervarv. Notera hur snabbt du kunde köra längs cirkeln. Kör lite långsammare i en rak linje mot cirkeln, när du kommer fram till cirkeln, sväng in och följ linjen. Prova både vänster och högerkurva. Då får du ett grepp om det är ett "statiskt väghållningsproblem" (konstant kurvtagning) eller ett dynamiskt. Statiskt: Fel på däck, cambervinklar, däckstryck, lös kränghämmare Dynamiskt: fel på toe, dämpare Kör även rakt fram och bromsa krafigt och håll bara löst i ratten (på slätt underlag) känn om bilen vill dra åt något håll. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
|
Tack för alla tips!
Men det verkar ha löst sig. Jag testade med 2.4kg i bakdäcken. Då gick den fint. Så nu ska jag börja exprimentera med exakta trycket. Förmodligen är det så som Samuel sa, att det blir mindre spårvidd och mindre gummi i asfalten. Lägre tryck, bredare spårvidd och mer gummi. Så enkelt men ändå inte. Nästa fråga är då vad däcken tycker om att rulla på så lågt tryck? Men men.. det ger sig väll med tiden... däck är en färsk- förbrukningsvara.
Åkte ut på motorvägen och kände att bilen var som förut, och kunde inte låta bli att svänga in på en liten favorit väg.
Så nu är jag nöjd igen.
_________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1721 besök totalt |