Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kylning Volvo grupp a
726 besök totalt
E30R
Vadstena
Här sen Jan 2025

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
hej på er.

Jag har en fråga angående kylningen på Volvos grupp a motorer, jag bygger nu en b230 motor som det ska åkas långlopp med och då tänker jag att kylningen är bland dom viktigare grejerna. Så jag undrar om någon vet vad för termostat grupp a bilarna använde på sina motorer då dom har portat upp hålet där termostaten sitter för bättre flöde men då antar jag att original termostaten inte längre fungerar för att fjädern på termostaten inte längre har någonting att sätta spänn emot och kommer därför inte hjälpa termostaten att öppna om ni förstår vad jag menar?

Tack på förhand

Mvh

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Kan vara så att de inte hade termostat alls? och slipade upp hålet för just bättre flöde.
Är ju inte så att de motorerna åkte till Ica å köpte mjölk en dag när de var -10°c.

Och vill du förvärma motorn innan race: Sätt dit en Defa/Kalix blockvärmare för 230v

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019

Verkar finnas lite tips i denna video:

Golf MK 7,5
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Om jag förstår rätt så är det bortslipade sätet till bypasskanalen som skall vara öppen när termostaten är stängd och stängd när termostaten är öppen. Med sätet bortslipat kommer kylvätskan att delvis återcirkulera direkt till vattenpumpen utan att passera kylaren. Jag antar att detta elimineras med pluggning av kanalen mellan topp och pump som nämns i videon.

Guson

Vadstena
Här sen Jan 2025

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Det är så jag också tänkt men då är frågan hur vattnet ska kunna cirkulera när termostaten är stängd? Kommer vattenpumpen ta stryk eller vad tros hända?

Göteborg
Här sen Jul 2008

E30R skrev:
Det är så jag också tänkt men då är frågan hur vattnet ska kunna cirkulera när termostaten är stängd? Kommer vattenpumpen ta stryk eller vad tros hända?

tänker du på original vattenpump och original värmepaket? för isf kommer pumpen vifta runt vattnet i värmepaketet till termostaten öppnar om jag förstår det rätt. Kör du med "extern el-pump" så kommer den att styras av en temperatur sensor, dvs låg temp = inget viftande av vatten, hög temp = viftande av vatten.

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
E30R
Vadstena
Här sen Jan 2025

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Jag kommer köra original vattenpump och tänker då att vattnet inte kommer kunna cirkulera medans termostaten är stängd om jag pluggar hålet mellan toppen och vattenpumpen, men om jag inte pluggar kommer förmodligen inte allt vatten gå förbi kylaren

Malmö
Här sen Aug 2004

Jag har alltid gjort så att jag borrade några mindre hål i ytterkant av temostatet så att jag hade lite flöde även om det var stängt
Dock Opel motor men...

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Skruva banåkabil
Kylning Volvo grupp a
726 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande