Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
18 besök senaste veckan (1488 totalt) |
Hej Allihopa,
Håller på kika runt efter lyft till garaget då jag tröttnat på att ligga på golvet. Kruxet är att jag får inte plats med en 2 pelare utan att tappa golvytan för att kunna röra mig fritt och takhöjden på lägsta stället är ca 2.5 meter. Min idé just nu är en låglyftande saxlyft (lyfter 1m) men att göra någon typ av adapter för att få upp bilen 15-20 cm till. Har sett någon här som hade byggt in pallbockar på körbanorna för att få till höjden men hittar inte det inlägget igen, men det är ju en lösning som kan funka sålänge det är (någorlunda) säkert att jobba med. Någon som har någon annan lösning eller idé? Bild på kärran på liknande lyft och lokal. allt gott! ![]() _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||
Mycket beror på hur du vill använda grejerna.
Ska bilen in, upp, fixas, ned, ut inom timmar så är en saxlyft oslagbar. Ska bilen vara upplyft i månader där tex ska filas på ett hörn av hjulupphängningen, så kan man ju tänka sig att knåpa nån timme eller två för att få upp/ner bilen. Då kan det vara lämpligare att montera bilen på rullvagn för att i ett trångt garage skapa arbetsyta. Då ska lyftanordningen vara temporär och inte fast i golvet (i flera steg där "jenga" hjulbockar i olika höjd kan vara hjälpmedel). Temporära saxlyftar (quickjacks) har också sitt användningsområde, speciellt att få upp saker på dollys/bockar och sen inte ha nåt kvar på golvet. |
||
Spontant låter det knepigt med nån slags pallbockar på saxlyften...
Det finns saxlyftar som lyfter högre än 1m, Verktygsboden har en som lyfter 1,3m. Enligt recensionerna verkar den dock bygga en del i nerfällt läge så man kan behöva plankor för att underredet ska gå fritt innan man lyfter. De har även en enpelarlyft som kanske kan vara ett alternativ!? Men den första frågan är ifall det spelar så stor roll om man kan lyfta 1 eller 1,3m? Man måste ändå "ligga på golvet" om man ska vara under, alternativt sitta på en pall. Så gör jag eftersom jag har ganska lågt i tak, typ 2,3m och tvåpelarlyft. Den stora vinsten tycker jag är att det är så mycket enklare att få upp bilen i alla fyra hörn och man slipper pallbockarna. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
Njaa, mestadels gör jag jobb där en saxlift är tillräckligt, och där bilen står nu kan den hänga i flera månader utan att vara ivägen, men en pelare till 2 pelarlift skulle vara jättemycket ivägen, på båda sidor. platsmässigt är saxlyft optimalt men höjden ställer till det lite om jag inte köper en höglyftande såklart, men det är också dubbla pengen. Efter lite måttande kan jag få upp bilen ca 1.5 meter innan det blir svettigt med takreglar, mätt ifrån bilens tak till närmsta takregel. _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||
jagar de där sista dm då jag nu slår i pannan i framskärmen om jag jobbar i hjulhuset vilket är otroligt störande, så 20-cm höjdskillnad hade varit guldvärt. _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||
Jag har jobbat mycket med en sådan här: https://verktygsboden.se/garage-verk
Smidig vid jobb runt hjulen men lite bökigare vid jobb under bilen. Trots det har jag använt den vid flera växellådsbyten och bygge av avgassystem. Vi har ett par långa reglar typ 45*220 som vi kör upp låga bilar på annars blir det tight. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
mhm sett de där men känns jävligt bökigt kontra en "vanlig" saxlift, både med höjden och att man måste justera armarna om man skall in och ut, men jag har heller aldrig använt en sån där så ska inte säga för mycket. _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||
Jag har funderat på en sådan till mitt garage som är ett litet dubbelgarage på 28m2 med dubbla dörrar så tyvärr trångt. Upplever du den som stabil? Har en 996 så behöver lyfta den med motorn på "fel" sida om jag kikar på demovideon på deras hemsida. Där säger de att man ska lyfta tunga änden med sidan utan hjul och det skulle bli bökigt i mitt fall. Dock väger ju en liten Porsche inte så mycket:) Överväger även quick jacks pga utrymmet. Då får man ju dock kompromissa ytterligare med lyfthöjden... _________________ M@gn u sH u l t |
||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
18 besök senaste veckan (1488 totalt) |