Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ventilera garage
555 besök totalt
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Ventilera garage

I mitt garage får bilarna samsas med ett kontor, cyklar, utekläder och frugans gym.

Nu när jag för tioende gången (minst) täckt hela garaget i brunt damm efter att har slipat, svetsat, målat och grejat så känner jag att det är dags att hitta på något.
Ett uppenbart alternativ skulle vara att bygga igen "allmändelen" men det dödar för mycket yta och inte ett alternativ tyvärr...

Jag har tidigare kikat på utsugsarm med fläkt likt denna: https://duab.se/garage-verkstad/varme-kyla-ventilation/utsugsystem/nederman-utsugsarm-original-20m-komplett-kit-3-fas?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA%25252520-%25252520High%25252520Prio%25252520-%25252520Sale%25252520-%25252520Shopping&utm_id=19771117828&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA2cu9BhBhEiwAft6IxOVQEZ1kBWrDp2whFDTB0sPsNc1Jp41KfH2CJQwWjQN3uxYMfPDedBoCcyMQAvD_BwE

Problemet är att arbetet inte alltid kan ske på samma plats och därför måste armen vara hysteriskt lång..
Funderade på om man skulle kombinera detta med en flera stosar i taket med syfte att byta all luft i garaget (vid tex målning) och med ventiler kunna sektionera om det är utsugsarmen eller takstosarna man vill använda
Samtidigt lär man behöva ta upp ett antal luftinlopp så undertrycket inte blir för stort (vore ju elegant att öppna dessa med elektriska spjäll dessutom...)

Har ni några tankar kring detta? Gärna over-kill
Eller är jag helt ute och cyklar, finns det andra knep för att minska spridning av böset?

Bild för intresse!

MVH
Tobias

Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Jag använder Fumex utsugsarmar, fläkt och en frekvensomriktare enligt bild. Det finns upp till 10 meter utsugsarmar, men de långa är tunga. Man har 1-fas 220V matning till frekvensomriktaren, fläktens varvtal styrs med potentiometer. Med 160 mm spirorör och 1,1 kW 3-fas fläkt räcker det med 20-25% av fläktens kapacitet för mig. Kör jag den på max och är för nära, suger den bort svetsskärmen från huvudet.

Det räcker med en 0,75 kW fläkt och 125 mm spirorör för de flesta. Det bullrar mindre också. Frekvensomriktaren ska vara anpassad för fläktmotorn eller större om man kan justera ner motorskyddet i frekvensomriktaren. Motorn ska vara 3-fas och Delta kopplad om den är ansluten till frekvensomriktare. Anlita en elektriker för inkoppling om du inte är det själv.

Skruva banåkabil
Ventilera garage
555 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande