| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Continental Sport Contact 2 - Värmetålighet?
|
902 besök totalt |
|
Ska till Danmark och köra tävling om 2 veckor och jag måste dreva om bilen lite. Men dagen innan ska jag köra en tävling i Sverige och att byta växellåda och bakdiff på natten är inte så lockande
Så jag tänkte ha större hjul helt enkelt. Vanligtvis kör jag på 205/50-15 eller 205/50-16 men har fått tag i 4 225/45-17 och det borde räcka. Jag har ingen erfarenhet av de här Contidäcken. Men största bristen för vanliga däck brukar vara att de inte pallar värme, men vi kör ca 10 minuter i taget, kan de klara det? Är väl deras värsta däck och jag har 4wd så grepp borde det väl bli ändå. Om de inte överhettar. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Ja nu är ju inte rally min starka sida precis.
Men conti sport contact 2 har jag kört en hel del på bana, det kanske inte hjälper dig så mycket. När jag körde fullt så tog 5-10 minuter innan dom började bli hala. Men det gick bra att köra 15-20 minuter, greppet var inte det bästa i slutet och man vinner inte någon skönhetstävling med dom, men det funkade. Dom klarade i alla fall 350 mil fram och tillbaka till Ringen, 65 varv på Ringen och 3 banmöten i Sverige, inte illa. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Låter som det borde gå då. Bana är inte så intensivt som rally men vi kör max 10 min i taget sen får de vila ivartfall 30 min. Vad körde du med för lufttryck? _________________ Daniel Steiner |
||||
Jag körde med kalltryck enligt instruktionsboken, i mitt fall 2.5 fram och bak, varmt så gick det bäst på min bil när det var 3.0 bak och 2.7 fram. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
902 besök totalt |