Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-09-11 F5 Ljungbyhed
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (10413 totalt)
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Rikard Ahlin skrev:
Utan att ha varit där denna gång så låter det som att den gamla bansträckningen är vettigare! Det är ju trots allt "Kul när det svänger!" eller hur?!

Åka fort rakt fram kan jag göra på E6an tidigt på morgonen... Och hur kul är det? thumbs down


Det var inte meningen att slå någon hastigets rekord. Detta var bara min åsikt om banan , att den passade mig och bilen + att jag fick användning av effekten i motorn

Självklart är det kul när det svänger (även om det svänger fort)

Köra fort rakt fram på E6 thumbs down
Köra fort rakt fram och svänga på bana thumbs up

Tycker att du borde testa denna bansträckningen

_________________

--VVTS--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Maciek Matwiejczuk skrev:
Pär Hylander skrev:
speciellt med tanke på att en trimmad Volvo åkte i 230.....


Det låter lite som att du inte tror riktigt på detta Pär, men jag är säker på att dom som åkte där och hade någorlunda med mos under huven kom upp i allafall i 200Km/h på den ruggigt snabba rakan. Om inte annat så tror jag att dom som stog precis i slutet på denna rakan kan intyga att det gick fort


Jojojo, jag tror det!!! Jag menar bara att det måste varit en helt annan bana. Jag har haft en 1450 kg tung 944 turbo tidigare med ca 300 hk, vet hur mkt fortare det kunde gå än 924:an som har 170 hk @ 1190 kg om rakan var lång! Jag antar att du har vikt/effekt ungefär som min 944:a hade så jag vet att det bär iväg som tusan om möjlighet finns!

Jag saknar "moset" från 944:an, tro inget annat!!

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Rikard Ahlin skrev:
Utan att ha varit där denna gång så låter det som att den gamla bansträckningen är vettigare! Det är ju trots allt "Kul när det svänger!" eller hur?!

Åka fort rakt fram kan jag göra på E6an tidigt på morgonen... Och hur kul är det? thumbs down


Alltså blir det höghastighetskurvor så är det ju kanonkul. Hastighetstävling i fickparkering är däremot inte kul. Rakan är 40 meter bred, jag kan bara tänka mig vilken läcker "storslalom/Super-G" bana det kan bli av det, full sidkraft i 160 km/h hade nog varit mkt läckert!!!!

Men var det rakor som på Anderstorp så är det ju bara sömningt om man har mer än 4-5 kg/hk

Vill se ombordvideo!!!!!!

_________________
Pär Hylander
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Pär Hylander skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Pär Hylander skrev:
speciellt med tanke på att en trimmad Volvo åkte i 230.....


Det låter lite som att du inte tror riktigt på detta Pär, men jag är säker på att dom som åkte där och hade någorlunda med mos under huven kom upp i allafall i 200Km/h på den ruggigt snabba rakan. Om inte annat så tror jag att dom som stog precis i slutet på denna rakan kan intyga att det gick fort


Jojojo, jag tror det!!! Jag menar bara att det måste varit en helt annan bana. Jag har haft en 1450 kg tung 944 turbo tidigare med ca 300 hk, vet hur mkt fortare det kunde gå än 924:an som har 170 hk @ 1190 kg om rakan var lång! Jag antar att du har vikt/effekt ungefär som min 944:a hade så jag vet att det bär iväg som tusan om möjlighet finns!

Jag saknar "moset" från 944:an, tro inget annat!!


Det var en helt annan bana Pär. Om inte någon annan lägger ut en skiss på banan så ska jag försöka det

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Pär Hylander skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Utan att ha varit där denna gång så låter det som att den gamla bansträckningen är vettigare! Det är ju trots allt "Kul när det svänger!" eller hur?!

Åka fort rakt fram kan jag göra på E6an tidigt på morgonen... Och hur kul är det? thumbs down


Alltså blir det höghastighetskurvor så är det ju kanonkul. Hastighetstävling i fickparkering är däremot inte kul. Rakan är 40 meter bred, jag kan bara tänka mig vilken läcker "storslalom/Super-G" bana det kan bli av det, full sidkraft i 160 km/h hade nog varit mkt läckert!!!!

Men var det rakor som på Anderstorp så är det ju bara sömningt om man har mer än 4-5 kg/hk

Vill se ombordvideo!!!!!!


Den långa kurvan efter landningsban som svängde till vänster var en riktig högfarts kurva thumbs up

På den långa och breda landningsbanan gick det att köra slalom i hög fart. Det fanns både snabbt och långsamt parti där

Någon raka som på Anderstorp fanns inte , och på den långa rakan som jag tyckte om fanns 4 chikaner av plast konor , den enorma fartkänslan fick man på grund av att den var ca 5-6 meter bred.

Tyckte att jag såg en kamera i Zyxx Peugeot

_________________

--VVTS--
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Jag kollade lite på lantmäteriets flygbilder över banan och försökte räkna ut hur lång banan har varit.
om jag räknar med en raksträcka i konbanedelen (konerna fanns inte med på lantmäteriets flygbild ) på den stora rakan så fick jag det till ca 4 km. Men konbanedelen var ca 1200 m lång fågelvägen och frågan är om sträckan man körde där kan göra 1 km till. Den var ju ganska mycket svänga fram och tillbaka över rakan där. Jag tror iaf att 5 km kan stämma ganska bra.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Joakim Winkler skrev:
Jag kollade lite på lantmäteriets flygbilder över banan och försökte räkna ut hur lång banan har varit.
om jag räknar med en raksträcka i konbanedelen (konerna fanns inte med på lantmäteriets flygbild ) på den stora rakan så fick jag det till ca 4 km. Men konbanedelen var ca 1200 m lång fågelvägen och frågan är om sträckan man körde där kan göra 1 km till. Den var ju ganska mycket svänga fram och tillbaka över rakan där. Jag tror iaf att 5 km kan stämma ganska bra.


Den uppfatningen har jag oxå , tyckte att någon av funktionererna så nånting om 5,2km så det stämmer nog

_________________

--VVTS--
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Pär Hylander skrev:


Alltså blir det höghastighetskurvor så är det ju kanonkul. Hastighetstävling i fickparkering är däremot inte kul. Rakan är 40 meter bred, jag kan bara tänka mig vilken läcker "storslalom/Super-G" bana det kan bli av det, full sidkraft i 160 km/h hade nog varit mkt läckert!!!!



De kurvorna som jag markerat på den "gamla?" bansträckningen var i min mening bland de roligaste!



Att hålla stumt hela vägen genom dessa kurvor funkade bra och man hade lite "guts". Att bara hålla nere, styra in och plantera bakhjulen i ett spår som ligger 2 dm vidare än framhjulens, det är kärlek!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Rikard Ahlin skrev:

Att hålla stumt hela vägen genom dessa kurvor funkade bra och man hade lite "guts". Att bara hålla nere, styra in och plantera bakhjulen i ett spår som ligger 2 dm vidare än framhjulens, det är kärlek!


Så var delar av slalomdelen på den stora rakan denna gången. I min Miata med gatdäck kunde jag hålla stumt på 3:an genom en höger-vänster-höger-kombination över hela flygrakans bredd med skön 4-hjulsdrift (lätt sladd alltså, inte det sätt SUVar drivs framåt).

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Zyxx
Ängelholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 216



Jag har en film från Ljungbyhed 11/9 som visar hela banan


Länk---> ftp://psc:PSC@193.12.238.188:7878/upload/Zyxx205GTI-F5-3.mpg

_________________
www.framvagnsservice.se

Mikael Göransson
_____________________
Ford Roadster -28
Ford Pickup -32
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



Tackar för en mycket trevlig bandag!!
Jag gillade banan förrutom alla dessa landningslampor överallt!.....
Dessutom gick bilen varm väldigt fort thumbs down måste fixas omedelbart.
Jag föredrar nog den gamla banan eftersom den är kortare vilket gör att man får bättre flyt i den. Man lär sig bromspunkterna snabbare och vågar testa mer.

Passade även på att testa R-däck (dock väldigt slitna 195:or) för första gången! säger bara: VILKET SKILLNAD!!! får nog sätta upp ett separat sparkonto för nya däck! thumbs up

// Staffan

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Partiet på breda rakan ser ju kanon ut!!!

Partiet på taxibanorna ser ju inte så inspirarande ut, men tyvärr dår det nog inte att göra en sådan smal raksträcka bättre direkt. Men eftersom det på breda rakan ser så bra ut så tror jag banan som helhet skulle upplevas som bra

_________________
Pär Hylander
Citera
Stefan Gsi 16v
Helsingborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 70



Tills nästa gång får ni som körde denna bansträckning gärna säga till om ni vill att vi skall ta den gamla bana eller denna som vi körde nu. Till er som har bilder och vill ha dom upplagda på http://kmsk.mine.nu så skrik till bara så kan vi fixa det.... Där finns bilder från tidigare arrangemang vi haft på F5.
Mvh Stefan Elg

_________________
Stefan Elg
ordförande Klippans MsK
Saab 9-3 Aero (Nordic Steg 3)
Opel GSi 16v Cab
Golf GTi 8v
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Hmm... är det bara jag som reagerade på att banan gick i vänstervarv istället för högervarv?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Hmm... är det bara jag som reagerade på att banan gick i vänstervarv istället för högervarv?


Jo jag kände alla G-krafter på fel sida denna gång, speciellt i nacken


_________________
Rachid Rachid
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Rash skrev:
Mats Friberg skrev:
Hmm... är det bara jag som reagerade på att banan gick i vänstervarv istället för högervarv?


Jo jag kände alla G-krafter på fel sida denna gång, speciellt i nacken



Det hade kanske varit lite lurigt att ha en lång höger efter den långa smala rakan, kunde blivit rejäla avvåkningar där. Likadant med att ha en lång gasa-sträcka från konerna till 180-gradaren. Hade nog blivit några som åkt rakt fram där

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177



Mats Friberg skrev:
Hmm... är det bara jag som reagerade på att banan gick i vänstervarv istället för högervarv?


Där har vi det...........höger varv ska det vara.......eller??

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Tobbe_A skrev:
Mats Friberg skrev:
Hmm... är det bara jag som reagerade på att banan gick i vänstervarv istället för högervarv?


Där har vi det...........höger varv ska det vara.......eller??


Japp, vanligen är det väl oftast högervarv, till och med i F1 är det väl bara Interlagos som går i vänstervarv?

Fast för oss som inte kör så fort spelar det ju mindre roll, bara bra då andra däck får möjligheten att slitas lika mycket som de redan slitna

_________________
Rachid Rachid
Citera
Zyxx
Ängelholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 216



Stefan Gsi 16v skrev:
Tills nästa gång får ni som körde denna bansträckning gärna säga till om ni vill att vi skall ta den gamla bana eller denna som vi körde nu.


Jag vill ha den gamla bansträckning... annars tänker inte jag köra >

Man får ju jaga livet ur den lilla 1.9l med så långa rakor som det var denna gång

_________________
www.framvagnsservice.se

Mikael Göransson
_____________________
Ford Roadster -28
Ford Pickup -32
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Zyxx skrev:
Stefan Gsi 16v skrev:
Tills nästa gång får ni som körde denna bansträckning gärna säga till om ni vill att vi skall ta den gamla bana eller denna som vi körde nu.


Jag vill ha den gamla bansträckning... annars tänker inte jag köra >

Man får ju jaga livet ur den lilla 1.9l med så långa rakor som det var denna gång


Pm:a mig din mailadress! Jag har några fina bilder på din bil in action!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Stefan Gsi 16v skrev:
Tills nästa gång får ni som körde denna bansträckning gärna säga till om ni vill att vi skall ta den gamla bana eller denna som vi körde nu. Till er som har bilder och vill ha dom upplagda på http://kmsk.mine.nu så skrik till bara så kan vi fixa det.... Där finns bilder från tidigare arrangemang vi haft på F5.
Mvh Stefan Elg



Nu får du nog definera lite tydligare vad som är vad. Som jag uppfattat det så har det varit minst 3 olika banor, där dom två första är snarlika, den tredje är den som var nu senast. Har jag fattat rätt så långt.

Själv körde jag första banmötet i förra hösten och första i våras. Den banan tyckte jag hade för trånga konpartier - " hastighetstävling i fickparkering". Efter det har det varit, såvitt jag fattat, minst ett banmöte med en snarlik bana men lite uppöppnad, inte lika toktrång. Är det rätt uppfattat. Nu senast var det en helt annan bana på ett annat ställe.

Jag var på F5 och körde förra månaden, banan var på samma ställe som jag tidigare kört med Klippans MS, men inte lika trång utan mkt mer rytmisk. Jag tror att den kan ha varit rätt lik den varianten som var nu sommar då jag inte var med.

Vv bekräfta om det är så som jag antar här. Isf kan vi ju kalla dessa varianter för 1, 2, resp 3 där är den trånga banan, 2 är den mer uppöppnade och 3 är den det var nu senast.

Jag vill gärna åka bana 2 eller 3

_________________
Pär Hylander
Citera
Eftersnack
2004-09-11 F5 Ljungbyhed
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (10413 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande