Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
13 besök senaste veckan (842 totalt) |
Jag behöver komplettera ellådan i garaget med en vettig låda med kontakter. Jag behöver lite då och då 1-,2-,3- och 4-poliga kontakter. Värme- och fukttåligt är att föredra så man kan använda i motorrum utan att grejerna smälter.
Det finns en hel djungel med olika typer av kontakter där ut, men då jag är ekonom och inte elingenjör så tänkte jag höra med alla kloka rejsianer vad ni rekommenderar för grejer? Tips på typ av kontakt och i bästa fall tips på sats med kontakter att köpa mottages mer än gärna! ![]() _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||
Delphi Weather-pack slår jag ett slag för. Inte state of the art, men gör sitt jobb väldigt väl. Extremt robusta. Samma kontakt till 0,5mm2 till 3mm2 typ och jag har för mig att de klarar upp till 35 ampere eller liknande.
Så bra allroundkontakt. Relativt billiga jämfört med all annan fuktskyddad kontaktering. ![]() |
||
AMP är en variant men klarar 0.75 till 1.5mm2 kabel så inga höga strömmar. Finns tex på Biltema och är ganska lätta att få tag på om man behöver fler.
Annars är DT-/Deutsch kontakter användbara och finns även i varianter som klarar mer ström. Sen behöver man en tång för att pressa stiften oavsett kontakt. Kan vara ganska dyra men brukar gå att få tag i billigare på nätet om man orkar vänta. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Jag köpte DT (möjligen kopior) billigt på aliexpress nyligen. Kvalitetskänslan var hög även om priset var låg
![]() Något klumpiga kanske men som sagt, hög kvalitetskänsla. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
DT kontakter är ju enkla att montera och funkar bra i motorrum. Köp inte dom billigaste kina kontakterna för dom håller inte. Bäst är att köpa original TE eller Amphenol AT då man vet vad man får. Köper man dom på rätt ställe så är dom inte så dyra. Köp solida stift då dom håller bättre och är mycket lättare att klämma. När det gäller tång så är TE's original tång grymt bra och brukar gå att finna till ok pris om man letar lite.
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
Mitt förslag är Deutch DT/DTM/DTP med solida stift.
Till detta köper du även en tång avsedd för detta - så får du perfekta pressningar varje gång. Finns överallt men bl a här : https://bjprace.se/el-och-elektronik/kontakter/deutsch-dtm/ Då minimerar du risken att pressa fel - ett traditionellt "öppet" stift kräver i regel två pressningar. En annan stor fördel med dessa kontakter är att det är väldigt enkelt att backa ur stiften om man råkar sätta dem på fel plats. Jag byggde min sjua med enbart TE Superseal kontakter (jag kände inte till Deutch varianterna vid tillfället..) men dem anser jag är betydligt mer pilliga att hålla på med än Deutch ![]() _________________ Tobias Flemgå'rd |
||
DT med "runda" stift och verktyg till det börjar kosta en och annan skjorta (och finns inte som kit överallt).
Ett exempel https://www.jrdtools.com/products/st Men när första crimpningen blir rak och perfekt så känns det rätt annorlunda än att dubbelklämma och få saker snett och risk att stiftets isolerkläming går av. Min verktygssamling för kontakter och skarvning. ![]() Den oranga universalcrimptången fungerade faktiskt vid crimpning av Lambdasensorkablage också (med lite eftertanke). |
||
Du får hemskt gärna länka till rätt ställe ![]() _________________ Johan Högström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
13 besök senaste veckan (842 totalt) |