Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bra kontakter som inte kostar skjortan?
13 besök senaste veckan (842 totalt)
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Jag behöver komplettera ellådan i garaget med en vettig låda med kontakter. Jag behöver lite då och då 1-,2-,3- och 4-poliga kontakter. Värme- och fukttåligt är att föredra så man kan använda i motorrum utan att grejerna smälter.

Det finns en hel djungel med olika typer av kontakter där ut, men då jag är ekonom och inte elingenjör så tänkte jag höra med alla kloka rejsianer vad ni rekommenderar för grejer?
Tips på typ av kontakt och i bästa fall tips på sats med kontakter att köpa mottages mer än gärna!

BMW e30 v8
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Delphi Weather-pack slår jag ett slag för. Inte state of the art, men gör sitt jobb väldigt väl. Extremt robusta. Samma kontakt till 0,5mm2 till 3mm2 typ och jag har för mig att de klarar upp till 35 ampere eller liknande.
Så bra allroundkontakt.

Relativt billiga jämfört med all annan fuktskyddad kontaktering.

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

AMP är en variant men klarar 0.75 till 1.5mm2 kabel så inga höga strömmar. Finns tex på Biltema och är ganska lätta att få tag på om man behöver fler.

Annars är DT-/Deutsch kontakter användbara och finns även i varianter som klarar mer ström.

Sen behöver man en tång för att pressa stiften oavsett kontakt. Kan vara ganska dyra men brukar gå att få tag i billigare på nätet om man orkar vänta.

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Jag köpte DT (möjligen kopior) billigt på aliexpress nyligen. Kvalitetskänslan var hög även om priset var låg

Något klumpiga kanske men som sagt, hög kvalitetskänsla.

Regards, Johan Eriksson.
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

ITT Cannon Sure Seal och Mini Sure Seal.

https://www.ittcannon.com/sure-seal

Solna
Här sen Nov 2004