Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (2739 totalt) |
Tempmätare med tuppjuck?
Inför ringen är jag nu lite orolig. Min tempmätare tycks leva ett eget liv. Mest mellan normalläge och 3/4-dels läge med en stundtals dragning åt det röda... ![]() Förändringarna går så fort att det måste vara ett mätfel, vattnet kan inte svalna och bli varmt igen på fem sek. Är det någon känner igen symptomen? (dvs en mycket snabbt förändrande mätare?) Alla andra mätare fungerar ok... Bil: M3 E30 _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Min är precis likadan vet aldrig vad den kan få för sig, har kört bana när den varit långt ut på det röda men det har inte stämt nu kör jag med dubbla mätare. Köpte en på biltema för en runt en hundring med givare funkar kanon...ps jag testade att köpa ny org. givare men samma fel..tryck dit en extra för säkerhets skull...
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Nästan säkert ärg på givarkontakten alternativt givarfel. Det sitter två stycken tempgivare på vattenröret ovanför grenröret. Jag kommer inte ihåg vilken som var för instrumentet men ojämn kontakt där ger minst sagt orolig tempmätare.
Lossa kontakterna och rengör stiften. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Jag har exakt samma fel ;
Klassiskt fel, som sagt kolla korrosion i kontakter eller givarens jord alternativt riv loss instrumentet och kolla upp SI-batterierna ... http://www.autopower.se/mekartips/me ![]() jag ska göra det själv, nån dag ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
Hade så på en bruksbil förut och blev aldrig riktigt klok på vad det var. Sen en dag fick jag förklaringen. Kabeln till givaren hade sakta gått av och då gjorde troligen fartvinden att det blev kontakt och då steg mätarn. Sen när jag bromsade belv motorn kall igen. När kabeln gått av helt hittade jag felet.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Elfel är ju superluriga. Jag har hört om en kille som lade ner en halv årsarbetstid på att förstå varför bilbatteriet alltid laddades ur.....det visade sig att brytaren till lampan i bagageutrymmer var sönder så ljuset aldrig slockande där....
_________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Re: Tempmätare med tuppjuck?
I min Audi vad det muttrarna på baksidan av tänpgivaren som hade dragits för löst så de hade gängat upp sig. Detta gjorde att mätaren inte blev jordad som den skulle och levde ett eget litet lattjo liv tills den dag den dog helt. Behövde bara dra muttrarna så var den tebax i matchen igen. Förmodligen sen tattarBrattwursten i tyskland skruvat mätaren på min bil.
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (2739 totalt) |