Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Glykolkontaminerad motor
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (1737 totalt)
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021

Trådstartare
Glykolkontaminerad motor

Provar att konsultera Rejsa:

Sprillans nybyggd Subaru racemotor (bara provstartad aldrig körd). Stått I 2år, startad 3 gånger.
Glykol läckt via trottelhuset in insug och in i motorn, lite kladdigt kring ventiler av gammal glykol, kikar in med borescope när ventilerna är öppna och ser lite kladdigt ut där med.

Tar bort tändstift och kikar in och ser inget kladd men droppar av glykol på kolv och cylinderväggar. Tömde oljan som var mjölkig.

Hörde med en duktig mekaniker som tyckte det räcker med ny olja och filter, ut med tändstiften och köra på startmotorn för att skölja ur.

Själv är jag inte så övertygad utan lutar åt att plocka ur och isär, inspektera och göra rent.

Skulle man inte ta isär ordentligt tänker jag att man först tar bort tråget och gör rent. Tänker att det är bra att få ut resterna där till att börja med och sedan repetera processen tills allt verkar rent.

Några idéer? Vilka egenskaper har gammal/torkad glykol? Kan det bli korrosivt?

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Glykol är korrosionshämmande, en av de viktigaste egenskaperna med glykol.

Ta ur motorn och plocka isär låter som väldigt mycket jobb och pengar som du lika gärna kan spara tills motorn verkligen behöver det....

Du kan ju spruta in WD40 (eller liknande) i tändstifthålen och köra runt på startmotorn.
Starta du sen när du fixat läckan.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Laga läckaget
Byt till billigaste tänkbara oljan med rätt spec och nytt filter.
Kör 100 mil.
Byt till bättre olja av rätt spec och nytt filter.

AxelSoederlund

Här sen Mar 2021

Trådstartare
Har sköljt oljesystemet med ny olja och diesel två gånger (kört runt på startmotor) och hällt i lite diesel i cylindrarna och kört runt. Här är den värst drabbade insugsventilen:

Här sen Mar 2021

Trådstartare

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Tuta och kör

Porsche 931 -79
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021

Trådstartare
Tack för input men hur kan ni vara säkra på att det är lugnt? Undrar genuint, antar att ni talar från erfarenhet och min erfarenhet gällande sånt här = 0

Läste på lite om kylarvätska och korrosionshämmande medel och Ja glykol är korrosionshämmande men betyder ju inte för alla material under alla förutsättningar. Blir alla möjliga kemiska reaktioner beroende på typ av legering, andra kemikalier etc.

Korrosion av varierande typ finns de facto på ventiler och ventilsäten. Jag vet inte hur övrig mekanik i topparna eller typ kolvringarna ser ut.

"The main problem in the use of automobile technological fluids thus rests on their compatibility with
the structural materials. Simultaneous anticorrosion protection of the various contacting pairs of metals having
opposite electrochemical properties and friction pairs with small gaps in which favorable conditions for the
development of contact and crevice corrosion are created is a complex problem.

... The working temperature range of the cooling liquid ranges from "30°C to 100°C. The temperature
changes the diffusion rate of oxygen, the overpotential of the electrode processes, the degree of anodic
passivity, and the solubility of the corrosion products. Local overheating of the metal or the appearance of
local stresses gives rise to pitting corrosion.
Pressure of significant magnitude can affect the corrosion processes, and the metal is susceptible to
corrosion under stress. Pressure increases the solubility of oxygen in the aqueous media and facilitates
hydrolysis of the salts.

... Moreover, according to data from various investigators [7], in the presence of glycols, on which the
cooling liquids are based, many metals corrode at a significantly higher rate than in pure water. Even in the
case where the liquid itself is not aggressive corrosion of the materials corrosion occurs under the influence
of oxygen, moisture, and technological and operational impurities."

Här sen Mar 2021

Trådstartare
Tändstift från "värst drabbade" cylindern

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Testat om det blir tätt?

stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

ser ju utt att vara skapligt med både rost å ärg, jag är supernojjare så jag skulle gått igenom maskinen.

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

AxelSoederlund skrev:
Tack för input men hur kan ni vara säkra på att det är lugnt? Undrar genuint, antar att ni talar från erfarenhet och min erfarenhet gällande sånt här = 0

Alltså, du kan välja att plocka ner motorn nu, vilket inte är riskfritt för man kan alltid göra misstag och du lägger en massa tid och pengar på det.

Alternativt du kan plocka ner motorn efter du kört den ett tag och upptäckt att den har verkliga problem.

Fördelen med alternativ två är att det till 90% inte är något problem och du har sparat tid och pengar.
Kör den några hundra mil och gör ett leak down test så ser du om det finns problem men ventiler och ringar.
Man kan göra oljeanalyser på oljan och leta spårämnen från lager etc.

Porsche 931 -79
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Testat om det blir tätt?

Tätt som att inget rinner ner - ja.
Skall mäta kompressionen idag men tror det är i sin ordning.

Här sen Mar 2021

Trådstartare
Re:

safe skrev:
AxelSoederlund skrev:

Alltså, du kan välja att plocka ner motorn nu, vilket inte är riskfritt för man kan alltid göra misstag och du lägger en massa tid och pengar på det.

Alternativt du kan plocka ner motorn efter du kört den ett tag och upptäckt att den har verkliga problem.

Fördelen med alternativ två är att det till 90% inte är något problem och du har sparat tid och pengar.
Kör den några hundra mil och gör ett leak down test så ser du om det finns problem men ventiler och ringar.
Man kan göra oljeanalyser på oljan och leta spårämnen från lager etc.

Då är jag med hur du tänker. Det låter som det mest rationella.

Här sen Mar 2021

Trådstartare
Re:

Mange K skrev:
ser ju utt att vara skapligt med både rost å ärg, jag är supernojjare så jag skulle gått igenom maskinen.

Yep. Brukar inte nojja men nu känner jag mig lite neurotisk Hade vart så mysigt att plocka isär...
Då kan man ju passa på att ändra och köra utan toppackning, bara sån kopparring de gör på WRC-bilarna

Nej men ärligt så kommer jag nog följa Safes råd om inte byggaren säger nåt annat, väntar på svar.

Här sen Mar 2021

Trådstartare
Hallå igen!

Ingen vacker syn direkt efter att ha plockat bort ena toppen.

Här sen Mar 2021

Trådstartare
Har någon sett något liknande?

Efter att ha plöjt de där ryska forskningsrapporterna jag citerade tidigare kunde ju konstateras att det kan bli korrosivt men det här känns ju extremt. Vi snackar storleksordning tiondelar mm det har ätit av cylinderväggen. Ser ju för fan ut som att det är saltsyra som legat i motorn.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jösses!

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Vet du vad det var för glykol? Något "fancy" racing dito??
För som du säger, ser ut som syraskador..
Vatten dunstar å lämnar som sämst rost efter sig.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

AxelSoederlund skrev:
Har någon sett något liknande?

En kompis som kör rally har råkat ut för nått liknande.
Han totalskotade bilen på en tävling och när han kom hem så ställdes bilen undan längst
inne i garaget och en annan bil togs fram för att tävla med...
Och när han till slut tog tag i den skrotade bilen, karossbyte etc många år senare
motor skulle så klart renoveras den och när toppen lyftes så upptäcktes det att det stått vatten
i en cylinder.... bara att skrota blocket

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Oj!
Ser ju märkligt ut att det skulle uppstå sådana skador.

Har ingen koll på Subaru priser, men ett nytt/annat block som passar dina kolvar är antagligen den bästa vägen.

Porsche 931 -79
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Ser mer ut som det varit för lite glykolhalt i kylarvätskan.

Jag hade tryckt ner kolvarna i botten, kört med halvgrova honingsstenar och se hur mkt som försvinner.

Skruva banåkabil
Glykolkontaminerad motor
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (1737 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande