Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Audi Rs6 -03 glassätarbil
200 besök senaste veckan (2236 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ibland får man en känsla, med allt snack om symaskiner på fyra hjul (elbilar, miljözoner) för något år sedan började det kännas som det var dags att äga en Rs6

Har ju ägt tjocka lillesyster, audi A6 4.2 V8 i en massa år.

Så började kolla lite vad prisbilden var, och enkelt svar väldigt varierande. Fanns sunkexemplar från 150 tuss upp till fina exemplar närmare 500 tuss. Nästa steg var att kolla vad några års tokjobbande övertid resulterat i.

Detta blir en tråd delvis liknande Martin Erssons Audi Rs8, då ovanstående rader hände hösten 2024... Men har tänkt få tråden komma ikapp tiden före midsommar (detta år )

Efter en del letande, fanns det några kandidater i Sverige och betydligt fler på mobile.de, men tyska priserna ihop med import etc såg ut att bli dyrt.

Hittade en sent såld Rs6 +, tittade upp historik etc och funderade lite en vecka. När jag kontaktade firman var den bokad sedan några timmar.

Suck, men läge att kolla vidare. Men firman hade en Rs6 sedan i visuellt toppskick som kunde säljas, låg även ute på blocket. Tittade och funderade. Kanske blockets högsta pris på en bil någonsin, 99 miljoner
Men priset var väl lite för att få folk att titta på annonsen och kanske bli av med halva-priset folket.

Fick bli en tur till Sveriges baksida Göteborg och kolla på bilen i alla fall. Så i fint tidig vinterväder +1 grad och snöglopp blev det provkörning. Och julgransbelysning i instrumentpanelen. Tror alla lampor som fanns lyste. Dags att åka hem och fundera.

Lite bud och diskussion fram och tillbaka, sedan var affären uppgjord på Luciadagen. Tanken var att åka ner före Julafton och hämta bilen. Men det sket sig snabbt.

I Sverige är man numer mer eller mindre omyndigförklarad om man vill använda sina pengar på sitt bankkonto. I mitt oförstånd åkte jag in till ett bankkontor och ville göra en överföring till säljaren. Men det gick inte alls, behövdes ett säljkontrakt för att banken skulle kunna göra överföringen.
Inga problem, ringer säljaren och får några timmar senare kontrakt skickat till min mail. In på nästa kontor (jag åker runt hela dagarna) men det var blankt nej. Det behövdes även papper på vart mina pengar kommit ifrån.
Löneutbelningar in på konto, och inte lika stora utgifter var inte tillräckligt för detta kontor.
Nu hade denna dag tagit slut, hem och skriva ut lönespecar tre år tillbaka...
Nästa dag nytt försök, men banken hade datafel och kunde inte göra någonting.

Suck, tanken om före julafton började dö.

Provade senare på eftermiddagen, då hade bankkoncernen fått igång sina datorer igen. Och på detta kontor var det helt okej att bara göra överföringen. Då jag ändå hade kontrakt, och lönespecar frågade jag om de inte ville ha kontraktet. Nja, men vi kan kopiera det om du vill.

Hur kan det skilja så inom samma bankkoncern mellan olika kontor i samma stad. Betalningen gick iväg, men skulle ta en dag. Det gällde ju också att tajma mot lediga dagar från jobbet, så nu blev det att sikta på mellandagarna.
Kolla när det fanns vettigt prissatta buss, tåg och flygresor till Göteborg samt tajma det.

Blev annandag jul. Bilen stod ju på sommarsulor, så en uppsättning vintersulor hade redan på Lucia beställts med leverans till säljfirman. Och de hade anlänt i god tid före Jul och monterats. Bilen hade också besiktats med blankt papper

Några bilder på hur bilen sett ut de senaste årenKlicka för större bilder!

Nåväl, resan till Göteborg med tåg kändes som ett stort misstag redan innan den påbörjats. Att ta sig in till Sthlm central gick smidigt, och jag var i väldigt god tid.
Till slut tog sig mitt tåg in på perrongen och jag tog min plats.
Och ungefär vid avgångstid det klassiska meddelandet vi har en liten fördröjning, vi återkommer snarast och kommer snart åka till Göteborg.
Tre timmar senare började vi åka iväg, men det gick sakta till Nyköping.

Efter sju svåra år kom jag till Göteborg, blev upphämtad av säljaren och lastade sommarhjulen. Påbörjade resan hem i snöglopp, ganska glad att jag valt vinterdäck istället för säljarens det är sommarväglag här.

Klicka för större bilder!

Paus halvvägs för att fylla tank både på bil och förare.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Redan efter köpet hade jag beställt original 19" hjul, tyckte de 20" från nästa generation som satt på var lite mycket kebab.

Fälgarna var renoverade och i superbt skick, tror jag hade tur då de var betydligt billigare än många eftermarknadsfälgar. Men kanske inte så många som letar såna fälgar mellan Lucia och Jul

Andra småsaker som direkt åtgärdades var en trasig dryckeshållare för baksätet, kärvade och åkte inte alltid ut. Lyckades hitta NOS

Sedan var det dags att börja släcka julgransbelysningen. ESP och Airbag visade felkoder på styrvinkelgivare samt avbrott till rattairbag.

Dags för felsökning.

Någon som kan hitta felet? Snurre sprätt hade fläkt ut sig, fördelen med denna generation är att flertalet delar återfinns i andra A6, samt att det även nytillverkas piratdelar etc.
En bättre begagnad budades hem från ebay, byte och kalibrering av styrvinkel så slockade flera lampor.

En av anledningarna jag valde just denna bil var att en tinnertomte (lackerare/plåtis) på en audiverkstad hade ägt bilen och fixat iordning den utvändigt.

Ett kanske större fel uppdagades under hemresan, vindrutetorkarna började gå långsammare och långsammare. Typiskt tecken på att mekanismen har ärgat igen. Så bort med allt som måste tas bort för att kunna ta bort torkarspelet, gick att hitta mycket fint under...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Fanns kvar saker att göra, motorn lyste upp motorlampa och orsak var avbrott i uppvärmingskrets ena bakre lambdasonden.

Tidigare ägare hade kapat bort katalysatorer, för att bilen skulle låta ballare. Och bakre lambdasonder låg ovanpå växellådan

Hittade vad som såg ut som fina främre rör med 200 cells sportkattar på ebay, klickade hem dem snabbt. Tror jag hade lite tur där, för under resten av året gick liknande rör upp med en röding eller tusing varje månad.

Så mycket mer än detta hann jag inte med förräns sommaren överföll mig, hittade cool dörrinstegsbelysning som klickades hem, svart högblank audi-emblem samt att jag provade med originalbackspeglar då jag hade haft några sådana liggandes i ~ 10 år.Klicka för större bilder!

Här uppdagades att en kolv i ena framoket låg på, inte ville gå tillbaka riktigt okej. Men det var dagar ifrån min tilltänkta semesterresa till Nordkap. Köpte ett bättre begagnat ok men hann inte byta.
Klickade hem kompletta repsatser för frambromsarna med kolvar, packningar samt skivor och belägg runtom. Sedan fick det bli lite förstärkning av golvet under bagaget så man kunde lasta in en kyl och lite öl.
Liten ögonblicksbild ifrån norra Finland, kolla datum och temperatur.

Har alltid gillat tyska bilars enkla bra lösningar, som varningstriangel sittandes i bagageluckan så fäller man upp syns triangeln. Bättre att lossa och ställa ut, men tills man hunnit. Lite mygg och flugor fastnade i fronten.
Och så Nordkap.

Är osäker på om det var en dum ren eller en tuff hare som såg till att den kärvande bromskolven lossnade, men satan i gatan när man kliver på hård broms. Pappa som hade somnat till slog i knän och hand i instrumentbrädan trots bälte.

Blev en rejäl tur genom hela lapphelvetet och massa små fina byar, vattenfall, mera renar, skidorter

Vid hemkomst var det lite semester kvar så dags att hugga tag i bromsarna. Skönt att den kärvande kolven släppt.

Blev precis före bromsrenovering en service på kw bil i Lindvreten mittemot Kungens kurva, gör ju inte ont att få oljefilter, kupefilter!!! samt motoroljan bytt för dryga två tuss.
Sedan bytte jag själv bort k&n smutsgenomsläppande filter mot originalliknande pappersfilter.
Hade lyckats buda hem en original verktygslåda med kåpor, tyvärr händer det ju att tidigare ägare slänger eller slarvar bort dylika saker genom åren. Den observante ser att verktygslådan kommer från en japansk bil, har låtit dekalerna sitta kvar.

Och när jag renoverade oken valde jag att byta bromslangarna till stålomspunna.

Tyvärr visade det sig vara ett helvete att lufta bromsarna efter systemet varit tömt. Det gick utmärkt att lufta alla bromsok, och det kom ingen mer luft (luftat med trycksatt behållare) men pedalen var svampig och sjönk och den för audi klassiska dödsikonen i rött försvann inte. Jag följde de anvisningar som jag hittat, satte med diagnosdator igång abs-pump men ingen märkbar förbättring. Höll på några kvällar innan jag flyg iväg till medelhavet för lite mer sol.
Väl hemkommen fortsatta luftningshelvetet, snudd på varje kväll några timmar men fick inte ordning på det. Jag gillar inte att bli besegrad, men här såg jag mig besegrad. Bestämde mig under följande natt för att lämna in bilen till audi. Men kunde ju lika bra fortsätta en kväll till , och poff så slutade instrumentingen pipa ilsket, dödsikonen försvann.

När jag provtryckte bromspedan kändes den okej. På med hjulen, provbromsa och sedan börja köra lite och bromsa. Jo, det fungerade. Trehundra meter senare ny dödsikon men bromsarna fungerade fortfarande.
Efter omstart allt okej.
Så körde vidare.

Luftade lite till nästa dag, kom en microbubbla, sedan bara bromsvätska.

Hur som helst, med bakre bromskivor större än många bilars framskivor fungera handbromsen riktigt bra för att få stopp på bilen om något hade gett upp.

Nu är vi i oktober 2024

Stockholm
Här sen Mar 2007

Köpte du mitt broms ok i onödan eftersom du inte fixade bromsarna innan resan ?
Antar det var bilens ok du nu renoverade?

Verkar varit en jobbig ABS på RS6 du har att lufta, jag bytte ju till nyare huvudcylinder och bromsrör till ABS enheten osv. och det var inget krångel alls att lufta, men jag kanske har en äldre typ av ABS enhet.

Jag misstänker att du inte håller på att bygga om hela bilen eller kommer bygga om den varje år, så att du kommer till nutid snart är inte så konstigt

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Riktigt kul tråd.
Nästan så man trodde att "styling" Rolle vaknat till där

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Köpte du mitt broms ok i onödan eftersom du inte fixade bromsarna innan resan ?
Antar det var bilens ok du nu renoverade?

Verkar varit en jobbig ABS på RS6 du har att lufta, jag bytte ju till nyare huvudcylinder och bromsrör till ABS enheten osv. och det var inget krångel alls att lufta, men jag kanske har en äldre typ av ABS enhet.

Jag misstänker att du inte håller på att bygga om hela bilen eller kommer bygga om den varje år, så att du kommer till nutid snart är inte så konstigt

Onödan och onöda, jag hade en möjlig lösning att svänga in på vilken verkstad som helst i Nordkap om oket hade havererat mer under resan. Ibland räcker inte tiden till det som planerats, och vad gäller Nordkap så åker man när väderprognosen säger ok, har man otur är det tät dimma i tre veckor i sträck...

Luftade som sagt igenom systemet med trycksatt bromsvätskebehållare tills det inte kom någon luft i någon luftnippel, anslöt diagnosdator och gjorde utgångstest på bromsmodulen. Fick en herrejösses massa mer luft, men ingen ok pedal på lång tid. Men jag kanske inte gjort som man ska, har du några bra tips?

Har samma problem på pappas A6 av liknande årsmodell.

Lillen skrev:
Riktigt kul tråd.
Nästan så man trodde att "styling" Rolle vaknat till där

Är nog mer återställande till OEM, eller mer rätt kanske OEM +

Ja, finns ju nog snudd på hundratals SMÅ saker som åtgärdats, verkar som herr lackerare kanske inte var en stjärna på att montera ihop saker och ting.

Ljusströmställare för bilens belysning byts, inget större fel men rejält sliten.
Gasfjädrar baklucka byttes, lite allmänt trötta.
Skruvat fast främre krängningshämmare, skruv och mutter till hundbenet vid länkarmen saknades.
Batteriet var inget roligt, bilen startade men när det har börjat bygga oxid vid övergång pol-plast blir det sällan bättre.
Saknades helt fastsättning av batteriet, kanske inte behövs när det sitter i reservhjulsbaljan? Ordnade i alla fall fastsättning.
Varningslampan för slitna bromsbelägg var enkel att åtgärda, bara ansluta kontakten från bromsbelägget till bilens elsystem så slockande den lampan.
Inre damasker drivaxlar dåliga, en hade exploderat. Bytte kompletta tripods med nya damasker på båda sidor fram. Yttre samt bakre okej.
Kupebelysning för baksätet död, hade en i annan inredningsfärg. Plockade isär och flyttade över kretskort, nu fungerar belysning okej.
Bytt 20 år gammalt brunt expansionskärl till nytt genomskinligt.
Monterat dit original varningstriangel samt en plastlåsning.
Redan på hemvägen vid en bromsning small det till och båda ryggstöden i baksätet for fram. Pinnarna som låser ryggstöden var ditskruvade på fel position, justerat så det fungerar.
Bytt defekt luftkvalitetsgivare, så bilen själv stänger friskluftsintag om luften är för dålig.
Bytt trasig gummihållare taktventil kolkanister.
Xenonlyktorna fram dippade inte ner vid påslag av tändning, visade sig att den säkringen var bortplockad...
Bytt avskuren slang för lyktspolning.

Nu var vi framme i december, och bilen nästan okej för en tur till svensk bilbekämpning. Men kände att bakre lambdasonder stripade ovanpå växellådan kanske inte skulle gå hem.

Så nu var det dags att montera de främre rören jag köpt, för de som undrar var turbosar sitter så sitter de bakom motorn ovanför växellådan, och direkt bakom motorn finns torpedväggen. Så uppifrån kan man i princip inte se turbosar.
Underifrån kan man inte heller se turbosar. Tar man bort ett framhjul och i hjulhuset kollar inåt/bakåt kan man skymta en turbo. Kollar man bakifrån ser man ingen turbo.

Då jag inte hade lust att montera ur motorn ännu blev det varianten att sänka ner motor/låda så mycket det går i bakkant. Då kan man helt plötsligt se turboaggregaten om man kollar ovanpå växellådan. Och man når muttrar etc med lite förlängare... Och har man inte för feta armar kan man sträcka sig in och fingra på en turbo, men då kan man inte se den.

Tog två kvällar att skruva bort vänster främre rör, skruva dit nya var inte heller roligt. De hade placerat röret lite nära en pinnbults så medföljande muttrar var för stora.
En stunds justering med slägga åstadkom de millimetrar som saknades i stort, en svarv som minskade ner muttrn det sista.
Och om någon tror att höger rör gick bättre så nix, men nu visste jag redan innan vad och hur som troligen behövde justeras etc.
Bakre lambdasonder hade uttag före katalysatorn på dessa rör, så nya svetsmuttrar löddes på plats bakom katarna. Fanns några centimeter sladd så det räckte utan skarvning.

Bakom tillkom ett milltex rostfritt system.Klicka för större bilder!

Kvar att göra på denna punkt är att snickra ihop ett stödfäste för främre rör till växellåda på varje sida.

Passade på att byta slangar mellan turbo, rör, laddluftkylare då de nog var original och inte kändes helt ok. Även alla små tygomspunna vaccum- och tryckslangar under huven byttes.

Så en tur till svensk bilbekämpning förra fredag eftermiddag. Och det kan väl nästan kallas epic failure.
När bilen körs upp på lyften och bromsas så börjar det rinna bromsvätska från höger bakok, lite koll visade att det var i skarven mellan bromsok och bromsslang det läckte.

Blev gummibrickor på lördagen, så ska det förhoppningsvis inte hända igen.

Och så har jag även hittat ett bra användningsområde för EU

Bara sikta i mitten mellan stjärnorna när man borrar för motorvärmarintag.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ja, när främre rören monterades byttes givetvis den bakre lambdasonden med trasig förvärmningskrets till en ny. Och då försvann sista julgransbelysningen i instrumentet.

De lampor som ska lysa när tändningen slås på lyser så länge de ska lysa eller tills bilen startas.

Och vid kontroll hos svensk bilbekämpning blev avgasvärden etc bra, behövdes lite värmning av katalysatorer men helt inom alla gränser.

Ett litet tema med denna bil har visat sig att för varje del man vill byta eller kolla på, måste man montera bort 7 andra delar.

Och med detta inlägg har nog idag hunnits ikapp

Hur många idag har en telefon som kanske behöver laddas under en långresa? Hur många använder original cigaretttändare för att puffa igång en FET Havanacigarr medans man kör?
På fråga ett troligen de flesta, på fråga två ingen i Sverige?

Sedan är jag lite allergisk mot donglar som måste tas bort om man vill stänga luckan etc. Så redan i oktober började det letas efter USB ladduttag, som skulle kunna transplanteras in istället för original ciggtändaruttag.
Hittade ett möjligt på ebay med röd belysning. lite för stort på en del dimensioner men för pengarna värt att chansa.
Och original täckkåpa för askfat/cigguttag hade lossnat.

Första steget var demontering av original uttag, sakta arbete med tänger och få liten bit att lossa efter liten bit så kunde man se vad man hade att spela med.
Sedan börja slipa bort material på köpt usb-uttag, provmontera och slipa bort mer material.
Efter en stund gick det att montera nya uttaget på gamla platsen, samt stänga luckan.
Lite elkopplande så fungerar uttaget också, och täckkåpan limmades fast.

Sedan kom det roliga, att montera i bilen. Steg ett koppla och montera bort stereon från bilen, fortsätt sedan med att ta bort panelen för klimatanläggningen. Tredje steg ta bort kolfibret runt växellspaken.

Nu kan man dra ut gamla askfatet/cigguttaget och koppla över nya. Och sedan bara skruva tillbaka allt som tagits bort.

Och arbetet med styrled har påbörjats med att beställa reservdelar, som tyvärr inte levererats än.

Här sen Mar 2021

Rolle Scirocco skrev:

Hur många använder original cigaretttändare för att puffa igång en FET Havanacigarr medans man kör?

Haha trodde du var en av dem Rolle lightar en skön Cubano i sexan 😎

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AxelSoederlund skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Hur många använder original cigaretttändare för att puffa igång en FET Havanacigarr medans man kör?

Haha trodde du var en av dem Rolle lightar en skön Cubano i sexan 😎

Har försökt prova några gånger när det bjudits, men det fastnade mest i halsen.

Och dags för lite gammalt, stereon fungerade men väldigt dålig mottagning. Men det gick inget bra att spela upp musik från minneskort.

Försökte med en rad format förutom mp3, men ingenting på minnet hittades. Började fundera, letade lite bland mina jobbverktyg och hittade ett antikt SD-kort på 20Mb eller liknande. Fick plats med typ 1 låt, men nu fungerade det och låten spelade.

Dags att leta runt på gamla internetforum från år tvåtusen och några år till, fanns en systemspärr i stereon att inte klara större minnen än 2Gb. Då kom nästa problem, att idag hitta SD-kort som är 2Gb stora. Till slut blev ebay räddaren, någon dataspelssäljare hade så små minneskort för någon gammal antik spelkonsol. Köpte på mig en laddning.

Och i arbetet nyligen där jag fixade usb-uttag så var jag tvungen att ta bort stereon, då hittade jag varför radio hade väldigt dålig mottagning och gps ingen mottagning. Bilen har ursprungligen haft RNS-D men blivit konverterad till RNS-E vid något tillfälle. Dessa har olika antenningångar så kablarna var inte inkopplade.
Beställde lite ebay-konverteringar så ska jag förhoppningsvis snart få ihop radiomottagning och gps också.

Och så kommer vi till veckans som varit, eller hur man byter en styrled.

Jag började med att hissa upp bilen, ta bort hjulen.
Slet sedan bort en bakstötdämpare. Ersatte den med en lite roligare dämpare.

Bak är allting klart för en sista höjdjustering, fram har jag börjat riva bort alla rörliga leder och stötdämpare (inklusive den dåliga styrleden)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Och så fortsätter man med att slita bort gamla stötdämpare och fjädrar fram, och smälla upp lite roligare delar.

Nya länkarmar, monterat smörjnipplar i alla kulleder.

Börjar kännas klart, eller visst faan. Måste ju byta styrled också

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

"monterat smörjnipplar i alla kulleder"
du vill aldrig mer byta de där förstår jag tänk om en sådan detalj kom OE på bilar, vilken fröjd thumbs up

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005

Rolle Scirocco skrev:
Ibland får man en känsla, med allt snack om symaskiner på fyra hjul (elbilar, miljözoner) för något år sedan började det kännas som det var dags att äga en Rs6

Jag känner att vi bör starta en rörelse, 'vi som klimatkompenserar!'

Vi gör ju klimatet mer neutralt nu med den hotfullt ökande elbilmängden på vägarna.
Vi gör dessutom klimatet mer njutbart med en skön motorsång omkring oss, för andra att njuta av.
Vi sliter mindre på vägarna i städerna pga mindre vrid vid 'take off' vid rödljusen.
Sekundärt lämnar vi (oftast) mindre gummi på vägarna i städerna pga detta.
Vi ser till att beståndet med vindkraftverk och solpanelparker inte ökar lavinartat.

Nej, jag är inte ironisk

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jovani skrev:
"monterat smörjnipplar i alla kulleder"
du vill aldrig mer byta de där förstår jag tänk om en sådan detalj kom OE på bilar, vilken fröjd thumbs up

Jo, byta de nedre blir det nog någon gång. Men hoppas de ska hålla mer än två år... Har ju haft så på min tidigare lillasysterbil Audi A6 4.2 v8 quattro med det mesta snarlikt, har fungerat utmärkt i alla fall 8 år.

En gång i tiden var det standard OEM, sedan förbättrades bilarna så de inte behövde rundsmörjas längre utan nu får tillverkarna tjäna mer pengar på reservdelar.

Kadett4wd skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Jag känner att vi bör starta en rörelse, 'vi som klimatkompenserar!'

Vi gör ju klimatet mer neutralt nu med den hotfullt ökande elbilmängden på vägarna.
Vi gör dessutom klimatet mer njutbart med en skön motorsång omkring oss, för andra att njuta av.
Vi sliter mindre på vägarna i städerna pga mindre vrid vid 'take off' vid rödljusen.
Sekundärt lämnar vi (oftast) mindre gummi på vägarna i städerna pga detta.
Vi ser till att beståndet med vindkraftverk och solpanelparker inte ökar lavinartat.

Nej, jag är inte ironisk

Hmmm, med europeiska högfartsvinterdäck blinkar antispinnlampan i alla fall upp till 200

Det är bra med många symaskiner, mer bensin över till oss som behöver mycket.

Och till kanske viktigaste punkten, styrlederna är nu bytta så i princip allting är klart.

Det som inte är klart är hjulinställning, tid beställd igår morse men verkstaden hade alla kunniga på hjulinställning sjuka eller skadade. Nytt försök på onsdag nästa vecka.

Nu får jag nog snart tesla-polisen på mig, men jag har inte råd med en dyr symaskinsbil. På ett år, för symaskinens värdeminskning kommer jag minst 1500 mil med bränsle, försäkring, däckslitage, verkstadsbesök etc.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det blir inte alltid som man tänkt sig.

Ja, om vi börjar med hjulinställning så var det sjuk personal vid första försöket. Sånt som kan hända, bättre att de stoppar än att någon som inte vet vad de gör försöker...

Sedan var det dags för svensk bilbekämpning omgång två. Första omgången fick underkänt på en skitpunkt samt två viktigare punkter.

Skitpunkten var lågt ljus ena sidan, visade sig att jag fått hela lamparmaturen lite fel när jag monterade tillbaka fronten. Snabbt fixat så landade båda lamporna på exakt samma höjd.

Nästa lite viktigare punkt var det som föranledde byte av alla kullleder i framvagnen, en dålig styrled. Ja, den glappade. Och den punkten har blivit fixad. Ytterligare muntlig anmärkning var en bussning i framvagnen som var väl mjuk men den har blivit bytt.

Sista punkten var läckage bromsvätska vid bakre bromsok, när bilen kördes upp på lyften (alltså inte vid bromstest) började det synbart läcka bromsvätska från ett bakok. Kom ifrån bromslang eller anslutning till bromsok.

Bromslangar var bytta ett halvår tidigare, men kan ju alltid gå sönder. Men det hade växt något på brickan, nu bytte jag till gummitätade brickor. En microbubbla luft kom ut vid luftning.

Med dessa åtgärder fick bilen tillstånd att framföras på våra vägar drygt ett år framåt.

Så till nästa punkt hjulinställning del 2, men det blev inte heller helt bra. Allting stod åt Köping, och Norrköping i bakvagnen och framvagnen där jag demonterat allt var inte bättre.
Men värre i bakvagnen, så satt en justerskruv för toe-in fast och fick sin intolvfattning rundad.

Blev att avbryta och rulla hemåt. Bort med avgassystemet så man kommer åt bättre, tack gud för att du fick mig att stryka på keramisk pasta på skarvarna i avgasssytemet istället för att limma med avgaspasta... Demontering tog typ fem minuter.

Sedan dags för dum skruv, svårt att komma åt och slägga skruven då det sitter massa bilskit ivägen. Men fick plats med kap och kunde kapa bort skallen. Sedan var det bara börja muttra i andra änden, sakta men säkert kom skruven ut 1.5mm per varv jag drog muttern. Men till slut tar gängan slut, så dit med distanser och fortsätta. Och kapa bort utsticket, fortsätta, kapa bort utsticket, ytterligare distans.
Och så började skruven snurra runt istället för att komma utåt, men då gick det att slägga ut den sista biten. Lite putsning av bussningen invändigt, samt dit med en bättre begagnad justerskruva jag hade liggandes. Detta gick snabbare än förhoppat, så det var bara att lossa på ALLA justerskruvan och se till att de rörde sig korrekt.

Så hjulinställningsförsök 3, nu blev i alla fall bakvagnen BRA. Framvagnen känns inte helt hundra så det får bli efterkontroll.

Och till radiomottagningen blev jag så nöjd först när jag hittade adapterkablar att jag beställde, men tittade inte tillräckligt nogrannt och fick kablar för att typ göra tvärtom. Rätt kontakter men fel kön.
Lite mer googling så hittade jag rätt kontakter, och nu är det fullgod radiomottagning.
Dock inte gps, finns kvar på att göralistan.

Golvmattorna i bilen hade stora Rs6 loggor mitt på, som dels det vita hade blivit lite skitigt på men det blev ett skrikigt intryck i bilen. Det finns redan Rs6 logga på insteget till bilen, det lyses upp Rs6 under dörrarna etc. Så jag provade med gamla bilens antacitgrå mattor, blev klart lugnare känsla i kupen.
Så en uppsättning svarta mattor med röd kant införskaffades.

Nyansskillnaden på bilens stora matta och fotmattor på ena bilden syns inte i verkligheten, och med röd belysning/knappar blir det röda bra tycker jag.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ibland är det inte de stora synliga sakerna, utan de mindre mer eller mindre osynliga.

Original har Rs6 vänster främre stötdämpare kopplad till höger bakre stötdämpare samt en grunkapär ifrån Yamaha. Tanken är att minska krängning vid kurvtagning. Men då bilen hade sunkiga eftermarknadsdämpare vid köp var detta system urkopplat, några rör var pluggade men inte alla...
Jag rev bort alla gamla rör och slangar. Och nyligen skruvades grunkapärerna från Yamaha också bort, de sitter på framsidan av batteribaljan (reservhjulsbaljan). Det tråkiga är dock att det blir hål kvar. Men lite ebay shopping gjorde att en stor sortimentlåda med gummibrickor (grommets) skickades till mig.

Så dagens arbete montera dit fyra gummibrickor, lite småkrångel då det är svårt att komma åt och givetvis så har hålen en annan diameter än gummibrickor. Men våld löser mycket. Lite hålrumsvax ovanpå så blir det lite mer gucka en annan dag.

Och lite däckhalka så man kan spinna loss lättare utanför glasskoisken och det skiner mer

Så med sista bilden hoppas jag kunna glädja Lillen med lite styling.

Audi Rs6 -03 glassätarbil
200 besök senaste veckan (2236 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande