Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Komfortabel racestol?
23 besök senaste veckan (297 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Finns det några bra skålade race stolar men med extra mjuk stoppning i som man kan åka långt med utan att få trä smak i röven

Söker jag på nätet så hittar jag bara flera modeller med ställbart ryggstöd som inte behövs och dessa har även väldigt lite sido stöd..

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Skaffa lite mer vaddering i rumpan så har du det med dig vart du än går...

Det finns olika löstagbar stoppning till olika stolar. Men tjock mjuk stoppning är ingen garanti för att slippa träsmak, möjlighet att byta position kan spela större roll.

Custom stoppning av minnesskum kanske?

OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Jag tror att jag testat fler stolar än 99.9% av alla aktiva i vår bransch och vi har i skrivande stund över 60 olika modeller av stolar i bygget så har väldigt mycket hands-on-erfarenhet när det gäller detta.

Det viktigaste är inte hur mjuk stolen är, utan att den passar ergonomiskt mot ryggen och att den är något tillbakalutad. Till skillnad från en vanlig stol får man väldigt mycket stöd i en tävlingsstol som avlastar skinkorna (om det är rätt modell och storlek), vilket gör dunder för att sitta längre stunder. Som exempel så kan du sitta timmar i en formgjuten stol med NOLL vaddering utan att få träsmak, men en billig "sittastillstol" kommer vara obekväm efter en kvart om den inte är ergonomisk.

Mina rekommendationer för en stol för längre stinter (och Simracing) brukar bli en Mirco för de allra flesta, eller en MOMO för de som föredrar en lite mer rundad rygg.

Men, ta dig tiden att besöka någon som har ett gäng stolar i lager så du får jämföra och se vad som passar bäst.

Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Men en modern sportbil har ju okej skålning och ändå komfort i stolarna, så borde väl finns liknande kopior att köpa

Stolen kommer enbart användas med ett original 3-punkts bälte.

Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

RallyQuattro skrev:
Men en modern sportbil har ju okej skålning och ändå komfort i stolarna, så borde väl finns liknande kopior att köpa

Stolen kommer enbart användas med ett original 3-punkts bälte.

Då är det inte en racestol du vill ha utan en sportstol - där har jag ingen erfarenhet så är till dålig hjälp. Och att vara på jakt efter kopior är också något som känns rätt främmande...

Ludvika
Här sen Dec 2005

Recaro pole position serien.

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
DonPedro

Här sen Dec 2020

Fick precis hem dessa,
Cobra Nogaro

Väldigt lika Recaro Pole position men med högre hål i ryggen

Funkar både med 3punkt och 4/6punkt. Du är varmt välkommen att provsitta mina så fort jag lyckats montera i bilen.

Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Jag är villig att lägga MAX 6000kr för 1 stol.

Så letar normala enklare versioner men med komfort.

Citera
Skruva banåkabil
Komfortabel racestol?
23 besök senaste veckan (297 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande