Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
23 besök senaste veckan (297 totalt) |
Finns det några bra skålade race stolar men med extra mjuk stoppning i som man kan åka långt med utan att få trä smak i röven
![]() Söker jag på nätet så hittar jag bara flera modeller med ställbart ryggstöd som inte behövs och dessa har även väldigt lite sido stöd.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Skaffa lite mer vaddering i rumpan så har du det med dig vart du än går...
Det finns olika löstagbar stoppning till olika stolar. Men tjock mjuk stoppning är ingen garanti för att slippa träsmak, möjlighet att byta position kan spela större roll. Custom stoppning av minnesskum kanske? |
||
Jag tror att jag testat fler stolar än 99.9% av alla aktiva i vår bransch och vi har i skrivande stund över 60 olika modeller av stolar i bygget så har väldigt mycket hands-on-erfarenhet när det gäller detta.
Det viktigaste är inte hur mjuk stolen är, utan att den passar ergonomiskt mot ryggen och att den är något tillbakalutad. Till skillnad från en vanlig stol får man väldigt mycket stöd i en tävlingsstol som avlastar skinkorna (om det är rätt modell och storlek), vilket gör dunder för att sitta längre stunder. Som exempel så kan du sitta timmar i en formgjuten stol med NOLL vaddering utan att få träsmak, men en billig "sittastillstol" kommer vara obekväm efter en kvart om den inte är ergonomisk. Mina rekommendationer för en stol för längre stinter (och Simracing) brukar bli en Mirco för de allra flesta, eller en MOMO för de som föredrar en lite mer rundad rygg. Men, ta dig tiden att besöka någon som har ett gäng stolar i lager så du får jämföra och se vad som passar bäst. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||
Men en modern sportbil har ju okej skålning och ändå komfort i stolarna, så borde väl finns liknande kopior att köpa
![]() Stolen kommer enbart användas med ett original 3-punkts bälte. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Då är det inte en racestol du vill ha utan en sportstol - där har jag ingen erfarenhet så är till dålig hjälp. Och att vara på jakt efter kopior är också något som känns rätt främmande... ![]() _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
23 besök senaste veckan (297 totalt) |