Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
BC Racing coilovers erfarenheter?
9 besök senaste veckan (219 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1858


Trådstartare
Är i färd att köpa coilovers till en Aston Martin Vantage. Naturligt val för mig är normalt sätt Bilstein alternativt KW och kanske framförallt Öhlins. Alla dessa har stuckit kraftigt i pris och eftersom bilen till största del kommer att gå i vanlig trafik och bankörning kommer i andra hand så sneglar jag på BC racing coilovers som kostar mindre än halva priset. Runt 18000 SEK för en uppsättning från USA som är modifierade för att passa bilen. Motsvarande KW kostar strax under 50 000 SEK och Öhlins ligger nog något högre än så om man vill ha deras R&T.

Min fråga är om BC racing är en klassisk du får vad du betalar för dvs att jag får köpa stötdämpare två gånger istället för en? Vad är forumets erfarenheter?

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1488



JohnC skrev:
Är i färd att köpa coilovers till en Aston Martin Vantage. Naturligt val för mig är normalt sätt Bilstein alternativt KW och kanske framförallt Öhlins. Alla dessa har stuckit kraftigt i pris och eftersom bilen till största del kommer att gå i vanlig trafik och bankörning kommer i andra hand så sneglar jag på BC racing coilovers som kostar mindre än halva priset. Runt 18000 SEK för en uppsättning från USA som är modifierade för att passa bilen. Motsvarande KW kostar strax under 50 000 SEK och Öhlins ligger nog något högre än så om man vill ha deras R&T.

Min fråga är om BC racing är en klassisk du får vad du betalar för dvs att jag får köpa stötdämpare två gånger istället för en? Vad är forumets erfarenheter?


Är BC racing bättre än det du har idag - mest troligt, är Öhlins bättre än BC racing - skulle nog svara garanterat så.

Efter att bytt från origanal sport på min Miata till Gaz Gold så tyckte jag att de senare var himmelriket för gata och bana, sedan sprang jag på en uppsättning Öhlins R&T till ett allt för bra pris för att avstå, insåg därefter ganska snabbt hur fel jag hade haft med "himmelriket" så när min Cayman skulle få coilovers var det inget snack om saken även om det kostade, blev Öhlins direkt.

Särskilt så efter att ha lyssnat på Dr Väghållning https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1678754&sid=da2a9cda7c27495 . . . .

Tror du säkert redan har koll på detta dock!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1858


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
JohnC skrev:
Är i färd att köpa coilovers till en Aston Martin Vantage. Naturligt val för mig är normalt sätt Bilstein alternativt KW och kanske framförallt Öhlins. Alla dessa har stuckit kraftigt i pris och eftersom bilen till största del kommer att gå i vanlig trafik och bankörning kommer i andra hand så sneglar jag på BC racing coilovers som kostar mindre än halva priset. Runt 18000 SEK för en uppsättning från USA som är modifierade för att passa bilen. Motsvarande KW kostar strax under 50 000 SEK och Öhlins ligger nog något högre än så om man vill ha deras R&T.

Min fråga är om BC racing är en klassisk du får vad du betalar för dvs att jag får köpa stötdämpare två gånger istället för en? Vad är forumets erfarenheter?


Är BC racing bättre än det du har idag - mest troligt, är Öhlins bättre än BC racing - skulle nog svara garanterat så.

Efter att bytt från origanal sport på min Miata till Gaz Gold så tyckte jag att de senare var himmelriket för gata och bana, sedan sprang jag på en uppsättning Öhlins R&T till ett allt för bra pris för att avstå, insåg därefter ganska snabbt hur fel jag hade haft med "himmelriket" så när min Cayman skulle få coilovers var det inget snack om saken även om det kostade, blev Öhlins direkt.

Särskilt så efter att ha lyssnat på Dr Väghållning https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1678754&sid=da2a9cda7c27495 . . . .

Tror du säkert redan har koll på detta dock!

/C


Jo risken är väl stor att slippery slope börjar igen nu.....

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20093



Allt har ju med syfte att göra. BC verkar poppis för driftig, och flera andra speciella syften.
"Öhlins" säger ju inte så mycket generellt, precis som många andra märken. Att köra med TTX-36or till vardags blir snabbt en besvikelse om du inte serar den med de intervall som krävs. R&T är mycket mer lämpade för allroundbruk, men du offrar en del möjligheter.

Enklaste är att trampa i kända stigar (dvs kopiera från nån som det bevisligen fungerar för)
Ibland går det att extrapolera från andra tillämpningar, men det är du som tar risken.
Ska du trampa egen stig så se till att ha tillgång till utvärdering och ombyggnad.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
BC Racing coilovers erfarenheter?
9 besök senaste veckan (219 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande