Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilbedragare - vad att göra?
107 besök senaste veckan (477 totalt)
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006

Trådstartare

Efter att ha annonserat min klassiker på Blocket i ett par månader utan framgång lade jag ut den internationellt på Classic-Trader på rekomendation av landets kanske mest välrenomerade förmedlare av klassiska bilar (länk till min annons längst ner, om någon vill ha lite bakgrund och ids titta).

Det tog väl inte mer än en timme eller så så hade jag fått tre intresseförfrågningar, alla med engelska telefonnummer och gmail-adresser vilket naturligtvis får en att lyfta lite på ögonbrynen. GB är ett eldorado för alla typer av bedrägerier. Takläggar-ligor, asfalterings-ligor, investeringsbedrägerier, "jag ringer från Microsoft och behöver koppla upp mig på din dator för att ta bort ett virus" och de senaste årens en epidemi av att lura av folk bilar med låtsasbetalningar, bilförmedlare och andra varianter.

Nåja, som den djurvän jag är svarar jag i alla fall, man vet aldrig.

" Thank you for your interest in my FIAT Ritmo 105TC. In a short time several people have shown interest in the car. All from GB which is somewhat surprising, considering the car is left hand drive.
Now, do you have any questions in mind?
Are you considering inspecting the car yourself or have someone you know do it for you?
Will you drive the car home or would you like a transport service company to handle shipping, paperwork, custom etc?
Looking forward to your reply"

Den torsdag 7 augusti 2025 - - skrev Dennis Ez <dot29503@gmail>:
Great! Can you tell me more about the car's condition? Any major repairs or accidents?

On Thu, Aug 7, 2025 - - Magnus Åberg <magnus@ > wrote:
Engine, drivetrain, steering, suspension, braking works perfect.
You should be aware that the paint is a red, one stage paint and its more than 25 years old. That mean it is prone to graying/oxidation if left outside for longer periods. It is still easily remedied by a quick polish but it is something that you may want to address in the future.
Carefully read the ad and study the pictures. It's a pretty good looking classic but it is 40+ years old with unknown history in the 80s and 90s.

Jag hoppar här till en av andra skojarna för att tydligare åskådligöra deras MO. Det är uppenbart att de har operatörer på plats i landet.

Den torsdag 7 augusti 2025 - - skrev Jennifer <jennifer8jan@gmail>:
Would it be possible to view this Saturday? If that works for you, please let me know what time and where you'd like to meet. Also, do you happen to have an inspection report from theinspectfleet.com? I'd really like to review a clear and detailed history before making any further arrangements. Lastly, which payment methods do you prefer in case everything checks out? Thanks, and I look forward to hearing from you!

On Thu, Aug 7, 2025 - - Magnus Åberg <magnus@ > wrote:
MOT expired July 31 and it is scheduled for its bi-annual MOT on Tuesday next week. Anytime after inspection is fine. You can get full history and all technical information here:
www.car.info/sv-se/license-plate/S/CYO828#specs
MOT records (Kontrollbesiktning) are limited to 1998 and not kept further back by transport authority. As you can see, the owner history is pretty solid....... ....... Payment will have to be completed by bank transfer or, if the paying party is domesticized in Sweden, by the payment service Swish before the car is handed over. I also have to register and order export plates at Transportstyrelsen unless ownership is transferred to a person or company registered in Sweden.
I hope this will answer most of your questions.

Man kan notera att alla exportfrågor lämnas obesvarade. Det enda som gäller är att snabbt ordna möte så säljaren kan överväldigas och snackas omkull. "5 easy steps to success"

Den torsdag 7 augusti 2025 - - skrev Jennifer <jennifer8jan@gmail>:
Tuesday works, I'm asking for an online history/inspection report,it includes information on accidents, fire, theft, market value, total loss, and registration history,I prefer theinspectfleet.com as their reports are accurate, detailed, and easy to understand. If you don't have that you can look into it that's the link //theinspectfleet.com/pricing-plan-2/ and get one from there. I could do that on my own, but they only share the reports with the owners, which is why I asked you to do that. However, I can pay you back for the price of the report because I'm the one asking for it, so it's my responsibility to pay for it. Don't worry, I will take care of it.

Man kan se att de är väldigt angelägna om att säljare ska gå in på någon site och bli "fishade" och mjölkade på en rejäl bunt dinarer. Efter lite snabb research svarar jag:

Hi, I will not use theinspectfleet.
There is consensus by a number of reliable sources that declare theinpectfleet a scam-site.
Come on! they price their service in PKR whatever that is.
A statement like "Don't worry, I will take care of it" also raises a red flag.
I may have considered something like carvertical that at least is a trusted site even if it will provide no additional information to what I already sent to you.

Det var det sista jag hörde från Jennifer. Däremot återkom Dennis med följande:

Den torsdag 7 augusti 2025 - - skrev Dennis Ez <dot29503@gmail>:
Ok, let me know which day suits you best?
Also have you obtained its inspection/history report from primeautoreports.com? If so please send it to me And I would like to know which payment method you prefer?

Vid det laget hade jag avfärdat skojare 3 och drog därför slutligen ner brallorna på Dennis.

On Thu, Aug 7, 2025 - - Magnus Åberg <magnus@> wrote:
Below is two "cut and paste" from you and one of your cronies:

"Den torsdag 7 augusti 2025 kl. 18:25:35 +02:00, skrev Naravit <naravit21jun@gmail>
Great! Can you tell me more about the car's condition? Any major repairs or accidents?"

"Den torsdag 7 augusti 2025 kl. 01:53:40 +02:00, skrev Dennis Ez <dot29503@gmail>:
Great! Can you tell me more about the car's condition? Any major repairs or accidents?"

As you can see, it is an exact copy, letter by letter. You are all flushed out as a scammer.
You have to provide solid, verifiable information of your identity.....

///

Och varför då denna litania?
Vad gör man? Ska man tipsa polisen? Finns det någon som kartlägger de här jyckarna?
Det blir lite tröttsamt och jag är tacksom för alla synpunkter.

PS! Jag har tagit bort alla hyperlänkar ovan.

https://www.classic-trader.com/de/automobile/inserat/fiat/ritmo/ritmo- . . . .

Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006

Jag lade ut min Campervan på Blocket idag & fick snabbt ett tydligt bedrägerisvar (kom via min mail, inte blockets meddelandeservice..) . Efter ett inledande mail kom en länk som hävdade att bilen var betalt & jag behövde bara klicka på den

Rapporterade till Blockets säkerhetservice, tydligen så chansar de på att skicka till gmail utifrån ens namn i annonsen. Så man bör se till att det inte överlappar någon mail man har för att slippa det.

Om man ska anmäla i övrigt, nja känns mer som att det då tar polisens resurser där de redan saknar dem.

Här sen Jul 2005

Re:

Örjan Carlborg skrev:
Jag lade ut min Campervan på Blocket idag & fick snabbt ett tydligt bedrägerisvar (kom via min mail, inte blockets meddelandeservice..) . Efter ett inledande mail kom en länk som hävdade att bilen var betalt & jag behövde bara klicka på den

Rapporterade till Blockets säkerhetservice, tydligen så chansar de på att skicka till gmail utifrån ens namn i annonsen. Så man bör se till att det inte överlappar någon mail man har för att slippa det.

Om man ska anmäla i övrigt, nja känns mer som att det då tar polisens resurser där de redan saknar dem.

Saknar resurser? Låter som en ursäkt, en dålig. Men du har en poäng i att det inte kommer landa i något. 2024 anmäldes 211 550 bedrägerier, 1990 av dem kunde polisen lämna vidare för åtal. Däremot kan det ju vara bra att anmäla så att dom här personerna hamnar i misstankeregistret, det kan ju vara så att du har turen att din förövare är bland dom 1990 :/

Men varje polisområde har sin egen facebook sida där vi kan läsa om hur man ska ha hjälm på sig när man cyklar...

107 besök senaste veckan (477 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande