Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nybörjarsvängåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (254 totalt) |
Trackdays bromsvätska & leverantör av bra bromsklossar
Hej! Provade på Trackday för andra gången och det är bara att konstatera att det kommer bli mera av den varan. Två initiala frågor; Någon som kan rekommendera en bra bromsvätska? Har en -70 mustang med Brembo bromsar från en Audi Q7. Vart kan man hitta bra bromsklossar månntro? Med vänlig hälsning Peter Andersson _________________ Peter Andersson |
||
Re: Trackdays bromsvätska & leverantör av bra bromskloss
Belägg till Q7 vet jag inget om, men Motul RBF 600 tycker jag fungerar fint utan att kosta skjortan. Finns också 660 och 700 om man har ännu högre krav på temperatur som ska tålas. _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||
Bromsbelägg är en svår puck, framför allt som nybörjare, då känsla kan vara lika viktigt som prestandan. En hel del racebelägg som på pappret är bra kräver att man är bestämd med sina inbromsningar och väldigt aggressiv, och där friktionen ändras rejält med temperaturen - något som kan vara svårläst i början.
Gissar att det är de här beläggen du har på bilen. Kan varmt rekommendera att testa Bluestuff. De brukar vara väldigt uppskattade. https://apex.se/bromsbelagg-ebc-blue _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||
Vad gäller EBC Bluestuff är det lite konstigt att det marknadsförs som ett rent racebelägg när det står gata och bana på originalförpackningen.
Jag testade dem på min Volvo C70 när vi testade lite långlopp i våras. Enligt återförsäljare är det gjort för långlopp så jag gick på det. Men de var helt slut efter 1,5 timme... Men de funkar kanske för lite trackdays. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||
Till bromsvätska skulle jag rekommendera Motul RBF 600/660/700, Castrol SRF eller ATE Typ 200. Själv kör jag med ATE Typ 200 vilken är den av dessa nämnda racing bromsvätskor som tål lägst temperatur men jag har aldrig haft problem med vätskan, däremot luftar jag lite inför varje körning och byter vätskan helt varje år. Värt att nämna är att dessa högtemperaturs-bromsvätskor är mer hygroskopiska än "vanlig" bromsvätska och kräver kortare intevaller, med undantag från Castrol SRF som har väldigt hög våt kokpunkt (när bromsvätskan har absorberat fukt). Så Castrol är ett bra val om du inte vill byta ofta, men den kostar därefter.
Vad gäller bromsbelägg, och bromsar överlag, skulle jag hålla mig långt borta från EBC. Tror aldrig jag har sett någon, som kör med hyfsat tempo, som har sagt något bra om EBC. Har du bra tempo slits dom ut lika fort som ett original beälgg. Då är det bättre att satsa på något av dom stora märkena som Endless, PFC, Carbotech, Pagid, AP Racing eller Hawk. Uppstickare som är lite mer budget men ändå bra är Ferodo och PBS (finns flera), men inte lika bra som tidigare nämnda. Man får vad man betalar för kan man säga. Sen är det aldrig fel med någon form av bromskylning om du vill öka livslängden på dina skivor och belägg samt förhindra att bromsvätskan kokar. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
![]() |
Nybörjarsvängåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (254 totalt) |