Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Att få ihop en motor med en annan växellåda
29 besök senaste veckan (761 totalt)
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare

Håller på med ett projekt där tanken är att en Subaru EJ20 skall monteras ihop med en Audi 012 låda. Anledningen att inte ta en subarulåda är att jag inte har plats för den, det skall in en hundkoja...
Hursomhelst, har aldrig gjort något sånt här tidigare och önskar gärna åsikter på detta koncept. Ett första bekymmer en startmotorn, vilken på subarun sitter monterad från växellådshållet, medan den på Audin sitter från motorhållet. Det här får jag lösa senare, jag kommer att behöva kapa upp lådan lite.

Dessa lådor kostar ingenting, så jag är ute efter en lösning där jag vid framtida trubbel bara kan köpa en ny låda från skroten, istället för att laga. Så jag vill att ett byte ska vara så enkelt som möjligt (dvs, inte svetsa om svepet exempelvis).

Så här ser lådan ut:

Och så här ser motorn ut:

Utgående axel på Subarulådan sticker ut mycket längre än vad den gör på Audilådan. Om man bara skulle sätta lådan dikt an motorn (utan adapterplatta), skulle det bli enligt bilden nedan. Axeländen räcker inte fram till pilotlagret och urtrampningslagret räcker inte till tryckplattan. Och jag måste ju ha en adapterplatta, så avståndet kommer att öka ännu mer:

Först tänkte jag att jag skulle kunna sätta en adapter/distans bakom svänghjulet, och flytta det närmre lådan. Men svänghjulets diameter är större än vad som får plats i lådans svep.

Funderar därför på nedan koncept, med en adapterplatta (alu) mellan motor och låda, bara för att kunna skruva ihop dem. Sedan kopplingsadapter (stål) som kopplingen monteras mot, och agerar friktionsyta för. Den får också ha hand om pilotlagret. Kopplingsadaptern styr på svänghjulet (där pilotlagret satt original), och skruvas ihop tillsammans med svänghjulet, mot vevaxeln:

Kopplingsadaptern blir en ganska rejäl klump, ca 4kg som den är ritad nu (ingen aning om den behöver vara ännu grövre), men jag tänker att jag kan lätta svänghjulet med motsvarande vikt.

Ett alternativ som bygger på samma koncept skulle kunna vara att göra kopplingsadaptern "rak", bara som en förläning av svänghjulets friktionsyta. Men då skulle det behövas ytterligare en adapter ändå, för pilotlagrets skull. Bild nedan bara för att illustrera konceptet, den behöver ju inte vara massiv:

Jag tar gärna emot åsikter om detta, och/eller ideér på andra lösningar!

DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Har även funderat på ifall man skulle kunna ta ett audi-svänghjul istället, och bara sätta en distans bakom det, som flyttar ut det så långt som det behövs. Men då måste jag gissningsvis ta audi startmotor också, vilken då behöver gå åt motsatt håll mot vad den gör normalt (är det bara att byta polaritet?!!).
Har köpt lite begagnade sådana delar att kika/testa med, men dom ligger långt hemifrån. Tröttsamt att man inte kan åka till en självplock längre...

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Ska du köra rwd/mittmotor?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Exakt, längsmonterad mittmotor i en koja är tanken

Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018

Re:

DaWa skrev:
Har även funderat på ifall man skulle kunna ta ett audi-svänghjul istället, och bara sätta en distans bakom det, som flyttar ut det så långt som det behövs. Men då måste jag gissningsvis ta audi startmotor också, vilken då behöver gå åt motsatt håll mot vad den gör normalt (är det bara att byta polaritet?!!).
Har köpt lite begagnade sådana delar att kika/testa med, men dom ligger långt hemifrån. Tröttsamt att man inte kan åka till en självplock längre...

Väldigt intressant idé du har . Distans till Audi svänghjulet verkar väldigt enkelt, går det att använda Subaru startmotor på Audi startkrans ?

Göteborg
Här sen Jan 2005

Jag gissar till en början att subaru lådan blir för lång?
Audi fwd är kortare? Sen att audins placering av startmotor inte fungerar pga grenrör/toppar på subarumotorn?

Därmed är jag väldigt tveksam till att du kommer ifrån att lämna lådan omodifierad.

Det första jag kom att tänka på var en adapterplatta där man placerar startmotorn på ett bra ställe. Sen får lådan modifieras för att ge plats för detta. Sitter starten på motorsidan behövs nog mindre åverkan på lådan än tvärtom. Men det beror också på hur tjock plattan görs, kan gå komma ifrån helt med lite tur.

För att lösa mellanrummet hade jag letat upp en startkrans från en automat som passar subaruveven. Sen tillverkat en "kopplingsplatta" i alu med ett slitskikt av stål. Till den kört en flerskivig koppling då dom ofta kan vara lite tjockare. Den kopplingsplattan behöver monteras så den blir exakt centrisk och kan då också ha ett hål för styrning av ingående axel från audi lådan.

Vill du se inspiration till en sådan tror jag det finns bilder i Ajdens tråd om hans Bentley. På köpet får du ett relativt lätt svänghjul det är inte omöjligt att det kan gå använda en audi startkrans heller för den delen om det underlättar men startmotorer finns i alla varianter vad gäller tänder på drivhjulet vilket är vad man behöver matcha mot original start för de specifika svänghjulet.

Det är raketerna drev och en elmotor så vilket håll den snurrar åt borde gå ändra med vilken väg spänningen går in tycker jag

Regards, Johan Eriksson.
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Re:

Duvan skrev:
DaWa skrev:

Väldigt intressant idé du har . Distans till Audi svänghjulet verkar väldigt enkelt, går det att använda Subaru startmotor på Audi startkrans ?

Ja, jag har inte sett audi-kransen ännu men med lite tur kanske det funkar. Har lite audi-prylar som ligger och väntar i Filipstad Måste bara planera in hämtning av dessa.

DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
Jag gissar till en början att subaru lådan blir för lång?
Audi fwd är kortare? Sen att audins placering av startmotor inte fungerar pga grenrör/toppar på subarumotorn?

Därmed är jag väldigt tveksam till att du kommer ifrån att lämna lådan omodifierad.

Det första jag kom att tänka på var en adapterplatta där man placerar startmotorn på ett bra ställe. Sen får lådan modifieras för att ge plats för detta. Sitter starten på motorsidan behövs nog mindre åverkan på lådan än tvärtom. Men det beror också på hur tjock plattan görs, kan gå komma ifrån helt med lite tur.

För att lösa mellanrummet hade jag letat upp en startkrans från en automat som passar subaruveven. Sen tillverkat en "kopplingsplatta" i alu med ett slitskikt av stål. Till den kört en flerskivig koppling då dom ofta kan vara lite tjockare. Den kopplingsplattan behöver monteras så den blir exakt centrisk och kan då också ha ett hål för styrning av ingående axel från audi lådan.

Vill du se inspiration till en sådan tror jag det finns bilder i Ajdens tråd om hans Bentley. På köpet får du ett relativt lätt svänghjul det är inte omöjligt att det kan gå använda en audi startkrans heller för den delen om det underlättar men startmotorer finns i alla varianter vad gäller tänder på drivhjulet vilket är vad man behöver matcha mot original start för de specifika svänghjulet.

Det är raketerna drev och en elmotor så vilket håll den snurrar åt borde gå ändra med vilken väg spänningen går in tycker jag

Precis, subarulådan blir för lång. Den är 4wd, men går att göra om till 2wd. Då blir den lite kortare men fortfarande ganska mycket längre än aduilådan. Dessutom går länkaget in längst bak på den, vilket tar ännu lite utrymme bakåt. Audi-lådan är den minsta transaxel jag lyckats hitta, när även budget är en faktor, finns någon mindre porschelåda och säkert nån annan också, men otroligt mycket dyrare.

Precis som du säger så kommer jag inte att komma undan helt och hållet, från att modifiera lådan. Jag kommer att behöva kapa ur för att få plats med startmotor. Men från andra hållet går inte att få till pga motorns utseende.

Tack för mycket idéer! Skall fundera vidare på samt kolla Ajdens tråd igen, det är ju ett nöje i sig! Det var länge sen jag läste den nu, har helt glömt hur motor-låda anpassningen ser ut

Snackade med en polare om startmotorn, pga konstruktionen på hur startkransen går ut så är det troligen inte så enkelt att få den att ändra riktning. I så fall får jag nog hoppas på att subaru-starten passar eller leta rätt på någon annan som går åt rätt håll och passar...

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Jag skulle svarvat ett nytt svänghjul som passar Audi kopplingen och som är offsettad till motorn och har ett inbyggt lager.
Skippa Subarusvänghjulet helt. Men problemet kommer nog bli startmotorn....
Edit: jag tror att bulta ihop flera saker adaptrar och svänghjul i samma skruvar mot vevaxeln kan få problem.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

I praktiken får du dubbla svänghjul. Det känns fel. Rita hellre ett svänghjul som passar - tex DLI i nykvarn livnär sig på sånt. Inte farligt dyrt heller. Gör du det i minde diameter kan du knuffa det bakåt så att det sitter på Audis original position. Det gör inget om ingående axel är lagrad i det nya svänghjulet, blir ju ingen skillnad mot om det sitter i veven.

Koppling - välj nåt som passar på Audi lådan när det gäller tryckplatta och uttrampningslager. Det är jättetråkigt att hålla på och tjorva med koppling som inte kopplar ur eller inte lägger an.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

Kolla även upp hur mycket kortare Subaru-lådan blir med ett 2wd-kit. Är absolut enklast om det skulle fungera.

https://www.bremar3dscanstore.com/products/p/subaru-2wd-conversion-kit . . . .

Edit: Bra man läser allt innan man postar

Startkrans som matchar Subaru går ju att hitta från automater. De är ofta svetsade eller bara pressade på.
Verkar dock som att startkransen sitter direkt på konvertern och inte på ett löst "svänghjul". Så kostnaden för det kan ju bli lite högre.

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Stort tack för alla svar och idéer! Jag håller med, ett helt custom svänghjul, lite mindre som går in i lådan och passar mot koppling och pilotlager... Det låter klart tilltalande. Jag hade trott att det skulle bli väldigt mycket dyrare, men det kanske inte blir så farligt.

Hur är det med startkransen, behöver den vara härdad tro?

DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Re:

SevenEight skrev:
I praktiken får du dubbla svänghjul. Det känns fel. Rita hellre ett svänghjul som passar - tex DLI i nykvarn livnär sig på sånt. Inte farligt dyrt heller. Gör du det i minde diameter kan du knuffa det bakåt så att det sitter på Audis original position. Det gör inget om ingående axel är lagrad i det nya svänghjulet, blir ju ingen skillnad mot om det sitter i veven.

Koppling - välj nåt som passar på Audi lådan när det gäller tryckplatta och uttrampningslager. Det är jättetråkigt att hålla på och tjorva med koppling som inte kopplar ur eller inte lägger an.

Jag skall prova att rita upp ett och höra med DLI, tack för tipset!

Ja, koppling har jag tänkt att köra någon audi original. Men för mig som egentligen är rätt novis på sånt här. När det gäller urtrampningslagret vs tryckplattan. Vart bör man sikta på att hamna när allt är monterat? Så att urtrampningslagret, tillbakatryckt så långt det går, i princip nuddar tryckplattan? Då är man körd ifall det blev för tight. Om man siktar 5mm ifrån, räcker slavcylindern till?

DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Re:

SevenEight skrev:
https://www.scoobynet.com/general-technical-10/1012846-audi-quattro-6-sp-impreza-conversion.html

012 och 01E har samma mått mot motorn.

Mycket intressant, tack!! Men om jag fattar rätt så är hans upplägg ändå väldigt likt min ursprungstanke? Han tillverkar ett "button flywheel", och sen klämmer ihop det med subaruns svänghjul. Han har även en bild med urtag i lådan, gissar att jag behöver göra så för att få dit startmotorn. Klipper in några bilder från den tråden här:

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Kan tipsa om att Audi RS4 B5 koppling i alla fall har varit ganska billig i förhållande till prestanda. 4000 på autodoc nu för en Sachs.

Den bilden ser ut som ett tungt svänghjul. En automatkrans kan se ut så här

Ganska lätt jämfört med ett svänghjul.

Finns en säljes annons på marketplace med denna bild:

De där är audi automatkrans med en centrumdel för kopplingen. Här en audi v8 parad med en bmw gs6-53dz.

Dli är ett bra sätt att slippa huvudkli, men ska dom göra ett svänghjul i ett stycke som är säg 15cm tjockt så är det många timmar mer bearbetning och en klart dyrare grundbit än om man ska göra ett som är 2cm tjockt. Då kan de vara bättre med en lös krans lösning typ audins och en centrum del som på bilden. Den kan fortfarande dli göra men den blir mycket billigare

Regards, Johan Eriksson.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

För att bidra till fler alternativ är en eftermarknadskoppling från Uniclutch. Jag har en sån liggande som adapter till ett kommande projekt.

Det är ett kopplingspaket som innehåller tryckplatta, lameller och "svänghjuls-friktionsyta".
Den bultas fast med en adapter till befintligt svänghjul, eller i detta fallet en aluminium adapter? Liknande Tenaci grejen ovan.

Det är en cool koppling.
Adapter ringen till svänghjulet har flera mönster och det finns flera versioner av den. Likaså centrumet i lamellerna är utbytbart mot i princip alla förekommande splince. Det följer med spacerbrickor för att justera avståndet mellan kopplingen och uttampningslager.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Trådstartare
Mycket intressant! Tack båda för bra input!!

Skruva banåkabil
29 besök senaste veckan (761 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande