| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
EBC RPX, nåt att ha?
|
6 besök senaste veckan (1814 totalt) |
|
EBC RPX, nåt att ha?
Börjar bli dags för nya belägg. Har i många år kört med Hawk DTC60 som jag är väldigt nöjd med, men har nu fått en uppsättning EBC RPX. Nu är frågan om dessa funkar i praktiken. Bilen är en Porsche 964 cup replika å går bara bana. Funkar dessa belägg eller är det samma skräp som vanliga EBC i olika färger? Tänkte att det finns några här som testat på riktigt. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||
|
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re: EBC RPX, nåt att ha?
Våra bilar är ju ganska lätta(speciellt din) och med relativt låg effekt så de är ju inte heller så krävande mot bromsar/belägg. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
|
sant, och beläggen räcker rätt länge måste jag säga. Men...jag vill inte ha nån "EBC-smet" över skivorna
Men då ska jag stoppa i dom här. Dags för nya skivor fram också.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||
|
En kort summering efter att ha kör med RPX större delen av säsongen.
Tycker det var en rätt skön känsla, lite mjukare, i beläggen. Skulle kalla det mer gatkänsla. Men rätt bra modulering. Det jag dock kunde notera direkt var att de dammade som f-n och gissade att det även hängde ihop med slitaget. Men de höll bra över ett stint och upplevde ingen fade. Inför årets tysklandsresa förra veckan, med bl a körning på Hockenheim som är tung på bromsarna förra veckan, så tog jag ur beläggen och för att kolla skick och tjocklek. Kunde då konstatera att de på 5 track days var drygt halvslitna och nån millimeter mer än min halvslitna Hawk DTC som jag plockade ur inför bytet. Så satte tillbaka dom gamla inför resan. De beläggen hade gått nästan två säsonger med motsvarande slitage. Insåg då att jag gillar den hårdare "metalliska" känslan i de beläggen som också är lika gula pagid. Så känsla och slitage gör att det inte blir några fler RPX för mig, utan tillbaka till DTC nästa säsong. Men kul att testa nåt annat! _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
EBC RPX, nåt att ha?
|
6 besök senaste veckan (1814 totalt) |