Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Heat cycling är viktigt! (splittad tråd) | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (13281 totalt) |
Jadu.. då är dom väl redan uppvärmda succesivt i nån maskin i flera steg precis som man ska göra med ett par nya däck. Är dom då Heat cycled så är det bara att spetta fullt direkt. Man slipper köra in dom med andra ord. |
||||
Heat cycled är när däcket är "inkört" när det leverreras till kund, det har rullats mot valsar tills det uppnått optimal temp för att däcket ska bindas ihop bättre. Efter detta låter de däcket svalna i 24 timmar. När detta är gjort ska både livslängd och grepp förbättrats avsevärt. allt enligt TireRack.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
Det är stor skillnad på om man bara kör på direkt eller om man kör in däcket först. Vi har provat båda under säsongen (tidsbrist - det är lite lotteri med leveranstiderna på Toyo R-däcken, beror på om det blåser medvind från Korea eller inte) däcken som inte var "heatcycled" höll sämre och var sämre.
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Kan vi inte splittra tråden om Heat cycling?
Jag är väldigt nyfiken hur jag ska göra med mina R888 som anländer i Mars. Kan jag "heat cycla" dem på gatan? Jag kör med över 2.5 grader camber fram och 2 grader bak, inverkar detta negativt vid ev inkörning på gatan, i min värld blir inte däcket lika varmt på ut -och insida. Går det att köra "åttor" på en stor parkering tills det fått upp rätt temp? Efter att rätt temp uppnåtts ska däcken tas av bilen för att vila obelastade? Många frågor men är väldigt intresserad av hur man ska gå till väga. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
1. Ja. Om inte någon vakt eller polis kommer och klagar innan du fått rätt temp.... 2. Jepp. Jobbigt... Jag har bara parkerat bilen (efter att däcken fått kylas ner ordentligt av lugn o fin körning ett tag!!!!) Lite ojämna rdäck är jag van vid _________________ Magnus Thomé |
||||
Inför min första säsong med r-däck funderar jag på hur man på bästa sätt värmer upp dem. 1) Med lågt lufttryck som så småningom blir till ett ok tryck pga stigande temperatur? Eller 2) Med ett tryck anpassat för gatkörning och att man succesivt tappar ur luft pga stigande temperatur och tryck?
/Johan _________________ Johan B |
||||
1) Bör du vara försiktig med. Däcksidorna kan ta mycket stryk med sprickbildning som följd om du gör det oförsiktigt på banan. Förmodligen är det OK om du släpper ut luft efter landsvägen till banan, men å andra sidan ger inte landsvägskörning speciellt stor uppvärmning. 2) Är nog att rekomendera. Fullt gattryck kanske är att ta i, men börja på det tryck i kalla däck som du vill uppnå i varma däck och släpp ut efter två varv. Gäller nog inte på ringen Erik W _________________ Erik Woode |
||||
Vi satte däcken på vår mekanikers 02:a och gav han i uppdrag att "köra skiten" ur dem , men det är inte lätt att få temp på gata. Trots ett antal ärevarv i en rondell på ett industriområde osv så blev de inte mer än ljumna..
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Tog ett tag, men jag hittade artikeln jag letade efter!
Massor med info om R-däck osv: http://www.bmwclub.ca/motorsport/art Utdrag: Heat cycling Each of the competition tires in our review likes heat cycling but not to the same extent. To heat cycle a new set of tires means to GRADUALLY bring the tires up to their recommended tread surface operating temperature (somewhere in the range of 160-230 degrees Fahrenheit with 180-200 the ideal) and to hold it there for, say, five to ten minutes (i.e., overall, the heat part of a heat cycle is about the length of time of a single driving school session) after which the wheels and tires are removed and stored for at least 24 hours. Heat cycling increases the life of a tire because it allows the chemical bonds within the compound to break down when first heated and then to reform and align when subsequently cooled in such a way as to provide a consistency and strength that was not there before. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Det känns som lite overkill, men det kan nog vara nyttigt att iaf avlasta däcken genom att kanske ställa bilen på pallbockar alt. plocka av fälgarna från bilen.. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Micke: Det känns som att kanske själva 'knådningen' gör saker med däcket också, inte bara temperaturökningen?
(Varför svarar jag när jag inte kan det här egentligen?? ) _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Jag kan inte detta heller... men det betyder väl inte att man inte kan diskutera!
Rent kemiskt sett så torde värmen räcka.. men man bör nog ha däckena i nonform av rörelse.. då detta säkert underlättar bibehållandet av strukturen på däcket! och då rulla dep å två varma valsar rör eller liknande i en ugn borde väl kunna fungera rätt bra! Men detta verkar vara fel aktigt om man ska lus läsa artikel utdraget... då ska man nog värma däcken med bilens tyngd.. Avancerat... sen hissa den och ta av däckena och kränga av dem och låta de ligga i 24h sen kränga på dem innan tävling.. DYRT.. Verkar vara en bra grej om man inte vill slita på däcken för att göra just detta.. men det gäller att man har prylar att tillgå! Huva en helt vetenskap till... ______ Johan Björk _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Som budgetalternativ till att kränga av däcken kan det kanske funka att ta av hjulen från bilen och släppa ut luften efter att de körts varma. Jag skall testa det i helgen.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Micke: Det är helt klart värt ett försök iaf.. Går det att ordna på enkla medel så vore det ju kanon Du får hojta till om du märker nån skillnad.. men Heat cycling vore ju ungefär som att köra in däckena.. Men fast på ett bättre sätt...
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Hmm Har ju faktiskt en gammal ugn i föräldrarhemmet om man kan ta den stående på högkant och bygga in ett par rullar och nån elmotor..
Tveksam till att ett helt däck får plats iofs.. Ska undersökas! ev kanske en stor plåtlåda med rullar och en varmluftspistol kan duga.. Här ska konstrueras! _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Annars kanske du känner någon som har en sk. bastu! Det är ett rum med bänkar och och ett kraftigt värmeaggregat, används oftast till att värma upp människor i. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Måste ju ändå ha en rigg med rullar som "masserar" däcket Vet inte hur många som har eluttag i bastun.. får bygga 12v isf _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Däck för banåka Heat cycling är viktigt! (splittad tråd) | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (13281 totalt) |