| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hur r-däck påverkas av landsvägskörning.
|
946 besök totalt |
|
Nu har jag använt mina r-däck (toyo r888 215/45-17) en säsong med 7 kördagar och ca 500 mil landsväg. De är nästan slut, ca 1-1.5mm mönster kvar. Dock har jag en fundering efter att ha krängt av dem härom veckan. När jag jämförde ett av r-däcken med ett av mina Eagle F1-däck(samma dimension) så har inte längre r-däcket en styvare stomme längre. Båda däcken har rullat lika mkt landsväg och lika många banträffar och nu är stommarna i de bägge ungefär likvärdiga ur styvhetssynpunkt. Är detta ett känt fenomen eller beror det på att jag kört mina r-däck på landsvägen och på så sätt "förstört" stommen? _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
|
Tänk på att det finns en hel del kvar att nöta på när du har 1-1.5mm mönster kvar på däcket.
Fråga herr Thomé han brukar vara duktig på att få ut de där sista ur sina däck
Dvs dom är inte slut förns du börjar se korden. Kanske inte så bra att åka på vägen dock
Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Jag gör den helt laboratoriskt korrekta metoden att känna på dem båda. Utan fälgen på givetvis. Stommarna hade helt klart blivit mkt mindre styva än de var när däcken var nya. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
946 besök totalt |