| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tändkablar och tändspole till 1991 Miata
|
48 besök senaste veckan (358 totalt) |
|
Då min E46 har säckat ihop köpte jag i lite panik en halv-preppad MX-5 för att hinna till Time Attack på Mantorp helgen som kommer. Det är en silvergrå 1991 NA 1.6 med turbo, rullbåge och några billiga coilovers. Har dock lite problem med tändningen, bland annat så är tomgången lite ojämn och ibland när jag kopplar ur från att ha legat på 3000+ varv så droppar varvtalet till 0 och motorn stannar. I övrigt går den fint.Lite internetsökande har gett mig några felsökningspunkter; IACV, en annan liten pryl jag inte vet vad den heter, tändningen och andra mer allvarliga saker. Plockade upp nya tändstift, tändkablar och tändspole idag på TeamSeven, men när jag skulle byta spolen insåg jag att tändkablarna i min bil inte var dragna som internet sa att de borde vara. De satt i cylinderordning 2-3-1-4 (vänster till höger) istället för 3-2-1-4 som de "ska" vara. Kollade även på min andra Miata med samma motor och där sitter de 3-2-1-4. Men om tändkablarna satt fel innan borde det väl varit omöjligt att bilen gick i stort sett helt bra? Så hur går detta ihop? Och - ska jag koppla dem som de satt innan, eller ska jag koppla dem "rätt"? Inte kollat, men den kanske har en eftermarknads-ECU då den fått turbo, och någon inställning där ändrat mappningen? Eller styrs inte sånt i ECUn? Tacksam för lite guidning. Nedan bild på hur kablarna satt innan jag bytt tändspole (hann koppla ur cylinder 4, men den satt ändå som den skulle).
_________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
|
Ta reda på vad det är för sprut / ecu som sitter i den.. så du vet vad du har för förutsättningar för att felsöka.. sen kolla i dokumentationen hur du diagnostiserar tändspole/tändning.. eller skriv här så finns det alltid nån räv som grejjat och fixat och kanske kan ge nåt tips!..
i vissa styrsystem så kan man fejka "gnista" dvs. man kan trigga att spolen för ett stift ska skjuta och därmed sätta i ett löst stift i tändkabeln och se om det finns gnista.. Det låter som en del att lära sig men det finns många här som kan en hel del om de där bilarna.. Jag har för mig några av miata-motorerna kör med wasted-spark .. dvs. två spolar som skjuter två cylindrar i taget så att det inte är lika noga med kablarna mellan de två som går till samma spole ändå.. _________________ Andreas Lindkvist - Nu: Porsche Cayman Då: Miata NB Turbo+kompressor Tidigare: 981 GTS, Miata NB2, Lancia Delta HF Integrale 16V, Miata NA FE3+ITB's.. |
|
Alla miatamotorer med endast två spolar kör med wasted spark.
"Svårt" att få endast två spolar att skicka fyra oberoende gnistor (utan fördelare eller nåt sånt). |
|
Tack för hjälpen. Tolkar det som att jag egentligen kan flytta runt 2/ 3 samt 1/ 4 utan att det spelar roll. Då borde allt vara lugnt!
_________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
48 besök senaste veckan (358 totalt) |