Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2026-07-25 Ljungbyhed - MSCC KM4
137 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Klass: Roadsport A
Plats: Ljungbyhed Motorbana
Väder: Molnigt, +20°C, blåsigt

Jag hann packa ur depåbilen efter semestern och packa in tävlingsgrejerna under de 2 dagar jag hade på mig. Gjorde även en tillfällig säkring av kylarslangen med buntband. Vi var 2 anmälda i min klass så chansen till en pallplats fanns men det skulle visa sig att jag blev ensam i klassen. Nytt för denna gång var att de klumpat ihop till bara 2 tävlingsheat, så tiden i mellan heaten blev kortare. Nytt var även att ag skulle köra med Roadsport Historic, B och C så det blev ett större heat.

Fri träning 1: Passet var 20 minuter och jag körde bara 8 varv för att få till värme i däcken så jag kunde hitta ett bra däcktryck. Bästa tid blev 1:03.073.

Fri träning 2: Passet var 20 minuter och jag körde inte hela passet, körde 12 varv. Fick mest försöka hitta en lucka för att sätta ett bra varv det kändes som jag hade ett bra tempo det 2 varv jag inte hade trafik. Bästa tid blev 1:00.861.

Tidskvalificering 1: Det såg ut som det skulle bli regn men det kom bara några få droppar. Hade problem att få ett fritt varv men på sista varvet (varv 13) satte jag en bra varvtid på 1:00.724 som bara var tiondelar bättre än Rasmus i Roadsport C. Det kom lite fler regndroppar under lunchen men alla körningarna blev på torrt underlag.

Tidskvalificering 2: Hade större problem att få ett fritt varv men på varv 8 (av 13) kom bästa varvtiden på dåliga 1:01.249 men som tur var förbättrade inte Rasmus sin tid så mycket att han slog min tid i tidskvalificering 1, så det blev pole!

Tävling 1 (9 varv): Det är lite tuffare racing i Roadsport C så jag hoppades på en bra start så att jag inte skulle bli inblandad. Fick en bra start och drog ifrån in i första kurvan. Efter ett par varv kom första varvningen och jag såg att Rasmus var den enda som hängde med. Hade tur och lyckades parera så att jag inte blev hotad för han hade ungefär samma tempo som mig. På sista varvet såg det ut som jag skulle behöva varva 2 bilar till och jag slog av för att se om jag kunde slippa varva dem. Rasmus var då snabbt uppe i mina bakhasor så ut på sista rakan var det tätt och jag var tvungen att gasa för fullt för att inte bli omkörd. Blev 1:a i tävlingen och bästa varvtid blev 1:00.912, Rasmus hade en bättre varvtid så jag skulle starta som 2:a i andra tävlingen. Synd att jag inte monterade kameran bakåt för då hade man sett mer av vad som hände... När jag gjorde videon såg jag att vi bara körde 9 varv när det stod 10 varv i programmet, vet inte varför vi bara fick 9 varv.

Tävling 2 (12 varv): Med samma tankar som i tävling 1 funderade på om jag skulle starta sist eftersom jag var ensam i klassen men jag chansade på att jag kunde göra en lika bra start denna gång. Starten blev bra och jag kunde ta ledningen in i första kurvan. Bromsade för sent in i första kurvan och kom lite fel in i den men det gick bra. Jag fick ligga på under hela tävlingen för Rasmus hängde med bra. Det blev fler varvningar eftersom tävlingen var längre men Rasmus var inte lika nära denna gång. Blev 1:a i tävlingen och fick en bästa varvtid på 1:00.530.

Med detta resultat står det klar att jag bli klubbmästare 2026 i Roadsport A! Har en hel del jag ska fixa på bilen så jag kanske inte kör sista deltävlingen och får en tidig start på allt mekande i vinter...

Tack till Ellens Agentur, en gåva på 1750 kr (50 kr/poäng) skänks till Gunnar Nilssons Cancerstiftelse och Mustaschkampen.

Citera 3
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Grattis Niklas
Riktigt kul att se dig leda fältet thumbs up bra kört

Det var en väldigt trevlig dag med många glada miner. Det är svårt att hålla sig ifrån våra KM

Eftersnack
137 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande