Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2070 besök totalt |
Mekhanskar
Jag skadade handleden i en skidolycka för 3års sedan och detta gör att jag mer än gärna fryser om vänsternäven. Att ta i kalla verktyg gör verkligen skitont. Så jag har funderat på att skaffa mekarhanskar typ dessa dessa som jag hittade hos khmotorsport.
Mina erfarenheter av jobbarhandskar är usel, jag brukar göra sönder dem på en kvart eller så går det inte att skruva i muttrar med dem. ![]() Har ni expertpanelen ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||
Har använt några liknande handskar från Sparco som jag fick på köpet när jag köpte racehandskar. Dom är behandlade med ett värmeskyddande material (kan vara nomex kanske) och med gumminoppar på insidan...perfekt om man ska skruva i närheten av ett varmt grenrör eller så. Klart bättre än vanliga jobbarhandskar men fortfarande klumpigare än utan.
/Patrik _________________ /Patrik Rylander |
||
Jag har mechanixhanskarna dalhems säljer och kamasa och dom ser rätt identiska ut. Jag är nöjd med mina, fast jag har dom inte när jag mekar utan bara när jag kör gokart
![]() Vill man skita ner dom går det nog utmärkt att meka med dom. |
||
Jag har dessa Kamasa handskar och dom är verkligen smidiga att jobba med, kanske inte värda 300:- men det betalar jag inte för dom
![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Eeehhhh....
![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Har haft Mechanix, eller vad dom nu heter.
Kan rekomenderas till att meka med, men inte BYGGA bil med. Lätta att det blir mer grovarbete då. Då håller dom inte så länge. Men vid "racingmek i fält" är dom sannslöst vettiga. |
||
Hmm... Får väl ta mig en titt på dem helt enkelt och "känna & klämma" lite. Köper man handskar för 300:- så får de ju hålla lite tycker man. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||
Dom höll ju rätt bra...om man inte använde dom typ varje dag i alla väder till ALLT! Inga grovarbetarhandskar utan tvärtom... Otrolig kännsla!
|
||
Inte samma sak men bilbutteriks har hyfsade 'elbjörnar' för 219:- stycket, ska vara på 2kW och värmer på hyfsat.
2 eller 3 sådana och värma på lite extra en halvtimme innan det ska mekas? Med lite medelhavsklimat runt blir kanske det mindre problem. _________________ Roland Johansson |
||
Har redan en jättebyggfläkt och ett element i garaget. Men det tar ändå en stund att få upp värmen från -10 till 23'C + att bilen och verktygen ska bli varma. Man kan ju inte spontanmeka på kvällen. Usch man låter ju helt klen och vek ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||
Vilken lyx!, själv har man ett halvklart garage så man undviker att gå dit om det är kallare än -10, för då hålls tempen inomhus på ca +5 eller mer, jag kör med 750W element, 2000 extra kan kopplas in vid behov. Mitt tips till dig är att planera ditt mekande så kopplar du in fläktarna m.h.a timer så du har ett varmt garage vid bestämda tider. Bättre än handskar som tar bort fingertoppskänslan som behövs. _________________ Kör cheva numer. |
||
jag har använt både mechanix och kamasa flitigt och måste säga att mechanix är det bättre valet, både gällande hållbarhet och känsla.
en sak kan jag säga att dom inte håller för och det är hantering av däck. det blev hål i fingertopparna efter ca 20 st demont/mont på fälg. köpte istället tegeras monteringshandskar i skinn/stretch för 35:-/paret. dom höll ca fem ggr längre och med bättre känsla. dessa går inte att göra heta arbeten med. förresten är det lagom med 23-25 grader i verkstan *kortbrallor och paraplydrink* _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Problemet är att det inte är mitt garage utan mina föräldras. Förra året hade jag en E30323 uppallad i garaget i 6 månader nästan utan att det hände så mycket. Mammas bil fick stå ute och skämmas. Det ska inte hända igen då jag har planerat att lämna det trygga föräldrahemmet och ge mig ut i stora världen nu när jag har pluggat klart. Då är det ju inte säkert att jag har lyxvärme. ![]() (Jag är alltså på jakt efter en meklokal i Jönköpingstrakten) _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2070 besök totalt |