Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gummi vs. Poly + drop-stop
2249 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Håller som bäst på med en liten uppgradering av fjädringskomponenterna på min Alfa 75 och när jag stog där och skruvade loss dämparna så reagerade jag på att gummikuddarna mellan dämpare och kaross är ganska mjuka. Efter lite sökning på nätet så hittade jag samma kuddar fast i Polyuretan från både Superflex och Powerflex.
Frågan är nu alltså; Skulle jag tjäna nåt (få bättre väghållning) på att byta gummit mot poly? Eller blir det bara sämre ljudkomfort pga att mer vägljud läcker in?

Nästan samma fråga; det sitter liknande kuddar mellan kaross och fjädrar bak, behålla eller byta mot poly?

Bilen är alltså ingen renodlad rejsbil utan är för det mesta sommarbruksbil som tas ut på bana och konbana lite då och då. Exempel, jag skall montera in mer stereo...

Nästa grej, de nya fjädrarna är mycket kortare vilket innebär att de inte är inspända om man lyfter bilen bak i karossen thumbs down
Jag behöver alltså drop-stops bak för att fjädrarna inte skall ramla loss när jag hoppar med bilen...
SBP är säkert lite kinkiga på den biten, de märker dt iof aldrig eftersom de lyfter i de-Dion röret men, men.
Jag tänkte mig att jag skulle sätta en wire "inne" i fjädern och spänna den så att den precis håller ett visst inspännings tryck i fjädern, några andra idéer?

Bifogar en bild på bakre hjulupphängning så att det blir lite lättare att se hur det ser ut...

BMW 330i -05
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Hej!

Tror inte att det blir så värst mycket bullrigare med polyuretan bussningar vid dämparna, har haft det på flera bilar (bl.a. en GTV) och det märks inte så mycket. Polyuretan bussningar håller mycket längre än gummibussningarna utan att för den delen vara lika stenhårda som nylonbussningar. När det gäller gummiringarna mellan fjäder och kaross (och du har nog även en mellan fjädern och bakaxeln) så vet jag inte hur mycket dom gör på ljudet/komforten...jag byte till nya i gummi när jag byte fjädrar på min GTV...men även där är det nog inte fel med polyuretan!

Sen när det kommer till fjädrarna så vet i katten om du verkligen behöver bry dig om drop-stops...du ska nog hoppa rätt rejält för att det ska hända något...kan ju för övrigt säga att bilprovningen inte alltid är så förtjusta i vajerlösningen, hade det på en Porsche och det var mycket oförstående och nej från besiktningsgubben! Men för den egna sinnesfriden så är det ju inte fel med vajrar i alla fall. Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut på 75:an men det borde ju finnas något att fästa den i.

/Patrik

Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det där med att hoppa var ju bara på skoj... därav smileyn.

Däremot så har det hänt att jag lyft i karossen och sen släppt ner, kollat att det sätter sig rätt men vid första guppet så *sproing*.. det är med andra ord svårt att få dom att hamna rätt med enbart handkraft.
Inget jag vill vara med om vid banmöte om jag säger så...

BMW 330i -05
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Missade smileyn

När jag tänker efter nu så känner jag igen det du säger...man fick allt för ofta vrida fjädern rätt...inte nån höjdare precis...vajer är nog inte alls fel!!

/Patrik

Stockholm
Här sen Nov 2002

Finns ju flera lösningar på detta med fjädrarna, vissa bättre och andra sämre.

Kortare dämpare som är anpassade mot fjädrarna torde vara det bästa. Är det inte dämpare med toppjustering brukar man ofta kunna korta av dem det som behövs.

Korta dämparna om det är möjligt. Du slipper annat slabb runt.

Slangklämma i över- och underkant på fjädern och genom fjädersäte. Billigt, enkelt.

Eller vajer som du själv funderat på.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Svar till MaZ

Mellan stötdämpare och kaross skall du ha så lite fjädring som möjligt (det är ingen slump att det sitter ledlager i ändarna på seriösa stötdämpare).
Sniksnik lösningen är att behålla gummipuckarna, men att dra åt dom betydligt mer än vad som står i monteringsanvisningen (på Konisar och AVosar kan man dra till det tar stopp).

Gummi mellan fjäder och kaross gör ingen skada. Det gör å andra sidan ingen nytta heller. Jag kör med gummi, polyeten och stål om vartannat och har aldrig märkt nå'n skillnad.

Genomslagsgummin och dropstops har jag enbart dåliga erfarenheter av, så de ligger numera på hyllan.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rylander skrev:
Hej!

Tror inte att det blir så värst mycket bullrigare med polyuretan bussningar vid dämparna, har haft det på flera bilar (bl.a. en GTV) och det märks inte så mycket. Polyuretan bussningar håller mycket längre än gummibussningarna utan att för den delen vara lika stenhårda som nylonbussningar. När det gäller gummiringarna mellan fjäder och kaross (och du har nog även en mellan fjädern och bakaxeln) så vet jag inte hur mycket dom gör på ljudet/komforten...jag byte till nya i gummi när jag byte fjädrar på min GTV...men även där är det nog inte fel med polyuretan! (...)

Men Patrik, i den GTV:n var det väl ändå så mycket vrål och bronk och buller från alla håll att det inte fanns en chans att bussningsmaterialet skulle göra någon skillnad... Man fick ju både ha öronproppar, hörselkåpor och integralhjälm om man ens skulle torrköra den

Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Hmm...sant iofs...fast fasen vad den gick i alla fall

Har även haft Superflex på 124 Spidern och 1750 Berlinan och då var dom så tysta å fina så...mao så kan jag rekommendera Superflex i de flesta fall (även om passformen på en del av bussningarna till 124 Spidern var rent bedrövlig och man fick använda mer än lite våld för att få dit dom)

/Patrik

2249 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande