Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Någon som har loggat hur länge man kör fullgas på Superstage
1, 2   >>
6940 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902


Trådstartare
I procent elr i tid? Ett relativt snabbt varv tar ca 1.30.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

En vild gissing efter lite sträck/hastighets/tid analys ca ca 30s upp delat på 6st delar
2st korta och 4st lite längre.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902


Trådstartare
fuling skrev:
En vild gissing efter lite sträck/hastighets/tid analys ca ca 30s upp delat på 6st delar
2st korta och 4st lite längre.


om du spånar vidare hur länge är det full mutter som längst då?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Nu är jag visserligen nybörjare, kan inte vänsterbromsa och släppte gasen för ofta så det var sällan något rejält laddtryck att åka på.

Gaspjällsläge:


/Andreas

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Mycket tid tjänar man också på att få ner kraften i backen i stora delar av kurvpartierna... Vore kul o höra Samuels kommentar med tanke på hans två extrema tider.

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Qvarnis:
Hmm, en variant kan vara att leta reda på en film på en vass bil som åker SS och sen är det bara att klocka tiderna. typ rakorna.

Jag har b.a sätt en film med en Mazta mankel (RX7) banprappad som gick FORT.
hmm skall finnas en länk är på forumet.
Sen har vi ju Magnus sajsingtur på ca låg 1.30 med hela bilen full med folk också, se http://koni.no-ip.biz/film/Superstage/

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 81



Resan med Mazdan finns nog kvar på den här länken:

http://w1.314.telia.com/~u31431017/docs/videos/Mazda_RX-7_Superstage_m . . . .

Har även logging från den här resan, men den ligger på en dator hemma så det får bli ikväll

_________________
Mikael Mohlin
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902


Trådstartare
Tack.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



När man kollar i listan över Superstagetider blir jag ruskigt imponerad över Samuels tider. Visst att Porschen är snabb i rätt händer, där finns det en hel del effekt och framförallt väghållning men att det går att åka så jäkla fort med M3:an imponerar stort. Den är det inte så speciellt mycket effekt i, trots det så åker han fortare än vad flera M3 CSL gjort i med Gullabo bakom spakarna. Bra rattat får man väl lov att säga.

/Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

M3Jonas skrev:
När man kollar i listan över Superstagetider blir jag ruskigt imponerad över Samuels tider. Visst att Porschen är snabb i rätt händer, där finns det en hel del effekt och framförallt väghållning men att det går att åka så jäkla fort med M3:an imponerar stort. Den är det inte så speciellt mycket effekt i, trots det så åker han fortare än vad flera M3 CSL gjort i med Gullabo bakom spakarna. Bra rattat får man väl lov att säga.

/Jonas

Jag skulle nog ta i med mer gigantiska positiva kraftutryck för att säga vad jag tycker thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Jag förutsätter att du kommer köra på slicks Qvarnis? Breeeeeda slicks....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Porsche 996 300hk
Ungefär enligt min film. http://motorsport.mine.nu/ix/porsche996superstage.avi
(obs dålig utgång på rakan på filmen men det är den enda repan som filmades)
10s på raksträckan, 6s till vändningen, 6s tillbaka från vändningen, 8,5s på raksträckan tillbaka,

Detta är ju med en rätt trött bil (om man får säga så om en porsche.) Men på mantorp för nån vecka sedan körde jag mot riktiga GT3:or och då förstod jag att min bil inte är så snabb på rakorna.

Med M3:an höll jag fullt nästan hela tiden. Bromsade till lite in i konpartierna, körde förbi 1-2 konor men efter det höll jag fullt igen genom hela konpartiet och ut på rakorna. Det blir gärna så när man lägger all energi på väghållningen och skiter i motorn.

Har tyvärr inga loggfiler att erbjuda.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag förutsätter att du kommer köra på slicks Qvarnis? Breeeeeda slicks....


Jag har 295 i 18" bak och ska hitta något i stil med 255 fram tänkte jag. Men jag är ju lite sugen att åka med R-däck istället. Det ska tilläggas att inget är klart med detta men det känns som att 2005 är året då den riktiga potentialen ska kramas ur Porschen.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 81



Datan visar hastighet och trottel sfa av tid.



om det är bättre med data sfa sträcka så kan jag lägga upp en bild på det med?

_________________
Mikael Mohlin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Qvarnis skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag förutsätter att du kommer köra på slicks Qvarnis? Breeeeeda slicks....


Jag har 295 i 18" bak och ska hitta något i stil med 255 fram tänkte jag. Men jag är ju lite sugen att åka med R-däck istället. Det ska tilläggas att inget är klart med detta men det känns som att 2005 är året då den riktiga potentialen ska kramas ur Porschen.


Du kommer kunna kapa högvis med sekunder om du kör med färska nyinskrubbade slicks och går upp ännu mer i däcksbredd. Glöm bara inte att chassieinställningar (dämpare/hjulvinklar...) kan behöva justeras pga mycket högre sidokrafter osv. I SS är däcksvalet totalt avgörande....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Trevlig loggning Mikael :woot:

Vill ha loggning osså


Har du g-krafter i loggen osså?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Intressant att kika på....



Vore kul o höra kommentarer thumbs up

Vid (1) verkar hastigheten sjunka genom hela eller iaf stora delar av konpartiet, frågan är var i diagrammets kurva de två - tre sista portarna ligger? Kör du förbi den sista porten nånstans kring det sista lilla lilla gassläppet kanske? Kom du in i partiet lite för fort?


(2) ser för mig som amatör väldigt mycket bättre ut förutom en kanske lite låg hastighet in i partiet. Går du på lite stödgas första gången efter inbromsningen strax innan port nummer två? Eller ligger punkten med lägst hastighet i det här partiet inte där jag tror?


(3) Ser ju kanon ut Eller?



Som sagt, TOTALT ammatör på sånt här men väldigt nyfiken på den här typen av loggning!!!! Vore skitkul o se andra mätdata i samma diagram! G-krafter sid o längsledes, rattutslag osv... Traction cirlces över några utvalda partier också


Zoomzoom skrev:
om det är bättre med data sfa sträcka så kan jag lägga upp en bild på det med?
Blir ju lite lättare att försöka härleda var du är då (om man inte sitter med diagrammet o kikar på videon, då är ju denna bäst!)



_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Intressant! Skulle, som sagt, vara kul att se g-krafter tvärs och längs oxå...

Jag hade tänkt att stoppa dit en logger på Clion när jag körde SS, men var för lat...
Ångrar mig nu när jag ser det här.

Hade varit kul att ha lite sparade data.

_________________

Rice and shine
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902


Trådstartare
Jag har alltid tyckt att rejsa.nu har varit ett bra ställe att få svar på både det ena och det andra. Från början kanske lite väl överraklamerat. Sedan ungefär ett halvår tillbaka måste jag ge såväl MagnusT men framförallt besökarna på detta forum det högsta betyg vad avser teknisk support, allmänna åsikter och real-life-åsikt samt allmänt uppförande A.

Inte för att allt alltid är rätt, men för att taket vad avser diskussioner här har en lägsta nivå som vida överträffar vad man kan förvänta sig. Hoppas att MagnusT mfl här förstår vad en tekniskt know-how frågespalt faktiskt innebär för gräsrötter med mål i sikte runt horisonten.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Qvarnis skrev:
Hoppas att MagnusT mfl här förstår vad en tekniskt know-how frågespalt faktiskt innebär för gräsrötter med mål i sikte runt horisonten.


Jag är själv i allra högsta grad gräsrot (går knappast att komma längre ner bland grässtråna tror jag ). Så jag vet precis vad det är värt för min egen del att denna otroliga samling trevliga människor finns här att diskutera olika frågeställningar med.

Jag har lärt mig otroligt mycket under de snart två åren Rejsa.nu haft sin nuvarande skepnad :read2:

Fast för egen del har jag nog inte siktet på horisonten som du har Vad har jag siktet på ......













Jo, att ha kul

_________________
Magnus Thomé
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 81



Inkl G-kraft sfa pos:



Lite bakrund till körningen är att den ägde rum ifjol höst i mitten på oktober, det var 6 grader varmt och det regnade en timme mitt på dagen. Generellt sett kan man säga att en flygplatsraka torkar väldigt långsamt ibland. Och vändplatsen torkar inte alls.

Dessutom blev banan aldrig helt torr i dom sex första portarna, vilket gjorde att det var betydligt mer lättåkt när man kom tillbaka i slutet på varvet jämför med i början när däcken blivit lite varmare (på grund av tidtagningsproceduren så tog det en bra stund mellan varje repa och däcken svalnade).

Citat:

Vid (1) verkar hastigheten sjunka genom hela eller iaf stora delar av konpartiet, frågan är var i diagrammets kurva de två - tre sista portarna ligger? Kör du förbi den sista porten nånstans kring det sista lilla lilla gassläppet kanske? Kom du in i partiet lite för fort?



Konsekvensen av ovanstående var att man varje gång in i första svängen hoppades att det skulle bita lika bra som det gjort i slutet på förra repan, vilket det aldrig gjorde. Alltså blir lätt första porten lite snabb åsså tappar man höjd åsså vidare. För att då ändå dom sista portarna skall bli riktiga så blir det att typ fjärde porten blir lite långsam ...


Så länge sista porten är okej så är det inte hela världen med dom emellan. Det går i stort sett på ett ut om det är fallande, stigande eller jämn hastighet då medelhastigheten är ganska lika hur som helst (inom vissa gränser). Och har man mesat genom första svängen så är liksom den tiden gärna förlorad ...



Citat:

2) ser för mig som amatör väldigt mycket bättre ut förutom en kanske lite låg hastighet in i partiet. Går du på lite stödgas första gången efter inbromsningen strax innan port nummer två? Eller ligger punkten med lägst hastighet i det här partiet inte där jag tror?




Närminnet sviker lite. Hastigheten per port på respektive riktning är ungefär lika genom alla portar i den ändan av banan. Både på ut och hem resan går det långsammast i 2:a porten och det var konsekevent över alla mätningar jag har. (kan iochförsig vara fel spår?)
Jag har ett vagt minne av det finns ett gupp eller något i just den porten?

Vi får väl se. Med mer typ 30 grader yttertemp så kanske det går att slipa den där tiden med typ 2.5 sekunder


Hälsningar

_________________
Mikael Mohlin
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Någon som har loggat hur länge man kör fullgas på Superstage
1, 2   >>
6940 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande