| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
S14 - Erfarenheter?
|
1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 5 besök senaste veckan (35583 totalt) |
|
S14 - Erfarenheter?
Jag åkallar den samlade erfarenhets- och kompetensbasen här på rejsa för att dryfta M3 E30:ns motor, S14. Frågan jag egentligen avser att ställa är tvådelad. Vad har ni för erfarenheter av S14s driftssäkerhet? och Kan man inte köra en S14 flat-out i 240km/h? Bakgrund är nämligen den att jag på väg ner till ringen fick problem med min motor. Utanför Bremen står det fina vita skyltar med streck snett över. Mao blev det flat-out. Efter ett par omtag blev spåret till slut fritt och med mätaren runt 230-240 gick det "fullt" i ca. 50 sek. Sedan tappade motorn effekt och jag släppte av. På en BMW-verkstad konstaterades komp på alla burkar utom fyran - ridå.
Exakt vad som hänt kan man ju inte veta förrän man lyfter på locket. (Det kommer ske under hösten) De kvalificerade gissningarna har hitills gällt ventilerna. Om det är "flärparna", varför ger de upp vid ca. 6000 varv? De hängde utan bekymmer med till dryga 7000 åtskilliga gånger under timmarna före avbrottet?!Kanske är det belastnings- och/eller värmeuppbyggnadsskillnader på att varva 7200 på tvåan och 6000 på femman? Fakta: Bilen har en orörd motor med 215 hk. Den har såvitt jag kan bedöma inte rörts någon gång och har gått 17 500mil. Bilen var nytankad med 100 oktan och hade en del packning samt 18tums hjul (mao var det nog ganska jobbigt att knuffa bilen genom luften). Varför gav den upp? Var det "dags" med hänsyn till att den är gammal och halvextrema grejor snurrar inte hur länge som helst? Jag har levt i den naiva föreställningen om att S14s är att jämföra med B20s med avseende på driftssäkerhet.
Är det någon annan som har erfarenheter av S14? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
På min Merca vill service verkstaden i Hamburg kolla under "locket" vid 12 000mil för att lokalisera förtidigt slitage eller ej... De kostar inte något extra om man bokar service vid samma tillfälle dock.
Kanske BMW har någon liknande åtgärd som BMW sverige inte har brytt sig om? Båda våra motorer SKALL ju köras långt å länge med öppna spjällhus
Vad är anars vitsen med att köra "fabrikstrimmat"
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Vad är det för årsmodell på motorn? Vet att vissa motorer som är gjorda för blyad bensin inte gillar smiskkörning med blyfritt..
Ventilsätena kanske fått stryk och börjat läcka -> dör rätt så omgående? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re: S14 - Erfarenheter?
Har du inte läst instruktionsboken? "Högsta tillåtna marschvarvtal är 6900/min" Idén med värmeuppbyggnad är nog inte så dum. Jag har varvat min till varvstoppet (7800 varv/min) alltför ofta samt legat närmare 7000 längre sträckor (7500 vid de två toppningsförsök jag gjort) utan att den gett upp. (Peppar peppar ta i trä). Nu skall det sägas att min inte precis går magert på fullgas, GrpN chip och något förhöjt bränsletryck. M5E34 motor skall tydligen vara känslig för gå magert på höga varv då går lätt ventilerna, kanske inte av men bra mår de inte. S14 är ju rätt nära besläktad så det är ju inte omöjligt att lider av samma sak. Dvs den skall gå fett på höga varv. Edit: Bara en lös tanke. Hade du eller Daniel kollat ventilspelet relativt nyligt före detta hände? _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
Usch och fy. Det där lät inte så kul. Jag gjorde en liknande sak förra året. Då var det mappningen som inte stämde med resten av motorn. Lyckades spika hål i en kolv i backen vid nyköping under ett fullgasprov. Körde sen på rullande landsväg och konstaterade att den gick magert.
Det kan ju även vara så att en spridare har pajjat eller satt igen sig och att motorn därmed gått för magert. Jag tror inte att en ventil har gått sönder sådär utan anledning. Om så vore fallet kan man anta att ventiltallriken har lossnat och då borde det höras kraftiga missljud i motorn samt så är det nog dessvärre inte bara ventilen som tagit semester. Då brukar dessvärre både kolv och topp ta en hel del skada
Det kan ju vara så att ett ventilsäte har släppt även om det låter otroligt om toppen är original och orörd men man vet ju aldrig. Om inte en ventilfjäder har gått av och du därigenom fått ventilflyt med tappat komp som resultat. Vad menar du med flärpar när du pratar om ventilerna? om du behöver hjälp att riva eller begagnade delar så har jag mer eller mindre en komplett originalmotor i delar. Hör av dig om det är några konstigheter, jag har numera rivit dessa motorer och byggt upp dem ett gäng gånger. MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||
|
Tack både Jonas och Gunnar. Jag hör nog av mig Jonas...
Jo, jag har läst instruktionsboken. När problemen inträffade hade jag ca. 6100 varv. Jo, jag hade ganska nyligen mätt upp mitt spel. Det var ganska fritt/öppet. Målsättningen var att "tighta" till det innan ringen men det hanns inte med. Daniels motor var jag nyligen genomgången så jag utgår ifrån att det var rätt där. När jag skrivit flärpar har jag menat ventiler.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Gör så Micke.
om det är så att hu haft relativt stora spel så minskar risken att du skulle ha bränt en ventil iaf. Var står bilen i nuläget, har du fått hem den? ok då är jag med på vad du menar. E inte så inne i alla facktermer att jag visste vad flärpar var...
MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||
Jepp, nu står den inlåst i garaget. Puh! När det gäller facktermerna så är jag den som lyssnar och lär. Jag kan inte mycket om motorer... *skrapar förläget med foten...*
|
||
|
Skönt att du fått hem den iaf. Har ni börjat riva den ännu?
Hör som sagt var av dig om du vill ha assistans med det. Eller du kanske har någon som du tänkt lura att göra det redan eller kanske rentav gör det själv? MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||
|
Kan det vara så "enkelt" som en blåst topplockspackning? Hur såg olja och kylvatten ut? /M, lyssnar och lär _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
under bankörning ligger jag bitvis runt 7000-7600rpm på min m3:a.. det sker flertalet ggr varje varv..
|
||
|
om det skulle vara hål i kolv skulle det väl bli kopiös mängder vevhusgaser? Vilket det kanske kan bli om man har sluten vevhusventilation utan att man i övrigt märker det förutom sänkt effekt
En bränd ventil kan väl ofta bli som så att tårtbit förvinner från ventiltallriken, vilket ger stort utslag på en komprovning. Vet dock inte hur mkt det känns i form av effektförlust _________________ Pär Hylander |
||
|
Som Micke skriver råkade jag ut för samma problem på vägen hem från ringen.
Det är andra gången det händer för mig in en toppfarts manöver. Förra ggr berodde det på att tidigare ägare troligen övervarvat något och därav krökt 3 ventiler lite grann. Då maskinen gick på fullvarv var anläggningsytan på en av ventilerna endast 1-1,5 cm, detta resulterade i att en bit gick av. Denna ggr skramlar det lite otäckare i maskinen. Jag hinner inte riva den förrän om tidigast en månad. Man får hoppas att det inte är allt för allvarligt
Det tråkiga är att jag bytte toppackning för 2 månadersedan, börjar snart gå på rutin
att riva motorn. En sak är bara att konstatera ska man få motor ras 40 mil hemmifrån ska man befinna sig utanför Sveriges gränser. Då transporteras bilen hem till valfri plats utan extra kostnad. Händer det inom sverige blir det endast till närmasta verkstad.... _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||
|
På min bil har jag lagt varvstoppet på 8050rpm och det händer ibland att man hamnar där. Docj så tänds shiftlighten vid 7000rpm så för det mesta så växlar jag omkring 7500rpm. Det har den iaf hållif för hittills. Nu har jag dock inte toppat bilen i år men 240 har man iaf varit uppe i ett par ggr även jag med 18 tummare.
_________________ Jonas Edling |
||
|
- Magnus: olja och vatten såg helt ok ut. No problems där.
- Peter E: Jag har också varvat mer än 7000 i sommar, i princip någon gång på varje varv - på varenda banträff. Konstigt att den inte sagt upp sig då? Men det kanske beror på att värmeuppbyggnaden inte är lika hög då som vid 6100 varv på femman? - Jonas: Daniel och jag har samma problem. Tyvärr rasar de på löpande band.
|
||
|
Vämre uppbyggnad tror jag inte ett skit på, ventil, ventilmekanism och vevstakar är det varvet som knäckar.
Övervarvningar brukar motorer tåla, hmm om de är måttliga förståss. Nu vet jag inte hur tajt det är mellan ventiler ock kolvarna. Men är det tajt och man får ventilslätt så lär man med stösta sanolikhet kröka ventlierna. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
S14 - Erfarenheter?
|
1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 5 besök senaste veckan (35583 totalt) |