Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7639 besök totalt |
kör man den som heter dot 5,1 så klarar den yttligare lite högre temp än mot vanlig dot 4..
dot 5,1 är syntetisk och ska vara mer lättflytande när det är kallt. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Kyla lär inte vara något problem......... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
lite bra info om bromsvätska
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Dessa är om jag fatta rätt de bästa, Motul är biliagre. Castrol SRF Motul RBF 600 _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re: Bromsvätska på Mekonomen ?
om de har öppet imorgon så har ju Beviks i Hackefors Motul RBF600... De börjar känna igen mig nu, efter typ 3 inhandlade liter denna säsong... ![]() /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Gör nu inte bara misstaget att blanda SRF som är silikonbaserad med andra icke silikonbaserad vätska. Blir klumpar i systemet då...
![]() På nybyggd bil och/eller nya rör och helt rent system skulle jag välja SRF om man kunde ta priset. Annars är Motulen mkt bra prestanda per kr. Blandbar med de "vanligaste normalvätskorna" oxå. |
||||
Jag köpte Castrol SRF på Mekonomen. Den är inte silikonbaserad.
Kan rekommenderas, men är lite dyr. Motul är mer prisvärd vad jag förstått. Silikonbaserade vätskor är ett annat kapitel och inte avsedda för racing _________________ Jörgen Eriksson |
||||
DOT 5 är det, inte DOT 5.1. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
citat: (Andreas)
Gör nu inte bara misstaget att blanda SRF som är silikonbaserad med andra icke silikonbaserad vätska. citat: (Jet) Jag köpte Castrol SRF på Mekonomen. Den är inte silikonbaserad. Nu vart jag frågande ![]() Så vad gäller?? ![]() Min känsla utan att veta, säger icke silikon. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Castrol SRF är INTE silikonbaserad. 100% säker! _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
dot 5 är silikonbaserad. inte dot5,1, den är blandbar med övriga. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Men Castrol SRF är inte blandnigsbar ändå..... eller??? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Min lilla erfarenhet:
Är inte bilens bromsar underdimensionerade, övriga bromskomponter i gott skick och chaffisen kan bromsa på ett bra sätt så behöver man ingen värstingbromsvätska, den vanliga dot 4 från närmaste mack eller duger. _________________ Pär Hylander |
||||
Den går bra att blanda med DOT3/4/5.1, men blandar man med en sämre vätska är det bortkastade pengar. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk. om man byter till en bättre vätska (oavsett fabrikat) så rekommenderas det att man "spolar" systemet en vända med den nya vätskan. För att bli av med den gamla. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Nu blev jag riktigt
![]() Men jag viker mig. Jag gick, och har alltid gjort i denna fråga, tyvärr på gammal hörsägen... ![]() |
||||
Jag håller med dig Pär! Jag har kört hela sommaren på vanlig DOT4 från biltilbehörsbutiken på hörnet här hemma. Kostade jättebilligt. Det har fungerat jättebra, även om det inte borde göra det enligt många. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jag har haft blandad 270 och 265 vätska under denna säsong utan problem ![]() Men att få upp säkerhetsmarginalen med 40 grader för en smärre kostnad tyckte jag kunde vara värt pengarna. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jag bytte till Motul RBF600 innan första bankörningen.
Bromsarna funkade perfekt så jag är mycket nöjd. Möjligt att det hade gjort det med en billigare vätska också. Men dumt att chansa när man ska åka långt till en bana. 160-200kr för en liter bra vätska är det ju helt klart värt i sammanhanget. Jämför med Biltemas som sannorlikt är billigast som kostar 40 kr/liter. Men den är ju inte så dyr och en av dom bästa så jag ser ingen anledning att köra med något annat. Ang Mekonomen så har min lokala Lockheed vätska som nog ska vara ganska bra. Sen har dom Castrol SRF också som är superbra. Men tokdyr. En "banräv" jag pratade med sa att det blev billigare att köra med Castrol SRF då man inte behövde lufta systemet lika ofta när man kör med den. Frågan är om det stämmer ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Jag kör alltid med RBF600. Den lilla priskskillnaden det är mot en billig "snikbromsvätska" är ju inte mer än ett Bicmacmål elelr 10 liter bensin. Vet inte om man hade märkt någon större skillnad om man kört med billigare vätska men varför chansa.
Millbro: RBF600:an e ju inte ens speciellt dyr eller vad säger du? ![]() _________________ Jonas Edling |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7639 besök totalt |