Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2485 besök totalt |
Att anlägga en konbana
Jag har länge funderat på att försöka ordna en konbanekörning i mina hemtrakter. Bristen är minst sagt stor när det gäller detta här där jag bor. Med stor säkerhet har det att göra med de (relativt) långa avstånden till motorbanorna runt om i sverige. Idag så är det i princip bara dragracing i form av Blackrace som ordnas för intresserade. Det är inget fel med det men jag tror intresset finns för mer svänginriktade körtillfällen också. Min tanke är alltså att ordna en dags konbanekörning för alla de som vill prova på, köra en gång extra per säsong eller kanske missade den senaste konbanekörningen. I flera fall tror jag att man vill prova på men avstånden och ovetskapen om vad det innebär hejdar. Problemen är i skrivande stund först och främst min egna okunskap. Jag har aldrig varit med om att ordna något liknande. Jag vet att några av er har god erfarenhet av liknande arrangemang. Vad tror ni? Kan jag traska in hos kommunen och säga: Hej, jag har en ide om att ordna en konbana och bjuda in alla som vill köra på den någonstans i eran kommun, Vill ni ställa upp med en yta där vi kan hålla till? området är som sagt också ett problem, men jag hoppas kunna lösa det genom att prata med rätt personer på respektive ställen. Jag har kollat lite smått runt om här där jag bor på lämpliga områden och det fins en del. I vissa fall så är det företag som äger marken och man måste i så fall göra en deal så man får låna ytan. Fyll på med era egna erfarenheter och tips. Ni som inte har någon erfarenhet men som har intressanta synvinklar eller tips fyll på ni också! Jag behöver veta så mycket som möjligt innan jag börjar prata med berörda personer. Jag hoppas kunna göra verklighet av min ide till nästa säsong. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Hedervärt initiativ
![]() Ett annat tips är att verkligen trycka på säkerheten, dvs att det är: en bil i taget, inget folk i banan, besiktning av deltagande bilar, regelgenomgång med samtliga förare, ordentliga "avåkningszoner" osv. Kan tänka mig att kommunen inte gärna ger tillstånd till något där dom tror att folk ska göra sig illa. och glöm inte ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||
och kanske någon lokal liten tidning? Bra att få ut att man kan göra annat än åka rakt fram ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Håller tummarna! Hoppas att det inte blir allt för mycket
![]() http://www.houscca.com/solo2/coursed 101 sidor (på engelska) tips och trix för anläggandet av konbanor. -Läsvart! ![]() Samt en hel del banlayouter: http://www.houscca.com/solo2/course_ _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||||
Kul initiativ Anton!
Jag tror säkert att du kan få lite inputs från flera här på rejsa. Västerås är ju inte längre bort än Lunda för oss 08'or... ![]() Ser ju ut som om det kan bli rätt många möjligheter till konbaneåka 2005... ![]() Go for it! ![]() |
||||||
![]() ![]() Uppiggande ord! Att få det att låta bra när man lägger fram iden blir nog det svåra. Att det blir en form av tävling kommer man inte ifrån. Konbana utan tidtagning blir antagligen som julafton utan Kalle och hans vänner. ![]() Men man får försöka lägga fram det på ett bra sätt. Att bjuda in de personer som hjälper till är en kanonide! Man får försöka ordna någon form av vip-grej kanske. Den lokala tidningen kommer nog mer än gärna, dom behöver alltid något att skriva om. ![]() Nicke_1: Tack för länkarna! Men själva läggningen av banan tror jag inte att jag behöver bry mig om när den dagen kommer. ![]() ![]() Men åter till problemen. Först måste jag hitta en yta som skulle fungera rent praktiskt. Det är ju mer plats en bara en konbana som ska läggas. Det kan ju komma massor av bilar och folk! Då behövs en parkering, samt ytor där man kan stå utan att vara i en avåkningszon osv. En stor parkering har varit i fokus men redan räknas ut av mig, då hela parkeringen är omgiven av stora trottoarkanter. Annars är den riktigt bra och skulle bjuda på en ordentligt bra konbana som dessutom skulle vara lite ovanlig. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Vi är några här i Nyköping som också tänkt tanken och börjat jobba på idén...
Men vi har ställts inför de problem som du redan nämner... hoppas på mer ideér och förslag från folk.... så kanske vi ses i en konbana här i sommar.... ![]() _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||
Ja ett flygfält vore inte dumt. Det enda som finns i närheten är Hässlö Flygplats i Västerås. Men att få loss det nu när dom flyger både inrikes, utrikes och charter och allt vad det heter känns svårt. Men det är en sak att kolla upp, helt klart. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Finns det inte ett till flygfält i V-ås där det körs amerikanska rivstartstävlingar? Johannisberg? |
||||||
Väldigt rätt!! ![]() Hur har jag lyckats förtränga det? ![]() ![]() Tål också att kollas upp! ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Nu vet inte jag hur stor skillnaden är om man som du har tänkt att anordna ett privat arrangemang, ett svartrace som inte har någonting med SBF att göra. Glöm inte att du troligtvis även måste kontakta polisen för att få tillstånd även därifrån.
I göteborg körs det i samma form som Blackrace en konbanevariant som kallas blackstage. Vet inte riktigt hur kraven är där men det kan vara nånting att kolla upp. Borde finnas mer info på www.blackrace.se . Jag vet iaf hur det går till när vi som klubb, Lazzat MK, har anordnat våra konbanetävlingar i år. Eftersom det inte har funnits något passande reglemente tidigare som vi kunnat köra under så har vi i år tillsammans med bla Magnus Thome skrivit ett reglemente som vi kört som test denna sommar. Nu vet jag inte vad som händer till nästa år dock men SBF verkar mycket positiva. För att då få köra har vi sökt tillstånd från SBF för att få köra. Platsen som vi har kört på är Lunda flygfält som numera har banlicens för dragracing vilket innebär att man då inte behöver ta ut polis till platsen för att få tillstånd. Tillståndet för oss som klubb har kostat 500:- per tillfälle och ett krav som har varit för att försäkringar ska gälla är att alla förare har sbf licens för någon motorsportgren. I licensavgiften ingår nämligen försäkring. Lycka till Anton! Ps kolla upp Blackstagevariant, det där tror jag kan vara nånting att ta tag i för den som vill/orkar. _________________ Jonas Edling |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2485 besök totalt |