Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fixera dörrfönster
1423 besök totalt
Activa
Stockholm
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Fixera dörrfönster

Eftersom jag gör detta för första gången skulle jag uppskatta lite tips:

Nu är baksätesdörrarna utrensade på min 5-dörrars projektbil. Men då riskerar såklart fönsterrutorna kana ner. Just nu har jag enbart fixerat vajern som fönsterhissen drog provisoriskt. Har tänkt på följande:
- spruta starkt lim i kanalen så att fönstret blir limmat fast i fixerad upphissad position
- svetsa i dörrplåten någon liten fönsterstopp så det inte kan kana ner

Finns det andra/bättre/vedertagna sätt att fixera glaset i en bakdörr som aldrig ska användas mer?

Har också funderat på att byta ut glaset helt och hållet mot något lätt, billigt plastglas istället. Detta fönster behöver ju inte ha 100% sikt då det sitter i sidobakdörrarna. Däremot bör ju tjockleken passa. Någon som kan tipsa om hur ni gjort när ni byggt banåka-bil med 5-dörrars projektbil?

Andreas Persson

Här sen Jun 2003

Hittade det här tipset från Håkan 'ButterflyRacing' Carlsson:

ButterflyRacing skrev:
om du fixerar rutan med hjälp av tejp och mellanlägg, från ena sidan....så den sitter i mitten av spåret i dörren. Gummilisten kan du ta bort.
Sedan maskerar du rutan, helt och hållet..............och trycker upp sikaflex i mellanrumet, mellen rutan och rutramen. Snygga till skarven med fingret...doppa ev. fingret i tvållösning först....MEN ANVÄND GUMMIHANDSKAR......
Försök få så lite sika på maskeringen som möjligt.
Dra försigtigt bort maskeringen....utan att spilla sika på rutan.....
Låt det torka.

Ta sedan bort tejpen och mellanläggen på baksidan...........maskera den sidan också.........och tryck i sikaflex.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Fixera dörrfönster

Activa skrev:

Finns det andra/bättre/vedertagna sätt att fixera glaset i en bakdörr som aldrig ska användas mer?

Har också funderat på att byta ut glaset helt och hållet mot något lätt, billigt plastglas istället. Detta fönster behöver ju inte ha 100% sikt då det sitter i sidobakdörrarna. Däremot bör ju tjockleken passa. Någon som kan tipsa om hur ni gjort när ni byggt banåka-bil med 5-dörrars projektbil?

Skruvmejsel nerstucken i karmen Funkar ju för alla pundare iaf .....

Normala är att ta 2 eller 3mm Lexan och popnita/limma fast i rutöppningen...... funkar och bra sikt är det så länge som ingen repar plasten.... men det finns även glasbelagda plastskivor som tål repor mycket bättre.

Activa
Stockholm
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Fredrik - SLC skrev:

Normala är att ta 2 eller 3mm Lexan och popnita/limma fast i rutöppningen...... funkar och bra sikt är det så länge som ingen repar plasten.... men det finns även glasbelagda plastskivor som tål repor mycket bättre.

Ser att du också bor i storstan. Vågar man tro att du (eller nån annan som vet) kan tipsa om nån firma i krokarna där man kan få Lexan tillskuret i rätt dimension?
Är Lexan hyfsat böjbart? (originalglaset är antagligen svagt böjt snarare än helt platt)

Tack för svaren.

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Lexan (eller annan polycarbonat) går att böja.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Activa skrev:
Vågar man tro att du (eller nån annan som vet) kan tipsa om nån firma i krokarna där man kan få Lexan tillskuret i rätt dimension?
.

Jag har iofs inte provat själv, men egenhändig användning av sticksåg borde gå utmärkt. (vilket blad ska man sikta på att använda isåfall, metallblad?)

Forshaga
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:

Jag har iofs inte provat själv, men egenhändig användning av sticksåg borde gå utmärkt. (vilket blad ska man sikta på att använda isåfall, metallblad?)

Använd blad med inåtvända tänder.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Fixera dörrfönster
1423 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande