Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Bakaxel/krängningsproblem | 1 besök senaste veckan (4557 totalt) |
Min bakaxel sädd uppifrån. a-b=reaktionsstag, a sitter i bilen d-b-b-d är bakaxel. Består av ett rör I d står fjädrarna(cc 950mm) Mellan d-d är det 950mm Spårvidden är 1280mm d-c=950/2 c är ett fäste i karossen som kan ta vridning runt axel b-b och krängning. Jag kommer få en fjäderkonstant för fjäderin och en annan för krängning. kk=k*(950/1280)^2. om nu bilen behöver fjädra/kränga ut 80mm men kan bara fjädra/kränga ut ca 45mm pga att bal...remmen tar imot(sitter vid d). Inner hjuelt är i luften. Nu har jag 80-45=35mm som jag måste göra av någon stans. 1. Kränger innerhjuelt i med 35mm??? 2. Händer inget alls? 3. Om 1 är rätt. Vilken hjulkonstant skall användas??( k eller kk) 4. Eller vad enda ihe... händer???? Edit 1: Jag som gjort en sån fin bild med skräck mm och så blir det bara skit här Edit 2: Titta apan lyckades Apan får en banan till _________________ Johan Sjölinder |
||
Förstår man inte vad som händer så bygger man en modell och ibland blir man klokare
Nästa sak som slog mig är att jag har en typ diong-axel bak, eller har jag fel?? Jag tror jag vet vad som händer bak nu. om d2 har krängt ut till dropstopet så kommer d1 att fjädra in resterande. Bakaxeln ser ut att vrida sig runt linjen mellan c&d2, är det möligt??? _________________ Johan Sjölinder |
||
Det borde iafl bli väldigt hög hjulkonstant, och kanske är det när detta händer som bilen blir enormt överstyrd och kommer "farande" bakifrån? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Fjäderkonstanten är ca 38,3N/mm
Hjulkonstanten blir lika/samma pga att fjäder står på hjulcentrum i fjädringsriktingen(upp/ner) Den krängande är ca 21,1N/mm. Blien är inte överstyrd pga att jag har bättre grepp på ytter bakhjul än hela framaxelen. Typ gatdäck 0,82g fram och 0,9g bak, förmodligen är den ännu sämre fram pga possetiv camber på ytterhjulet pga krängning på ca 4grd. om jag nu inte är ute och far så är det 38,3 det hårdaste det kan bli, eller? _________________ Johan Sjölinder |
||
om nu bakaxel vrids runt c-d2 så kommer
hjulkonstanten=k=(950/(950/2+1280/2))^2*38,3 ---> k=27,95N/mm Det sjuka när jag bollar runt siffrona och får avanstående är att hållandet är som en stel vanlig axel med droppstop cc/2+tw/2=långa havarmen och korta = cc Är detta möjligt? _________________ Johan Sjölinder |
||
Nämd bakaxel (förmodar jag )sedd uppifrån Jag hänger inte med helt på trådens resonemang på grund av formelexercisen (är snudd på matematisk analfabet, allt flyter ihop och helheten uteblir) Men men, jag slänger ut följande teori: om man laddar på så att det inre bakhjulet lyfter är det ju på grund av att dropstoppet/balataremmen hindrar det från att fjädra ut mer, annars skulle fjädern trilla ut. Enda sättet för det yttre bakhjulet att få mer infjädring blir ju då att vrida bakaxelröret som en torsionsfjäder. Eller påverkas det "flygande" hjulet till att lyfta ännu mera och trycka ihop sin fjäder igen? Jag tror inte det, jag har då inte märkt något av det när man hissar upp bilen på ena sidan med domkraft. _________________ //Mikael Jardstam |
||
Jag var tvungen att göra modelen för att se vad som händer. om vi tittar på bilen åvanifrån(min fina skiss). Vi säger att d2 är helt utfjädrad. trycker vi nu in/uppåt d1 kommer b1 att följa med men inte lika mycket och b2 flyttas neråt/utåt. Ser ut som bak-axeln rör sig runt en axel/linje som går mellan c och d2. Japp det ser skit latcho ut. _________________ Johan Sjölinder |
||
Det måste väl att ha med att balataremmen hindrar d2 från vidare nedfjädring och därigenom tvingas bakaxelröret till böjning så att b2 tvingas till en större rörelse än b1/d1.
Att bakaxeln böjs förvånar mig inte. Jag har riktat bakaxlar på Escorter (91-98) som är en halvstel axel, som en gammelGolf m.fl. Riktningen sker på plats på bilen och involverar portopower och kedjor, bakaxeln flexar mycket. Eftersom man plockar bort stötdämparna så kan man se bakaxeln vrida sig när man gungar bilen med handkraft. Efter en del år i bilbranschen så upptäcker att det styvaste i en bil är skallen på bilägaren _________________ //Mikael Jardstam |
||
Tänk på att bakaxeln kan vick runt c i 2st lädder krängning och fjädring.
JAAAA JAAA jag vet låter sjukt men den gör som jag skrev. d2 är låst men INTE b2. c kan vi inte röra häller. Återstår punkter är d1, b1 och b2 som kan rör sig. punkt b1 och b2 kommer åka lika mycket fast åt olika håll. _________________ Johan Sjölinder |
||
Racetech Bakaxel/krängningsproblem | 1 besök senaste veckan (4557 totalt) |