Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur vet jag hur hårda fjädrar jag ska ha?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (4754 totalt)
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hur vet jag hur hårda fjädrar jag ska ha?

Hade inte tänkt köra nån asfaltstävling i år därför har jag inte brytt mig om att fixa riktig asfaltsfjädring
men lillebror ville åka lite så vad gör man?

Men nu ska det fixas till nästa år men hur vet man hur hårda fjädrar man ska ha?
Bak tänkte jag lämna orört då det bara sladdar om det blir för hårt och fjädringsvägen vill jag ha kvar då rallysträckorna inte är så jämna som en racerbana är.

Såhär såg det ut i lördags. Den understyr en hel del såklart, dels är ju bilen av sån konstruktion sen kör vi utan krängare på grus och jag hade inte monterat några nu heller. Jag kanske skulle ha en krängare bak?
Cambern var ca -2 fram och som vanligt rak toe bak och 1mm ut fram.

Här fullt på 4:ans växel. Styr rätt bra när det går fort, men i vinklar är så understyr det nåt hemskt.







Men när jag bromsar niger den ju sån in i.

Sen har jag lika mycket broms fram och bak så det blev lite oroligt där bak

Jag vet inget om LBS och såntdär, man kanske ska väga den där fram?

_________________
Daniel Steiner
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vad väger släden???

Är det MacPeston runt om????

Kan du ha krängare fram också???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
fuling skrev:
Vad väger släden???

Är det MacPeston runt om????

Kan du ha krängare fram också???


Stridsvagnen väger 1120 enlig vågpappret jag har. med tanke på alla nya svetssträngar så säg ca 1200

Ja det är McPersson runt om tror jag??? A-arm där fjäderbenet sitter fast längst ut.
Har kanske bild nånstanns. Framvagn och bakvagn är identiska fast bakofram där bak såklart.

Jag kan ha krängare fram, bak fanns det inte standard men ska väl gå att fixa? Jag har några stycken i olika tjocklekar.

_________________
Daniel Steiner
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Viktfördeling???

Hmm jag skulle nog ha krängre både bak och fram på asfalt och inte gå upp i fjädrar, lättare att riva den kängare än att byta fjädar.
Förmodligen mer krängare bak än fram pga understyringen.

Kanske en bromsvåg eller en redusering av bakbromasrna kanske???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
fuling skrev:
Lite krängar info på Ådis,se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12062&highlight=audi


Då ska jag prova att montera en krängare bak. Har 3 olika tjocklekar av annars likadana krängare
borde gå att få till det då tycker jag.

Innerbakhjulet lyfter inte tror jag. Men det beror väl på att den plöjjer så mycket.
Att minska (mer negativ alltså ) cambern fram? Vet inte riktigt vad folk kör med men vi provade lite olika och 2 grader kändes lagom, det kanske är lite? Det kommer ju ändras sen igen såklart men ändå.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
fuling skrev:
Viktfördeling???

Hmm jag skulle nog ha krängre både bak och fram på asfalt och inte gå upp i fjädrar, lättare att riva den kängare än att byta fjädar.
Förmodligen mer krängare bak än fram pga understyringen.

Kanske en bromsvåg eller en redusering av bakbromasrna kanske???


En bromsvåg hade varit på plats, fast reducering bak hade ju räckt. På grus bara höjer och sänker jag den bak, har fin inställning nu och höjer den lite om det är halt bara.

Viktfördelning vet jag inte men den är ju betydligt tyngre fram. Motorn är flyttad ca 3 cm bak och framvagnen är framflyttad ca 2 cm.

Fjädrar bytas rätt lätt iof, kan det verkligen klaras sig med bara krängarmontering? En sak i taget iof och krängare har jag ju.

Hittade en bild från en lite skarpare kurva i våras.


_________________
Daniel Steiner
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Högst ovetenskapligt med det lilla jag läst i denna tråd om din bils uppbyggnad och bilderna på hur mycket bilen kränger så skulle jag gissa att du bör ha ca 2-3 ggr så hårda fjädrar för att bilen ska kränga "lagom" mycket.

Som sagt, en mycket grov uppskattning men det går ju att räkna på!

Vet du hårdheten på de fjädrar du har idag?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Högst ovetenskapligt med det lilla jag läst i denna tråd om din bils uppbyggnad och bilderna på hur mycket bilen kränger så skulle jag gissa att du bör ha ca 2-3 ggr så hårda fjädrar för att bilen ska kränga "lagom" mycket.

Som sagt, en mycket grov uppskattning men det går ju att räkna på!

Vet du hårdheten på de fjädrar du har idag?


Nä det vet jag inte tyvärr.
Bengan kan bara mäta ventilfjädrar så den manniken är nog för liten

Du bor inte längre bort än att du kan få en åktur heller om det kan göra nån nytta.
Sellholmfjädrar är det ivarjefall. Han kanske vet vad man brukar ha.

_________________
Daniel Steiner
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Med sådär mycket kränging så äts all statisk negativ camber upp.

Helt rätt väg thumbs up ta en sak åt gången.
Jag tycker du börjar med krängarna bak och fram, eller bara bak.
Men jag skull gissa att det befövs både bak och fram.

Men det kan vara så att man behöver gå upp i fjädar fram pga att bilen niger för mycket vid bromsning.
Är det så, så måste man minska krängaren fram eller öka bak för att behålla balnasen.

Jag hörde någon som åkte Golf, han/hon/de åkte krängare på asfalt bak men utan i skogen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
fuling skrev:
Med sådär mycket kränging så äts all statisk negativ camber upp.

Helt rätt väg thumbs up ta en sak åt gången.
Jag tycker du börjar med krängarna bak och fram, eller bara bak.
Men jag skull gissa att det befövs både bak och fram.

Men det kan vara så att man behöver gå upp i fjädar fram pga att bilen niger för mycket vid bromsning.
Är det så, så måste man minska krängaren fram eller öka bak för att behålla balnasen.

Jag hörde någon som åkte Golf, han/hon/de åkte krängare på asfalt bak men utan i skogen.


Den borde inte niga mindra bara för jag minskar broms bak? bara bli lugnare

Roger har ju åkt Golf och är det han så liter jag inte ett skit på det
Anledningen till jag inte har krängare borde vara följsamheten på ojämn väg tror jag
har aldrig provat med krängare

_________________
Daniel Steiner
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13313



om du plockar ur fjädrarna någon dag, kan jag få dem provtryckta med papper o allt!

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
om du plockar ur fjädrarna någon dag, kan jag få dem provtryckta med papper o allt!



Låter ju kanon

Hur lång tid behöver du för det eller vad man ska säga?
Ska köra nästa helg igen. (30:nde)

_________________
Daniel Steiner
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Nääää det var inte Roger

citat:
Den borde inte niga mindra bara för jag minskar broms bak? bara bli lugnare

Nix, viktförflyttningen framåt är lika stor.

citat:
Anledningen till jag inte har krängare borde vara följsamheten på ojämn väg tror jag
har aldrig provat med krängare.

Jag vet inte vad jag skall tro om jag skall vara älig
om viktförflyttingen i sidlädd tas upp av krängre äller fjädrar speler igentligen ingen roll men det är mycket svårare att balsnsera bilen i roll och pitch utan krängre.
Men exakt hur det funkar i praktiken i skogen har jag fruktanssvärd taskig koll på.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13313



Daniel7xQ skrev:
Anders Jeppsson skrev:
om du plockar ur fjädrarna någon dag, kan jag få dem provtryckta med papper o allt!



Låter ju kanon

Hur lång tid behöver du för det eller vad man ska säga?
Ska köra nästa helg igen. (30:nde)


PMar dig en dag som passar min kontakt så fort jag får tag på honom...

De är linjära va? Blir himla krångligt om de är progressiva..
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Fjäderkonsten går också att räkna ut ganska bra om man mäter ett antal mått på fjädrarna, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043 (fjäderkonstant)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13313



fuling skrev:
Fjäderkonsten går också att räkna ut ganska bra om man mäter ett antal mått på fjädrarna, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043 (fjäderkonstant)

Men det är coolare att få det uppmätt av en stor och dyr maskin!
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator
Trådstartare
Då var fjädrarna tryckta.
46N/mm på den ena och 47 på den andra.

Ni som har koll vet väl ungefär hur hårt det är?
Det är alltså fjädrar avsedda för gruskörning så frågan är hur mycket hårdare jag bör ha.

_________________
Daniel Steiner
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Är 46 och 47 bak och framfjädrarna???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13313



fuling skrev:
Är 46 och 47 bak och framfjädrarna???


Nej, båda är fram...

Taskig kvalite bara
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Jeppsson skrev:
fuling skrev:
Fjäderkonsten går också att räkna ut ganska bra om man mäter ett antal mått på fjädrarna, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043 (fjäderkonstant)

Men det är coolare att få det uppmätt av en stor och dyr maskin!


Fasen, vi har ju en sån på jobbet oxo, varför har jag inte tänkt på den innan!

_________________
Pär Hylander
Citera
Skruva banåkabil
Hur vet jag hur hårda fjädrar jag ska ha?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (4754 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande