Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (4754 totalt) |
Hur vet jag hur hårda fjädrar jag ska ha?
Hade inte tänkt köra nån asfaltstävling i år därför har jag inte brytt mig om att fixa riktig asfaltsfjädring men lillebror ville åka lite så vad gör man? ![]() Men nu ska det fixas till nästa år men hur vet man hur hårda fjädrar man ska ha? Bak tänkte jag lämna orört då det bara sladdar om det blir för hårt och fjädringsvägen vill jag ha kvar då rallysträckorna inte är så jämna som en racerbana är. Såhär såg det ut i lördags. Den understyr en hel del såklart, dels är ju bilen av sån konstruktion sen kör vi utan krängare på grus och jag hade inte monterat några nu heller. Jag kanske skulle ha en krängare bak? Cambern var ca -2 fram och som vanligt rak toe bak och 1mm ut fram. Här fullt på 4:ans växel. Styr rätt bra när det går fort, men i vinklar är så understyr det nåt hemskt. ![]() ![]() ![]() Men när jag bromsar niger den ju sån in i. ![]() Sen har jag lika mycket broms fram och bak så det blev lite oroligt där bak ![]() Jag vet inget om LBS och såntdär, man kanske ska väga den där fram? _________________ Daniel Steiner |
||||
Stridsvagnen väger 1120 enlig vågpappret jag har. med tanke på alla nya svetssträngar så säg ca 1200 ![]() Ja det är McPersson runt om tror jag??? A-arm där fjäderbenet sitter fast längst ut. Har kanske bild nånstanns. Framvagn och bakvagn är identiska fast bakofram där bak såklart. Jag kan ha krängare fram, bak fanns det inte standard men ska väl gå att fixa? Jag har några stycken i olika tjocklekar. _________________ Daniel Steiner |
||||
Viktfördeling???
Hmm jag skulle nog ha krängre både bak och fram på asfalt och inte gå upp i fjädrar, lättare att riva den kängare än att byta fjädar. Förmodligen mer krängare bak än fram pga understyringen. Kanske en bromsvåg eller en redusering av bakbromasrna kanske??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Lite krängar info på Ådis,se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Då ska jag prova att montera en krängare bak. Har 3 olika tjocklekar av annars likadana krängare borde gå att få till det då tycker jag. Innerbakhjulet lyfter inte tror jag. Men det beror väl på att den plöjjer så mycket. Att minska (mer negativ alltså ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
En bromsvåg hade varit på plats, fast reducering bak hade ju räckt. På grus bara höjer och sänker jag den bak, har fin inställning nu och höjer den lite om det är halt bara. Viktfördelning vet jag inte men den är ju betydligt tyngre fram. Motorn är flyttad ca 3 cm bak och framvagnen är framflyttad ca 2 cm. Fjädrar bytas rätt lätt iof, kan det verkligen klaras sig med bara krängarmontering? En sak i taget iof och krängare har jag ju. Hittade en bild från en lite skarpare kurva i våras. ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
Högst ovetenskapligt med det lilla jag läst i denna tråd om din bils uppbyggnad och bilderna på hur mycket bilen kränger så skulle jag gissa att du bör ha ca 2-3 ggr så hårda fjädrar för att bilen ska kränga "lagom" mycket.
Som sagt, en mycket grov uppskattning men det går ju att räkna på! ![]() Vet du hårdheten på de fjädrar du har idag? _________________ Rikard Ahlin |
||||
Nä det vet jag inte tyvärr. Bengan kan bara mäta ventilfjädrar ![]() Du bor inte längre bort än att du kan få en åktur heller om det kan göra nån nytta. Sellholmfjädrar är det ivarjefall. Han kanske vet vad man brukar ha. _________________ Daniel Steiner |
||||
Med sådär mycket kränging så äts all statisk negativ camber upp.
Helt rätt väg ![]() Jag tycker du börjar med krängarna bak och fram, eller bara bak. Men jag skull gissa att det befövs både bak och fram. Men det kan vara så att man behöver gå upp i fjädar fram pga att bilen niger för mycket vid bromsning. Är det så, så måste man minska krängaren fram eller öka bak för att behålla balnasen. Jag hörde någon som åkte Golf, han/hon/de åkte krängare på asfalt bak men utan i skogen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Den borde inte niga mindra bara för jag minskar broms bak? bara bli lugnare Roger har ju åkt Golf och är det han så liter jag inte ett skit på det ![]() Anledningen till jag inte har krängare borde vara följsamheten på ojämn väg tror jag har aldrig provat med krängare _________________ Daniel Steiner |
||||
om du plockar ur fjädrarna någon dag, kan jag få dem provtryckta med papper o allt!
![]() |
||||
![]() ![]() Hur lång tid behöver du för det eller vad man ska säga? Ska köra nästa helg igen. (30:nde) _________________ Daniel Steiner |
||||
Nääää det var inte Roger
![]() ![]() citat: Den borde inte niga mindra bara för jag minskar broms bak? bara bli lugnare Nix, viktförflyttningen framåt är lika stor. citat: Anledningen till jag inte har krängare borde vara följsamheten på ojämn väg tror jag har aldrig provat med krängare. Jag vet inte vad jag skall tro om jag skall vara älig ![]() om viktförflyttingen i sidlädd tas upp av krängre äller fjädrar speler igentligen ingen roll men det är mycket svårare att balsnsera bilen i roll och pitch utan krängre. Men exakt hur det funkar i praktiken i skogen har jag fruktanssvärd taskig koll på. _________________ Johan Sjölinder |
||||
PMar dig en dag som passar min kontakt så fort jag får tag på honom... ![]() De är linjära va? Blir himla krångligt om de är progressiva.. ![]() |
||||
Fjäderkonsten går också att räkna ut ganska bra om man mäter ett antal mått på fjädrarna, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Men det är coolare att få det uppmätt av en stor och dyr maskin! ![]() ![]() |
||||
Då var fjädrarna tryckta.
46N/mm på den ena och 47 på den andra. Ni som har koll vet väl ungefär hur hårt det är? Det är alltså fjädrar avsedda för gruskörning så frågan är hur mycket hårdare jag bör ha. _________________ Daniel Steiner |
||||
Nej, båda är fram... Taskig kvalite bara ![]() |
||||
Fasen, vi har ju en sån på jobbet oxo, varför har jag inte tänkt på den innan! _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (4754 totalt) |