Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8110 besök totalt |
Svarva teflonbussningar till E30 vs std bussningar?
Planerar att leka lite i sommar på banträffar med gamla bettan, dvs min E30 325. Bilen är orginal så när som på gula Koni och M-chassi (Bilstein från början). Lyckats hitta en uppsättning beg Yokohama A005 (slicks) som jag tänkte pröva först efter ett antal varv under västen på gatdäck. Beläggen skall bytas till Ferodo Racing inför träffar, och även vätskan skall bytas ut till AP 551 innan sommaren. Nu till min fråga till någon med erfarenhet av E30 och väghållning: Bakvagnen behöver bussas om, främst "klassikern" bakbalks-bussningarna, men även länkarmsbussningar. Jag har tillgång till svarv, varför tanken på att svarva till egna teflon- bussningar föddes. Powerflex kostar ju skjortan, så det är inget alternativ. Är det värt besväret? Vilket material rekommenderas? Räcker det att mäta av en orginalbussning (ny) och svarva de måtten? Jag skulle tro att en metallhylsa i mitten krävs, eller? Många frågor av en blev det... ![]() Tacksam för hjälp! /Christian _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Du ska ha en metallhylsa i mitten, rostfritt kanske. Annars äts bussningen upp. Och finfin yta på bussningen.
om det är värt jobbet, troligen i slutändan så inser du med materialköp etc att de som fanns att köpa inte var så dyra... Men har du tiden så _________________ Roland Johansson |
||
Kan medela dig att detdär säker kommer funka mkt bra.
Själv använde vi oss av lite presspassning när vi gjorde bussningar till min 318is. Men kan du leva med ljudet? Det vibrerar och låter ganska duktigt, iaf om man inte har ngn inredning. Glöm inte heller bussningen i diffklumpen, den ska oxå vara stum om silentblocken är det är det, annars kan det bli stökigt. Powerflex på bana är rena skämtet jämfört med nylon eller liknande. Men kan ju vara en bra kompromiss om man vill ha lite komfort kvar för gata. Lycka till! Är det mer saker du undrar över kan du alltid skicka ett PM. MVH Andreas |
||
Tack för svaren!
Tja, bilen går som "svensson-bil" normalt, så jag vill nog ha någon komfort kvar, även om jag nöjer mig med väldigt lite ![]() Det får kanske bli dyra polybussningar i alla fall som en kompromiss. Just silentblocken är ju inget jobb man ger sig på frivilligt själv, så det vill jag ju helst göra rätt första gången. Kommer standardbussningar att slitas sönder omgående på bana med slicks (givetvis beroende på hur mycket jag laddar, men ändå)? Superflex verkar lite humanare pris-satta, men de verkar inte ha silentblocken? Någon som vet besked på det, och kanske även lämpligt inköpsställe? Tack för erbjudandet Andreas, jag skickar PM om jag går vidare med planer på svarvning! /Christian _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Ett allternativ kan ju ara BMW:s egna Grp.N-bussningar. Bibehåller en del komfort, men klart stummare än original.
Vissa av dom är oxå excentriska så man får lite mer bananpassade hjulvinklar. Tyvärr är priset på dom inte sååå skoj alltid. Skicka du ett PM även på andra saker om du vill, ngt kanske man har snappat upp under åren får man hoppas. |
||
Andreas, du har PM
![]() Jag har lyckats sniffa upp BMW-nummer på några bussningar, någon som vet om de stämmer med vad jag tror det är? Kanske kan hjälpa någon mer än mig... Bussning till främre länkarm, Gr.N BMW nr: 31 12 9 061 222 Silentblock, Gr. N BMW nr: 33 31 1 417 247 Bussning till bakre länkarm, Gr.N BMW nr: 33 32 1 417 248 _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Delrin används med fördel att svarva bussningar av. I göteborg saluförs detta av http://www.plastmastarn.se/ _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||
Har haft rubb och stugbb av domdär nummrena i en sk. Grp.N-katalog... Men var finns den nu efter 3 flyttar... ![]() Ska se om jag kan luska fram det. |
||
Numren kommer från s14motorsport.de
de har Grupp N-katalogen för M3 liggande online ![]() Kände mig något osäker på om jag tolkat tyskan / engelskan rätt dock... Kollade de här numren med BMW i Solna, fick reaktionen: "-Vad är detta för nummer.... vänta lite... öhh, finns i Tyskland..." ![]() Gick att beställa hem, men var svindyra, kan lika gärna köpa Powerflex isf. Hittade en M3 ägare i USA som tydligen satt dit delrin-bussningar i framvagnen, helt utan metallhylsa - håller det? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Delrin (pom) är inte så himla bra material. Lätt att bearbeta men det har
en förmåga att ta slut fort. (stålhylsa rekomenderas) PEEK är mycket mer nötningsbeständigt men mycket dyrare. Har lite av varje hemma, vilken diameter är aktuell?? janne nagy _________________ ![]() Jan Nagy |
||
Jag lutar mer & mer åt att försöka hitta en "medel"-lösning, typ Superflex alt.
Grupp N-bussningar, eftersom bilen går som till- & från-jobbet bil normalt, ofta på väg med en del potthål. Jag har väl inte tömt alla vägar att lösa det så, ännu. Med helt stumma bussningar finns ju även risk att jag mattar ut stålet i bärarmar och kaross i förtid med tanke på ovanstående. Den berömda åsnan mellan hötapparna... ![]() Jag har i alla fall mätt lite: Bussning för diffklump: diam 85 mm, längd 30 mm. Det är väl den största diam. på bussning på E30 tror jag. Silentblocken har en maximal diam av 77 mm (i huvudsak 58 mm) och längd 104 mm, går åt två. Längdåtgång på materialet till framvagnen kan inte behöva vara mer än 50 mm för två bussningar. Länkarmarna bak har jag inte mätt upp ännu. Gissning, 4 bussningar längd 70 mm. Samtliga dessa bör ha mindre diameter än diffbussning och silentblock. Detta ger alltså en stång med diam. 85 mm, längd minst 60 cm ![]() om nu inte jag skall ha detta, kanske någon annan kan ha hjälp av dessa mått. ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Kommer att få tillverkat bussningar i delrin till hela bakvagnen (Silentblock, bärarmsbussningar, diffklump) till E30. Blir med en rostfri hylsa i mitten och svarvas i mått från originalbussningar. Kan ev fixa ett sånt här kit till dig om du är intresserad! Ring eller maila i så fall, rikard10@telia.com eller 0708-836930.
_________________ Rikard Ahlin |
||
Tack för erbjudandet Rikard och Janne!
Får förhoppningsvis klarlagt under kommande vecka om jag kan få fram Gr.N-bussningar vettigt. Återkommer om delrin eller dylikt blir aktuellt! Mvh _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
På BMW Cup-ekipaget har jag använt BMW Gr N i silentblocken plus till diffen och Hartge i främre bärarmen (ej excentrisk). Tycker jag har fungerat helt ok och håller fortfarande måttet efter 3 års rejsande!
![]() om du inte hittar numren så kan jag kanske få fram dom (om inte Andreas hinner före...) ![]() _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
Då vi ändå kommit in på alternativ till Grp-N...
Eftersom jag inte sett eller känt hur kraftig GrpN-bussningarna är skall jag inte ens försöka göra någon jämförelse. Men ett annat tips till kraftigare bussning till klumpen är att ta bussningen från M-Coupen. Den passar direkt. (Ännu bättre är ta hela bakgaveln, då får du rejäl kylfläns också) jämförelse av bussningarna (original till vänster) ![]() Bussningen har nr 33 17 2 228 425 (ca 400:-) och komplett gavelmed bussning nr 33 11 2 228 335 (ca 1100:-) Detta finns ganska välbeskrivet på http://www.e30m3performance.com/installs/Diff_cover/Diff_cover.htm Jag har monterat den bussningen på bägge de E30 jag haft och nog har den kännts kraftigare jämfört med originalet /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
||
Christian:
När jag ändå har det på tungan.. Hur kommer karossen reagera när du styvar upp med hårdare bussar ?? Vad jag fått erfara själv och av vänner och bekanta är att kaross kan komma att ta stryk och en del partier där fogarna endast är punktade kan komma att spricka upp eftersom där är de enda ställena på karossen där det finns viss flexmån !?! Nu är jag iofs. inte insatt i hur mycket du styvat upp din kaross med ev. förstärkningsstag o.s.v. men jag är bara nyfiken ?? _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
Erfarenheten bland folk som race:at med E30 är att så fort slicksen kommer på ihop med stumma bussningar (Helt stumma alltså. Typ nylon eller svetsade hylsor.) så spricker karosserna efter ngt eller nga år på i stort samma plats. Åker man med R-däck ska de klara sig ganska ok dock, men det frestar på mer än med gatdäck iaf.
Ihop med Grp.N-liknande bussningar har jag inte hört talas om detta problem. |
||
Instämmer med Andreas.
Detta är skälet till att jag helst vill få dit Grupp N istället för delrin eller liknande. Min kaross är ju orginal, utan förstärkningsstag, båge och uppsvetsade skarvar. Förstärkningsstag ligger väl i planering så småningom, men det kommer ändå (tror jag i alla fall) inte räcka om jag kör med stumma bussningar. Alltså, hellre ngt mjukare bussningar med acceptabelt resultat på bana än kanonstyv hjulupphängning med sprickor som resultat. Gunnar - kanontips, ju! Hittade inte ens Gr.N-variant av klumpens bussning i Gr.N-katalogen! Stacke - numren på bussningar - den katalog jag hittat finns på adress www.s14motorsport.de - det bör vara rätt, eller? På tal om sprickor - har hört om två ställen på E30 som tydligen är notoriskt svaga: 1 - Infästningarna i karossen för krängningshämmaren bak. Tips på konstruktion / inköpsställe för bättre fästen? 2 - Framvagnsbryggan (vet ej exakt var). Skall tydligen finnas någon förstärkningssats? Egen konstruktion? Någon av E30-experterna som kanske vet mer? Andreas? Stacke? Gunnar? Frågor, frågor, frågor! ![]() Mvh _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8110 besök totalt |