Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
X-11 ( en Locost Lotus 2-11 ) - Modsport ? - år 2013
2 besök senaste veckan (17768 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>
   
Josen
Göteborg



Här sen Aug 2004
Inlägg: 2034


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2011 21:39     X-11 ( en Locost Lotus 2-11 ) - Modsport ? - år 2013 Citera

Startar en tråd för mitt projekt kring ett gammalt Speedster chassi för dokumentera det hela
Basen är ett äldre Speedster chassi köpt från Dude, som jag försöker bygga upp en Locost variant av en Lotus 2-11 på ( en Elise/Exige variant )
Namnet kanske ändra sig under resan

Tanken är ett amatörbyggt fordon med allt vad det innebär för att kunna köra Roadsport A 2013, målkostnad för bygget är < 100 K Sek med vinnar-potential i A

Målvikt : 650 kg tom och på ~ 250 hk

om 2-11
http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_2-Eleven
http://www.youtube.com/watch?v=bFkN3UXJ8BY



Start-punkt



Drivlina
Efter mycket surfande och funderade faller det på en Honda drivlina från en körbar Honda Civic R
Garanterat att kunna ge ~220 hk på omodifierad motor. Tanken är att köpa en Civic R från UK som finns
~ £2000 pund för komplett bil årsmodell 2002-2007 och bryta ner. Valet mellan Duratec-PG1 och Hondan på att Hondan är mera färdigt från bil och att alla sensor och ECU kan användas rakt av. Spara tror jag mycket tid och eliminerar strul-faktorer. Sen har jag ett gediget förtroende för Japanska motorer Kommer får pyssla med motorfästen och drivaxlar som passar rätt - borde inte vara omöjligt Honda drivlinan är ca + 30 tyngre vs Rover-PG1 men motorn går att montera lägre vs Rover. Lite orolig att motorn inte kommer leverera moment utan bli ett varvmonster....

Källa till Civic R
http://www.pistonheads.com/sales/list.asp?p=1&s=234

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_K_engine

Från hjälpsam Seloc medlem
Citat:
The european engine (K20A2) has 11:1 compression and produces 197HK in standard form at max 8000 rpm, the Japanese version (K20A) has 11.5:1 compression and revs to 8600 and produces around 210HK.
But when the Honda ECU is converted/cracked by Hondata ( http://www.hondata.com/kpro.html ) to a K-pro then both can be re-mapped and optimised like with a programmable ECU.
Useful info here:
http://www.hondata.com/techk20wiring.html
http://www.hondata.com/images/k20awiring.gif
http://www.hondata.com/techk-protraining.html
The result is that most Elise installations with the European K20A2, a K-pro ECU reach about 215HK with a 4-2-1 manifold and a 2.5" diameter exhaust system.




Chassit
VX chassit och Elise 111r ( Toyota baserat ) är i stort lika. Kanske skulle man köra en VX subframe men jag vill bygga på Elise delar och då passar inte VX subframe. Alltså en Toyota-subframe skall på, ger mig också möjligheter att senare installer en Toyota drivlina
Citat:
The subframe would bolt straight onto the VX chassis - the only real differences are the door beam (the lower dash section is different on the VX) & the rear chassis to wishbone mounting bracket holes would need to be moved outward as the Toyota has a wider rear track.


Hjulupphängningar/Broms OEM blir från S1/S2-K ( hubbar osv ) ingen ABS...


Kaross
Svåraste delen,
- Helbur och Inga dörrar, helbur att ge extra styvhet och sidoskydd
- 2-Eleven karosser växer inte på träd direkt och kaross kitt som finns är svindyra

Funderar på att använda skrotade/skadade Front och Rear clams från S2 och bygga upp resten själv.
Får be någon som är duktig på Photoshop göra en S2:a utan ruta och tak - någon som läser detta som kan ?

Nästa steg
Jaga delar så jag får chassit rullande
- Yota subrame + bäramar + hubbar
Skannar UK annonser på Civic R bilar
Sammanställa frågor till SFRo
Leta större garage


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Senast ändrad av Josen, 31 Dec 2011 17:27, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ragnar
Göteborg



Här sen Maj 2003
Inlägg: 3152



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2011 22:07     Citera

Kul projekt!

Jag vet att jag sett bilder på en amerikansk, "sönderskuren" Exige utan vindruta, men det enda jag hittar nu är det här:
http://www.lotustalk.com/forums/f163/speedglass-windscreen-cut-down-58 . . . .

Vad gäller bur så finns den här ute på Ebay:
http://www.ebay.de/itm/original-Lotus-Motorsport-Uberrollkafig-Elise-S . . . .

Lär ju dock inte vara bolt on iom att den är gjord till S1. Kanske lättare att bygga själv?


_________________
Ragnar Burenius
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14718



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2011 22:09     Citera

En kommentarer om kaross, tänk på att extrema RS-liknade konstruktioner kan få problem att klassa in. Westfield XTR vet jag fått nej och Ultima/Saker är precis inom ramen.
Nu är ju chassit sånt att det förmodligen bli knasigt om du snidade till en extrem LMP-form så risken är minimal.
Strippad lotus är ju inga som helst problem, kan ju bli snyggare än Scatton.

Civic TypeR verkar ju gå att hittas för under £2k, det blir ju billigare totalt om du kan köra hem objektet (så de okörbara billiga kan du ju skippa).
Resterna av den körbara Civicen borde ju kunna gå att sälja av (och regga in behövs ju inte etc).


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nillet
Eslöv, Skåne



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3389



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2011 23:17     Citera

Spana in bygget från Japan i denna tråd: http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=1&t=3945

Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
--
Eskilstuna



Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2011 23:50     Citera

Kul bygge!

Kolla upp med SFRo en gång till - det är inte säkert att det gillar tanken på amatörbyggt när du tar serie chassiet från en standardbil och amatörbyggt kommer ju inte att funka med den motorn - eller? Den är väl så ny att du måste ha intyg från biltillverkaren och det kan ju bli svårt. Klurigt att regga in och alltså klurigt att åka roadsport med. Modsport däremot



_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fixxe
Halmstad



Här sen Okt 2004
Inlägg: 889



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 06:44     Citera

Kalasbra val av motor!

Har inte så bra koll på reglementet, vad får göras i motorväg?

sugtrimma? Överladda?


vi hade en bänkningsdag i hondaklubben i lördags, på TH-service i härryda, och en standard K20, med RBC (Honda DC5 insug) steg 3 kammar, (samt lite trångt grenrör och avgas..) bänkade ut 248 motor häst vid 8500...


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Josen
Göteborg



Här sen Aug 2004
Inlägg: 2034


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 07:10     Citera

Era Google skills är super, tack thumbs up thumbs up

Citat:
Jag vet att jag sett bilder på en amerikansk, "sönderskuren" Exige utan vindruta, men det enda jag hittar nu är det här:
http://www.lotustalk.com/forums/f163/speedglass-windscreen-cut-down-58 . . . .


Godis - bara att kopiera ju !
Citat:
Spana in bygget från Japan i denna tråd: http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=1&t=3945


Hittade bra tråd om K20a i en Speedster
http://honda-tech.com/showthread.php?p=40119804

Citat:
Kolla upp med SFRo en gång till - det är inte säkert att det gillar tanken på amatörbyggt när du tar


Tack - ja måste dra detta några varv, Audi TT i Roadsport B har gjort likande resa. Vill gärna kunna åka Roadsport A


Citat:
Kalasbra val av motor!
Har inte så bra koll på reglementet, vad får göras i motorväg?
sugtrimma? Överladda?


Tack - får trimmas sugmotor brukar ge minst strul - vet du om det hyffsat moment i motorn eller finns allt i övre varven ?

Citat:
Civic TypeR verkar ju gå att hittas för under £2k, det blir ju billigare totalt om du kan köra hem objektet


Ja hoppas det finns rimliga object - vet inte hur en 15 K mil motor är men borde vara bra.
Kul att de finns för så rimliga slantar i alla fall


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fixxe
Halmstad



Här sen Okt 2004
Inlägg: 889



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 07:33     Citera

215 hjulhäst vid 8500rpm
198 hjulvrid vid 5900, sedan höll den ungefär det momentet till varvstopp (9000)

motorerna tål, och tycker om varvet


finns tonvis med kunskap på hondaklubben om dessa motorer, så det är bara att fråga på


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nillet
Eslöv, Skåne



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3389



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 08:13     Citera

Gissar på att denna sida kan vara bra att ha också: http://hondaelise.com/
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Figgz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 5488



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 09:16     Citera

Kul bygge, lycka till!
Har det löst sig med garageletandet inför det här bygget?


Tråkigt nog så slängde vi lite Elise S2 karossdelar från garaget nyligen Ringde runt till halva rejsa efter ditt nummer då de på Eniro inte ledde fram till dig


_________________
Fredrik Boivie


Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Aerodynamic
Alingsås



Här sen Sep 2005
Inlägg: 570



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 11:53     Citera

Jag tänkte försöka få tag på Hjulspindlar CAD fil för kunna köra lägre bil, om jag inte får tag på cad filer så tänkte jag cadda av mina egna och göra de justeringar som är nödvändiga. I så fall går det säkert att justera ytterliggare för att det ska passa din bil ännu bättre då den endast ska köras på bana?!
om det vore intressant?

Mvh, Per


_________________
Per Axblom
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14718



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 12:21     Citera

Badsters är som sagt amatörbyggen, trots omoddad chassi/krashbox, men med egna spindlar/upphänging (och lite annat ombyggt, öppen bil till fast tak tror jag) om jag tar det direkt ut minnet.

200kw/ton som max för amatörbyggt om SFRo tycker att det kan fungera. Det är 3.67kg/hk. Så för att optimera för A så är det lämpligt att vikta på 15% vid reggning alternativt trimma 15%.

Att regga med en K20 och tävla med en annan är ju inget ovanligt men 730kg tjänstevikt med en 199hk K20 borde väl inte vara omöjligt, även om du gärna siktar på 670kg tävlingsvikt med (enligt reglementet) omoddad motor från Civic Type R. Det innebär ju ca 560kg tomvikt (utan förare/bensin, du är ju inte jätteliten som förare), blir den inte lättare än så?

om chassit har en svensk identitet så kan ombyggt vara enklare men då krävs det en 150hk K20 för reggning (minst 735kg tjänstevikt i det fallet).

Det räcker ju inte att "measure twice, cut once" för sånt här, utan fråga fem-tio gånger (på varje ställe, tills svaren konvergerar) innan du bestämmer dig.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Josen
Göteborg



Här sen Aug 2004
Inlägg: 2034


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 14:02     Citera

Citat:
Att regga med en K20 och tävla med en annan är ju inget ovanligt men 730kg tjänstevikt med en 199hk K20 borde väl inte vara omöjligt, även om du gärna siktar på 670kg tävlingsvikt med (enligt reglementet) omoddad motor från Civic Type R. Det innebär ju ca 560kg tomvikt (utan förare/bensin, du är ju inte jätteliten som förare), blir den inte lättare än så?


Gott att Badster har lyckats då borde det kunna gå här Med Pers spindlar nnu lättare kanske thumbs up

Tror inte jag får den lättare än ~ 630 kg och med 100 kg Joachim ( 730 kg) bör jag vara rätt på A tänkte jag ? Vill helst inte gräva i motorna utan kunna 'konsumera' std motorer och jobba på vikten ECU mappning

Citat:
Kul bygge, lycka till!
Har det löst sig med garageletandet inför det här bygget?


Tack - har OK garage för att att börja med men sen när plastandet skall ta fart måste jag ha mera - har du något ? Synd där med S2 delarna i bingen....

Joachim


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14718



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 14:17     Re: Citera

Josen skrev:
Citat:
Att regga med en K20 och tävla med en annan är ju inget ovanligt men 730kg tjänstevikt med en 199hk K20 borde väl inte vara omöjligt, även om du gärna siktar på 670kg tävlingsvikt med (enligt reglementet) omoddad motor från Civic Type R. Det innebär ju ca 560kg tomvikt (utan förare/bensin, du är ju inte jätteliten som förare), blir den inte lättare än så?


Gott att Badster har lyckats då borde det kunna gå här Med Pers spindlar nnu lättare kanske thumbs up

Tror inte jag får den lättare än ~ 630 kg och med 100 kg Joachim ( 730 kg) bör jag vara rätt på A tänkte jag ? Vill helst inte gräva i motorna utan kunna 'konsumera' std motorer och jobba på vikten ECU mappning
Jag tänkte ren tävlingsvikt innan ev. tillägg.
199+5% * 3.2 blir ju 669kg. Vinge på det så är du uppe i 702kg minvikt (vinge är ju det enda tillägg som är värt att ta prestandamässigt).
om det är 200 eller 201hk DIN (beror på vilket minne man frågar) så justeras det ju inte så mycket.

Men du vet ju vad din S2a väger och det är ju inte så extremt mycket vikt du ska plocka bort (-100kg på en Elise är ingen lätt operation).


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Josen
Göteborg



Här sen Aug 2004
Inlägg: 2034


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 14:32     Citera

Citat:
Men du vet ju vad din S2a väger och det är ju inte så extremt mycket vikt du ska plocka bort (-100kg på en Elise är ingen lätt operation).


Stämmer
Tänker inga dörrar/fönster + lättare plast, inget värmepaket för att hitta dessa men sen är det nog stop...
Så hoppas att bra areo/chassi kunna vara med mot sjuorna, cobran och Hulten


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14718



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 14:56     Citera

Öppen bur är ingen bra aero, bara så du inte missar det

Det är väl bara vindruta och bur som är sämre


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nillet
Eslöv, Skåne



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3389



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 14:57     Re: Citera

Aerodynamic skrev:
Jag tänkte försöka få tag på Hjulspindlar CAD fil för kunna köra lägre bil, om jag inte får tag på cad filer så tänkte jag cadda av mina egna och göra de justeringar som är nödvändiga. I så fall går det säkert att justera ytterliggare för att det ska passa din bil ännu bättre då den endast ska köras på bana?!
om det vore intressant?

Mvh, Per

Prova att få tag på Badster, han är maskiningenjör och har naturligtvis CAD-ritningar på Badster-spindlarna. Tror ni kan köpa nytillverkade spindlar av honom också.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Stefan_A
Helsingborg



Här sen Sep 2005
Inlägg: 277



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 19:22     Citera

Eliseparts har trevliga hubbar annars om du inte redan sett dem?

http://www.eliseparts.com/products/show/73/571/gt-hub-upright-s2-rear-pair/

http://www.eliseparts.com/products/show/73/570/gt-hub-upright-s2-front-pair/


_________________
Stefan Axelsson

Lotus Evora S -12, Lotus Esprit S3 -84
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ragnar
Göteborg



Här sen Maj 2003
Inlägg: 3152



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 19:25     Citera

Elise-shop:s är porrigare



_________________
Ragnar Burenius
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Josen
Göteborg



Här sen Aug 2004
Inlägg: 2034


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Aug 2011 19:47     Citera

Fundering kring hubbarna - byter vi från oem Lotus med syfte att få en mera modiferad bil och därmed lättare att klassa som amatörbyggt fordon ?


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Josen
Göteborg



Här sen Aug 2004
Inlägg: 2034


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Sep 2011 15:41     Citera

Frågat runt SFRo och det verkar allt svårare att få igenom amatörbyggda fordon, t.o.m Westfields är idag ifrågasatta om jag förstår SFRo-folk rätt jag pratat med

Någon har gjort detta redan
- Based on s2 elise chassis
- Fitted with supercharged charge cooled civic type r engine producing 345 bhp and 235 ftlbs

Grym...




_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
X-11 ( en Locost Lotus 2-11 ) - Modsport ? - år 2013
2 besök senaste veckan (17768 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.164 sec)
Webbrowser render:
sec