Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3185 besök totalt |
Monterade idag en Apex sportfjädersats och bilstein sport stötdämpare på en Audi Coupé quattro 85 och är rätt besviken faktiskt. Känslan är rätt skön men jag tycker den är helmjuk och det kränger hemskt.
Nån annan som har erfarenhet av Apex? Den är följsam och bra annars men som sagt på tok för mjuk. _________________ Daniel Steiner |
||||
Nä, det har blivit klart bättre än innan. Nu körde jag bara en liten runda, blev sur och körde hem iof ![]() Men visst är det bättre än standard. _________________ Daniel Steiner |
||||
Även om man köper Öhlins road and trackserie (minns jag fel om namnet?) så är det ju helt andra pengar, typ minst 4ggr så mycket. Och då snackar vi inte riktiga Öhlinare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Dessvärre är det förmodligen som du skriver, "sportfjädrar". Om det är som det brukar vara med dessa så är de ca 20-25% hårdare än originalet när man för banåka/asfaltrally behöver ca +300%...
![]() Vore dock intressant att höra vad du har för fjäderkonstaner fram och bak! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Jovisst. att det inte skulle vara det värsta var jag ju beredd på ![]() Bilen är tänkt att bli duglig att åka på bana med, svårt att få ihop både en rallysatsning OCH köra på bana samtidigt + vi bygger ett raceprojekt till ![]() Börjar tycka den känns bättre nu faktiskt, man är ju van vid rallybilen där allting är stumt monterat, det är nog mest det som är skillnaden faktiskt. Därimot såg jag nog oroväckande när jag hissade upp bilen idag. Länkarmarna pekar uppåt! alltså de ligger inte paralellt mot marken utan inre drivknut är lägre än yttre drivknut jag tyckte inte den blev så låg men det där kan väl aldrig vara bra? _________________ Daniel Steiner |
||||
om spindelleden ligger högre upp än inre infästningen av bärarmen så har du stora problem, iaf om du skall åka asfalt! Finns en tråd om "rollcentra över markplanet" i FAQ, läs denna så förstår du vad jag menar!! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Precis min tanke. Får flytta fjädertallrikarna eller nåt _________________ Daniel Steiner |
||||
Det enda raka är egentligen att bygga om framvagnen så att du får ner spindellederna, vilket dock är en hel del jobb...
![]() Kolera eller pest... ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Inte alldeles sant... vår Road&Trackmodell till t ex Honda S2000 bygger på samma teknik som vahettere vann Nascar 2001. Kanske ingen merit i sig, men det är en sjujävla dämpare. Sedan finns det enklare varianter också, som den jag hade på min Miata - mer en vanlig dämpare men med lite trevligare justerbara ventiler. Då får jag nog böja mig för ditt uttalande. FYI: Vi har just kommit igång med en ny bildämpare, TTX, som verkligen inte går av för hackor. I IRL och CART har den gjort underverk! om det är någon som är intresserad att veta mer ska jag försöka berätta lite grann. Nu ska jag ta en öl till. Skål! EDIT: Jag kanske spårar utanför topicen - jag får skylla på den sena fredagskvällen och be ödmjukast om ursäkt. |
||||
Ja alltså, jag kör till jobbet med bilen ![]() Men om jag flyttar upp undre fjädertallriken så borde det inte bli några problem? Hur låg den är skiter jag i egentligen. Det blir väl max 20 mm dessutom. Då borde jag få en lika hög bil som jag hade innan men med hårdare fjädring. http://w1.465.telia.com/~u46504240/s ca 40 mm lägre nu _________________ Daniel Steiner |
||||
Jag köpte Eibach Pro-Kit fjädrar tll min Speedster och fram var de mjukare än originalet!
![]() Funderar på att flytta upp fjäderfästet fram och köra med originalfjädrarna där istället. Lite mer understyrning väntar jag mig då, men ska sätta på bredare däck fram oxå, så summan kanske blir bra! ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3185 besök totalt |