Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Apexfjädrar och bilsteindämpare - besviken
3185 besök totalt
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator
Trådstartare
Monterade idag en Apex sportfjädersats och bilstein sport stötdämpare på en Audi Coupé quattro 85 och är rätt besviken faktiskt. Känslan är rätt skön men jag tycker den är helmjuk och det kränger hemskt.

Nån annan som har erfarenhet av Apex?
Den är följsam och bra annars men som sagt på tok för mjuk.

_________________
Daniel Steiner
Citera
theseal
GBG
Här sen Jul 2003
Inlägg: 97



går det långsammare då??

_________________
Niclas Dahlgren
Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator
Trådstartare
theseal skrev:
går det långsammare då??


Nä, det har blivit klart bättre än innan.
Nu körde jag bara en liten runda, blev sur och körde hem iof


Men visst är det bättre än standard.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42331

Forumägare
Forumägare

På rallybil eller gatbil?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
På rallybil eller gatbil?


Det är på gatbilen.

Den tänka banbilen delad med min bror

Får åka tåg sen :/

_________________
Daniel Steiner
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1935



Jag har gula koni och apex fjädrar på min calibra och den är inte så mjuk alls. Tvärtom skulle jag säga.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
rc_croft
tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 60



man ska ha ölinse dämpare snaka med khmotorsport omk det han är grym på att fixa till dom
//eric

_________________
Eric Pettersson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13979



jag har apex sport dämpare och fjädrar på calibran och tycker inte att det är särdeles mjuk... finns familje medlemmar som kommenterar detta varje gång som dessa åker med...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42331

Forumägare
Forumägare

rc_croft skrev:
man ska ha ölinse dämpare snaka med khmotorsport omk det han är grym på att fixa till dom
//eric


Även om man köper Öhlins road and trackserie (minns jag fel om namnet?) så är det ju helt andra pengar, typ minst 4ggr så mycket. Och då snackar vi inte riktiga Öhlinare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2727



Dessvärre är det förmodligen som du skriver, "sportfjädrar". Om det är som det brukar vara med dessa så är de ca 20-25% hårdare än originalet när man för banåka/asfaltrally behöver ca +300%...

Vore dock intressant att höra vad du har för fjäderkonstaner fram och bak!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator
Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Dessvärre är det förmodligen som du skriver, "sportfjädrar". Om det är som det brukar vara med dessa så är de ca 20-25% hårdare än originalet när man för banåka/asfaltrally behöver ca +300%...

Vore dock intressant att höra vad du har för fjäderkonstaner fram och bak!


Jovisst. att det inte skulle vara det värsta var jag ju beredd på

Bilen är tänkt att bli duglig att åka på bana med, svårt att få ihop både en rallysatsning OCH köra på bana samtidigt + vi bygger ett raceprojekt till en riktig banbil men det är under längre tidsplan.


Börjar tycka den känns bättre nu faktiskt, man är ju van vid rallybilen där allting är stumt monterat, det är nog mest det som är skillnaden faktiskt.

Därimot såg jag nog oroväckande när jag hissade upp bilen idag.
Länkarmarna pekar uppåt! alltså de ligger inte paralellt mot marken utan inre drivknut är lägre än yttre drivknut jag tyckte inte den blev så låg men det där kan väl aldrig vara bra?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2727



Daniel7xQ skrev:

Därimot såg jag nog oroväckande när jag hissade upp bilen idag.
Länkarmarna pekar uppåt! alltså de ligger inte paralellt mot marken utan inre drivknut är lägre än yttre drivknut jag tyckte inte den blev så låg men det där kan väl aldrig vara bra?


om spindelleden ligger högre upp än inre infästningen av bärarmen så har du stora problem, iaf om du skall åka asfalt! Finns en tråd om "rollcentra över markplanet" i FAQ, läs denna så förstår du vad jag menar!!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator
Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Daniel7xQ skrev:

Därimot såg jag nog oroväckande när jag hissade upp bilen idag.
Länkarmarna pekar uppåt! alltså de ligger inte paralellt mot marken utan inre drivknut är lägre än yttre drivknut jag tyckte inte den blev så låg men det där kan väl aldrig vara bra?


om spindelleden ligger högre upp än inre infästningen av bärarmen så har du stora problem, iaf om du skall åka asfalt! Finns en tråd om "rollcentra över markplanet" i FAQ, läs denna så förstår du vad jag menar!!


Precis min tanke.
Får flytta fjädertallrikarna eller nåt

_________________
Daniel Steiner
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2727



Det enda raka är egentligen att bygga om framvagnen så att du får ner spindellederna, vilket dock är en hel del jobb... Alternativet är att höja bilen så att bärarmarna ej passerar horisontalplanet vid max bump. Dock ger detta en ganska hög bil...

Kolera eller pest...

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7148

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
och då snackar vi inte riktiga Öhlinare


Inte alldeles sant... vår Road&Trackmodell till t ex Honda S2000 bygger på samma teknik som vahettere vann Nascar 2001. Kanske ingen merit i sig, men det är en sjujävla dämpare. Sedan finns det enklare varianter också, som den jag hade på min Miata - mer en vanlig dämpare men med lite trevligare justerbara ventiler. Då får jag nog böja mig för ditt uttalande.

FYI: Vi har just kommit igång med en ny bildämpare, TTX, som verkligen inte går av för hackor. I IRL och CART har den gjort underverk! om det är någon som är intresserad att veta mer ska jag försöka berätta lite grann.

Nu ska jag ta en öl till. Skål!

EDIT: Jag kanske spårar utanför topicen - jag får skylla på den sena fredagskvällen och be ödmjukast om ursäkt.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator
Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Det enda raka är egentligen att bygga om framvagnen så att du får ner spindellederna, vilket dock är en hel del jobb... Alternativet är att höja bilen så att bärarmarna ej passerar horisontalplanet vid max bump. Dock ger detta en ganska hög bil...

Kolera eller pest...


Ja alltså, jag kör till jobbet med bilen

Men om jag flyttar upp undre fjädertallriken så borde det inte bli några problem?

Hur låg den är skiter jag i egentligen. Det blir väl max 20 mm dessutom.

Då borde jag få en lika hög bil som jag hade innan men med hårdare fjädring.

http://w1.465.telia.com/~u46504240/sommaren2002.JPG
ca 40 mm lägre nu

_________________
Daniel Steiner
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Jag köpte Eibach Pro-Kit fjädrar tll min Speedster och fram var de mjukare än originalet! thumbs down

Funderar på att flytta upp fjäderfästet fram och köra med originalfjädrarna där istället. Lite mer understyrning väntar jag mig då, men ska sätta på bredare däck fram oxå, så summan kanske blir bra!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Skruva banåkabil
Apexfjädrar och bilsteindämpare - besviken
3185 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande