Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
framvagnsinställning.
5 besök senaste veckan (1563 totalt)
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
framvagnsinställning.

jag skulle behöva veta hur vinklarna bör vara i framvagnen? nån som kan dom i huvudet? bilen är en 320is, dvs samma framvagn som e30 325.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1235



Total Toe = 18'+-05' (= 0.3°+-0.08333°) är BMWs rekommendation

Personligen kör jag men 0 i toe men då blir bilen en aning spårig/nervös.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
tack så mycket.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jag har papper i bilen vad som skiljer 318is och m3ornas hjulvinklar åt.. nån som är sugen på att veta?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864



You bet!

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
det skulle vara intressant att jämnföra.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Borde vara lite mer caster om det är en M3 från -88 eller nyare. Annars skiljer det väl inget om inte toe är lite annorlunda?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Puppe
Finland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 76



Lite fakta från AutOData 2004

BMW 318is:
Toe-in (deg): 0°13'- 0°23'
Camber (deg): 0°40'- 1°40`
Caster (deg): 8°33'- 9°33'

BMW M3 1986-91
Toe-in (deg): 0°12'- 0°22'
Camber (deg): 0°12'- 1°22'
Caster (deg): 8°38'- 9°38'

BMW M3/E2 1988-91
Toe-in (deg): 0°12'- 0°22'
Camber (deg): 0°25'- 1°25'
Caster (deg): 8°48'- 9°48'

BMW 325 1985-93
Toe-in (deg): 0°13'- 0°23'
Camber (deg): 0°10'- 1°10'
Caster (deg): 8°16'- 9°16'

BMW 325 1985-93 M-technic
Toe-in (deg): 0°13'- 0°23'
Camber (deg): 0°40'- 1°40'
Caster (deg): 8°33'- 9°33'

Det fans nog fler men jag trötnade där

_________________
Patrik Kulla
BMW M3 -01 SMG
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Skall du harva runt på tex bana så bore mer negativ camber vara bra. Vissa R-däck vill även ha ganska mycket negtiv camber. Så -1 till -3 är nog ingen nackdel, mycket beroende på vilket däck som används och hur mycket bilen kränger.
Castern är inte så viktig men om jag fattat rätt så ligger den på ca 7-9grd på BMW.
Så ligger den där så kompeserar den hyggligt för den stora spindelvinken.
Se bara till att castern blir lika på begger sidor, allså inte så känsligt att den tex just blir 7,5grd utan att det blir LIKA på begge sidor.

Toein/out hmm man kan få bra instyring med lite toeout, men blir vinglig på rakorna.

Hmm sök i forumet så hittar du mer, men glöm std inställningrna. De funkar på en std bil.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



det där var kontrollvärden. är ganska stora differanser.

inställningsvärdena  är
..............318is........m3
Toe in        0,3           0,28
camber       -1,17        -0,7   (märkligt?)
caster       9,05         9,13
KPI          14,75       14,18


allt anges i grader.


bilarna är 318is -90 och m3 2,3 -90

sen står det nått om sammanlagda vinkeln vilket verkar vara kpi + camber

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

LuddeR skrev:
det där var kontrollvärden. är ganska stora differanser.

inställningsvärdena  är
..............318is........m3
Toe in        0,3           0,28
camber       -1,17        -0,7   (märkligt?)
caster       9,05         9,13
KPI          14,75       14,18


allt anges i grader.


bilarna är 318is -90 och m3 2,3 -90

sen står det nått om sammanlagda vinkeln vilket verkar vara kpi + camber


Verkar ju vara de excentriska topplagringarna på den 318is?

Ska man ställa camber på en E30 är det tyvärr omöjligt om man inte har justerbara topplagringar på fjäderbenen. Caster får man lite extra om man monterar excentriska bärarmsbussningar och flyttar länkarmens bakre infästning. För att få lika caster på båda sidor borde man således kunna vrida in de excentriska bussningarna så de ger samma värde. Vilket ger en hel del jobb innan man träffar rätt.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Fortsätter på en gammal tråd för att inte skapa en ny lika dan.

Efter vinterns is åkning med tunga dåligt ballanserade isdäck var framvagnen helt slut.

När jag bytte till sommardäck fanns inget spårande eller liknande utan bara ett allmänt fladder.

Nu har jag bytt följande: medbringare och kutar från ratt stång, styrväxel, innre o yttre styrleder, innre o yttre spindelleder, dom bakre bussningarna är fyllda och nästan stumma (ska bytas dom med)

nya stötdämpare sitter i (Billiga från GE i Kalmar) fjädrarna är av okänt märke, 7 trådvarv, 14,5 mm tråd, sänker ca 20-30 mm, (dom som medföljde GE satsen ( 60 mm) var 6 varv 12 mm tråd)

Problemet nu är att bilen är instabil/extremt direktstyrd i högre fart, I låg fart käns det bara bra, men i högre är det rent av läskigt när bilen byter fil vid minsta rattrörelse.

Camber och caster är inget jag kan göra nått åt just nu, förutom att sänka den mera, men toe in har jag ställt med mätsticka och provat med 0, 1 mm, 2 mm, vad det blir i grader vet jag inte och är inte så innsat i, som bondmek som man är brukar 1-2mm toe in bli bra på bakhjulsdrivna bilar.

Däcken är 205/50-15 på 7" et27

Vad bör jag prova här näst ??

Jag är just nu arbetslös och har inte en krona att spendera.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Skruva banåkabil
framvagnsinställning.
5 besök senaste veckan (1563 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande