| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
framvagnsinställning.
|
5 besök senaste veckan (1563 totalt) |
|
framvagnsinställning.
jag skulle behöva veta hur vinklarna bör vara i framvagnen? nån som kan dom i huvudet? bilen är en 320is, dvs samma framvagn som e30 325. _________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||||
|
Total Toe = 18'+-05' (= 0.3°+-0.08333°) är BMWs rekommendation
Personligen kör jag men 0 i toe men då blir bilen en aning spårig/nervös. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
Lite fakta från AutOData 2004
BMW 318is: Toe-in (deg): 0°13'- 0°23' Camber (deg): 0°40'- 1°40` Caster (deg): 8°33'- 9°33' BMW M3 1986-91 Toe-in (deg): 0°12'- 0°22' Camber (deg): 0°12'- 1°22' Caster (deg): 8°38'- 9°38' BMW M3/E2 1988-91 Toe-in (deg): 0°12'- 0°22' Camber (deg): 0°25'- 1°25' Caster (deg): 8°48'- 9°48' BMW 325 1985-93 Toe-in (deg): 0°13'- 0°23' Camber (deg): 0°10'- 1°10' Caster (deg): 8°16'- 9°16' BMW 325 1985-93 M-technic Toe-in (deg): 0°13'- 0°23' Camber (deg): 0°40'- 1°40' Caster (deg): 8°33'- 9°33' Det fans nog fler men jag trötnade där
_________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||||
|
Skall du harva runt på tex bana så bore mer negativ camber vara bra. Vissa R-däck vill även ha ganska mycket negtiv camber. Så -1 till -3 är nog ingen nackdel, mycket beroende på vilket däck som används och hur mycket bilen kränger.
Castern är inte så viktig men om jag fattat rätt så ligger den på ca 7-9grd på BMW. Så ligger den där så kompeserar den hyggligt för den stora spindelvinken. Se bara till att castern blir lika på begger sidor, allså inte så känsligt att den tex just blir 7,5grd utan att det blir LIKA på begge sidor. Toein/out hmm man kan få bra instyring med lite toeout, men blir vinglig på rakorna. Hmm sök i forumet så hittar du mer, men glöm std inställningrna. De funkar på en std bil. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
det där var kontrollvärden. är ganska stora differanser.
allt anges i grader. bilarna är 318is -90 och m3 2,3 -90 sen står det nått om sammanlagda vinkeln vilket verkar vara kpi + camber _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Verkar ju vara de excentriska topplagringarna på den 318is? Ska man ställa camber på en E30 är det tyvärr omöjligt om man inte har justerbara topplagringar på fjäderbenen. Caster får man lite extra om man monterar excentriska bärarmsbussningar och flyttar länkarmens bakre infästning. För att få lika caster på båda sidor borde man således kunna vrida in de excentriska bussningarna så de ger samma värde. Vilket ger en hel del jobb innan man träffar rätt. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Fortsätter på en gammal tråd för att inte skapa en ny lika dan.
Efter vinterns is åkning med tunga dåligt ballanserade isdäck var framvagnen helt slut. När jag bytte till sommardäck fanns inget spårande eller liknande utan bara ett allmänt fladder. Nu har jag bytt följande: medbringare och kutar från ratt stång, styrväxel, innre o yttre styrleder, innre o yttre spindelleder, dom bakre bussningarna är fyllda och nästan stumma (ska bytas dom med) nya stötdämpare sitter i (Billiga från GE i Kalmar) fjädrarna är av okänt märke, 7 trådvarv, 14,5 mm tråd, sänker ca 20-30 mm, (dom som medföljde GE satsen ( 60 mm) var 6 varv 12 mm tråd) Problemet nu är att bilen är instabil/extremt direktstyrd i högre fart, I låg fart käns det bara bra, men i högre är det rent av läskigt när bilen byter fil vid minsta rattrörelse. Camber och caster är inget jag kan göra nått åt just nu, förutom att sänka den mera, men toe in har jag ställt med mätsticka och provat med 0, 1 mm, 2 mm, vad det blir i grader vet jag inte och är inte så innsat i, som bondmek som man är brukar 1-2mm toe in bli bra på bakhjulsdrivna bilar. Däcken är 205/50-15 på 7" et27 Vad bör jag prova här näst ?? Jag är just nu arbetslös och har inte en krona att spendera. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
framvagnsinställning.
|
5 besök senaste veckan (1563 totalt) |