Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4216 totalt) |
Radical jobbar på en v8
![]() http://www.radicalmotorsport.com/new dom verkar fila på en 72deg v8 med Suzuki-toppar. 2.0, 2.6 och 3.0 liters maskiner blir det. 2.6l prototypen bromsar 363bhp vid 10300rpm riktig räcerbil nu ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Undrar vad priset kommer att bli? Cyclones åtta gick ju lös på £14k men jagvet inte om de verkligen sålt nån.
Det kostar att ligga på topp och motorer i små serier är ju aldrig direkt billiga. Det smarta är ju att använda toppar och foder från Suzuki. |
||||
Underbart! Jag läste om den i CCC i våras - och fick sedermera veta att svenska Bebi har för avsikt att stoppa motorn i sin kolfibermonocoque.
Andra engelska motorskruvare har kommit lite längre. Det finns någon som har stoppat en tvåliters V8 på Yamaha R1-basis i ett Quantumchassi (sevenreplika) och jag tror att Evo har testkört den... ja, kolla: http://www.autoexpress.co.uk/?domain Framtiden ser onekligen ljus ut. |
||||
kollade faktiskt med dom för några veckor sen och dom skulle ha £17k. Cyclone's bygger ju på Yamaha's 5v toppar vilket jag tror flödar sämre än en Suzuki 4v plus att det är mer prylar som kan krångla i en 5v mekanism (rätta mig gärna om jag tror fel ![]() förövrigt har Cyclonen en 180 deg vevaxel vilket låter fin-fint när man varvar in i aftonsången ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Är det bara jag som tycker att 220.000 är VÄLDIGT mycket pengar för en 350HK motor ?
Även om dett finns stor vil ha känsla på dem, känns dett mer rätt med 30.000 kanske 40.000 Jag menar det finns de som kör med 2 stycken mc-motor och det är ju mycket billigare. _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||||
ja och dyrt kilopris blir det också!!! för den väger ju bara ~74kg (RSTn) ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Jag mötte Lassie varning...
Trimfirman som jobbat på min bil är involverad i utvecklingen av denna motor. ![]() Kommer säkerligen ge 400hk när dom fixat till diverse flaskhalsar i insuget. ![]() |
||||
Här kommer lite "spionbilder" på motorn.
Det har moddat insuget en hel del eftersom motorn från början bara gav 325hk, nu är dom uppe i 383hk men 400hk är målet. ![]() ![]() ![]() /Andreas "Paparazzi" Andersson |
||||
Kommer som sagt att finnas ett par olika versioner. Tycker själv att motorns spec låter helt fantastisk.
Lyssna: http://www.radicalextremesportscars. http://www.radicalextremesportscars. SR8: http://www.radicalextremesportscars. _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Finns värre.... ![]() ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Annars kan man ju trimma Hayabusamotorn rätt rejält också: www.mc-xpress.com/records/kristerjoh
Tror nog 685 hk och 474 Nm duger ett tag i en Radical, eller Seven för den delen. Undrar bara hur länge motorn håller... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Kan hålla med dig lite faktiskt. F1 motorerna hade denna trimmningsgrad någonstans i början/mitten av 70-talet och motorcykelbranchen har sålt gathojor ett tag nu med trimmningsgrad i denna härad. Lustigt egentligen att ingen gjort detta tidigare ? Det speciella är väl kanske att det går att få tag på en liten lätt sugmotor för bilapplikation med litereffekt runt 150hk för relativt rimliga pengar (PowerTec skall ha £16k+VAT för denna). En Cosworth DFV 3.0l v8 kostar nog betydligt mer som exempel. Har lite dålig koll på om det finns nåt annat på marknaden som är jämförbart? Hursomhelst så är jag lite ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
fast hållbarheten kan man bara gissa, änsålänge ... 153 hk/liter är väl en del, men inga drömsiffror ur en modern fyrventilsmotor ... nyttan med 10000 rpm kanske nån kan förklara för mej ... tycker det är väl lika bra med med 400 hk vid 4500 rpm som vid 10000 rpm ... ![]() |
||||
![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
![]() Det är väl roligare att köra en högvarvig motor, speciellt när man kör bana. Hur hade ni tänkt er att en 2,6 liters motor skulle utveckla 400hk utan turbo vid 4500rpm ![]() Att jämföra med en F1 motor känns inte riktigt rättvist eftersom de totalrenoveras efter ett lopp. Radical är ju kända för att de inte ska behöva allt för mkt underhåll under säsongen (mkt pga av den hållbara motorn, Hayabusa). _________________ mvh Philip Lundh |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4216 totalt) |