Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Radical jobbar på en v8
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4216 totalt)
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Radical jobbar på en v8

vet inte om detta varit uppe på forumet förut...? sk*t samma...

http://www.radicalmotorsport.com/news_folder/v8/index.php

dom verkar fila på en 72deg v8 med Suzuki-toppar. 2.0, 2.6 och 3.0 liters maskiner blir det. 2.6l prototypen bromsar 363bhp vid 10300rpm

riktig räcerbil nu

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Undrar vad priset kommer att bli? Cyclones åtta gick ju lös på £14k men jagvet inte om de verkligen sålt nån.
Det kostar att ligga på topp och motorer i små serier är ju aldrig direkt billiga. Det smarta är ju att använda toppar och foder från Suzuki.

Zolektric

Här sen Maj 2004

holy moly...en v8 som varvar 10300...det är sjukt...sjukt härligt ...undrar hur den låter

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Underbart! Jag läste om den i CCC i våras - och fick sedermera veta att svenska Bebi har för avsikt att stoppa motorn i sin kolfibermonocoque.

Andra engelska motorskruvare har kommit lite längre. Det finns någon som har stoppat en tvåliters V8 på Yamaha R1-basis i ett Quantumchassi (sevenreplika) och jag tror att Evo har testkört den... ja, kolla: http://www.autoexpress.co.uk/?domain=evo&page=http://www.autoexpre . . . .

Framtiden ser onekligen ljus ut.

Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Cyclones åtta gick ju lös på £14k

kollade faktiskt med dom för några veckor sen och dom skulle ha £17k. Cyclone's bygger ju på Yamaha's 5v toppar vilket jag tror flödar sämre än en Suzuki 4v plus att det är mer prylar som kan krångla i en 5v mekanism (rätta mig gärna om jag tror fel )

förövrigt har Cyclonen en 180 deg vevaxel vilket låter fin-fint när man varvar in i aftonsången

Michael Stadig --BBDB--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

thumbs up

Kanske läge å vänta med köpet om man bästämmer sig för en sådan. Då får man en V8 istället

--VVTS--
Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004

Är det bara jag som tycker att 220.000 är VÄLDIGT mycket pengar för en 350HK motor ?

Även om dett finns stor vil ha känsla på dem, känns dett mer rätt med 30.000 kanske 40.000

Jag menar det finns de som kör med 2 stycken mc-motor och det är ju mycket billigare.

Martin Sahlström
Eslöv
Här sen Maj 2003

Det är väl två stycken mc-motorer
Citera
Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004

Martin Sahlström skrev:
Det är väl två stycken mc-motorer

Som dom tar 160 000 för att sätta ihop

(alldeles för dålig konkurrens )

Brämhult
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Cedergren skrev:
Som dom tar 160 000 för att sätta ihop

ja och dyrt kilopris blir det också!!! för den väger ju bara ~74kg (RSTn)

Michael Stadig --BBDB--
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Jag mötte Lassie varning...

Trimfirman som jobbat på min bil är involverad i utvecklingen av denna motor.

Kommer säkerligen ge 400hk när dom fixat till diverse flaskhalsar i insuget.

Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Här kommer lite "spionbilder" på motorn.

Det har moddat insuget en hel del eftersom motorn från början bara gav 325hk, nu är dom uppe i 383hk men 400hk är målet.

/Andreas "Paparazzi" Andersson

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Philip Lundh
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003

Zolektric skrev:
holy moly...en v8 som varvar 10300...det är sjukt...sjukt härligt

Finns värre....

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13005&highlight=
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Annars kan man ju trimma Hayabusamotorn rätt rejält också: www.mc-xpress.com/records/kristerjohansson/kristerjohansson.htm
Tror nog 685 hk och 474 Nm duger ett tag i en Radical, eller Seven för den delen. Undrar bara hur länge motorn håller...

#24, #64, #88
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

förutom vikten och det faktum att det är en DOCH-V8'a, vad är det som är så speciellt?
400 hästar ur en 2.6-liters maskin är väl ingen superbedrift?
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

fizz skrev:
förutom vikten och det faktum att det är en DOCH-V8'a, vad är det som är så speciellt?

En motor på 2,6 liter som utvecklar 400hk och varvar över 10000varv är väl rätt imponerande?? Motorn måste ju hålla ett tag också. Vikten som du nämnde är också mkt låg.

Philip Lundh
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Trådstartare
fizz skrev:

Kan hålla med dig lite faktiskt. F1 motorerna hade denna trimmningsgrad någonstans i början/mitten av 70-talet och motorcykelbranchen har sålt gathojor ett tag nu med trimmningsgrad i denna härad. Lustigt egentligen att ingen gjort detta tidigare ?
Det speciella är väl kanske att det går att få tag på en liten lätt sugmotor för bilapplikation med litereffekt runt 150hk för relativt rimliga pengar (PowerTec skall ha £16k+VAT för denna). En Cosworth DFV 3.0l v8 kostar nog betydligt mer som exempel. Har lite dålig koll på om det finns nåt annat på marknaden som är jämförbart?

Hursomhelst så är jag lite i Radical SR8 som helhet och motorn i synnerhet. Tilltalar mig en heldel. F*n bara att det blir så dyrt!!! ...får sikta på begagnat om några år kanske eller bli kriminell eller nåt'...

Michael Stadig --BBDB--
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

MatroxMGA skrev:
fizz skrev:

En motor på 2,6 liter som utvecklar 400hk och varvar över 10000varv är väl rätt imponerande?? Motorn måste ju hålla ett tag också. Vikten som du nämnde är också mkt låg.

fast hållbarheten kan man bara gissa, änsålänge ...
153 hk/liter är väl en del, men inga drömsiffror ur en modern fyrventilsmotor ...

nyttan med 10000 rpm kanske nån kan förklara för mej ... tycker det är väl lika bra med med 400 hk vid 4500 rpm som vid 10000 rpm ...
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Trådstartare
fizz skrev:
nyttan med 10000 rpm kanske nån kan förklara för mej ... tycker det är väl lika bra med med 400 hk vid 4500 rpm som vid 10000 rpm ...

Michael Stadig --BBDB--
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

superMOG skrev:
fizz skrev:

Det är väl roligare att köra en högvarvig motor, speciellt när man kör bana. Hur hade ni tänkt er att en 2,6 liters motor skulle utveckla 400hk utan turbo vid 4500rpm Titta på BMW:s M motorer, för att utveckla önskad effekt så måste motorerna vara högvarviga, iom att varken turbo eller kompressor finns.

Att jämföra med en F1 motor känns inte riktigt rättvist eftersom de totalrenoveras efter ett lopp. Radical är ju kända för att de inte ska behöva allt för mkt underhåll under säsongen (mkt pga av den hållbara motorn, Hayabusa).

Philip Lundh
Citera
Allmänt banåkaforum
Radical jobbar på en v8
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4216 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande