Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2619 besök totalt |
Jag sitter och funderar på om jag ska montera i en Alfa bakvagn ifrån en 75:a med växellåda och klump och bromsar, ja rubb och stubb.
Jag är fortfarande i funderings fasen så lite hjälp med funderingarna skulle uppskattas, fördelar, nackdelar? ![]() Tack på förhand _________________ Daniel Henell Alfa 75 3.0 Golf GTD Passat TDI |
||
Spännande! Man har ju haft både nolltvå och sjuttiofem - kombinationen torde vara oslagbar!
![]() Hur har du tänkt hänga upp axeln? Jag går i liknande funderingar - lite mer info kanske kan hittas på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
Nej min bil är inte byggd för drag racing.
Jag vill ha kraftigare diff för den ryker tydligen tidigt på 02:orna. Plus att jag vill ha diffbroms, och skivor bak också allt detta har ju alfa bakvagnen, plus att växellådan också sitter bak så då bör jag ju få bättre viktfördelning. ![]() Sedan sägs det väl att De Dionen har fördelarna från både stel axel och delad axel? :ace: _________________ Daniel Henell Alfa 75 3.0 Golf GTD Passat TDI |
||
Tidigt vet i tusan, 250 hk skall vara lungt, men det antar jag att du överskridit för länge sen med turbo? Nackdelen (om jag förstått rätt) med alfalådan är att utväxlingar inte direkt växer på träd samt att synkringarna brukar ha ganska tveksam funktion. Undrar förresten om alfalådan pallar över 250 häst..? Dock blir ju viktfördelningen trevlig, likaså de centralt placerade skivorna! Är inte så hemma på De Dion men den har säkert sina för- och nackdelar jämför med en vanlig Semi Trailing-bakvagn. _________________ Rikard Ahlin |
||
Finns snubbar i England som kör med långt över 250 turbohästar i sina tävlingsbilar och de gör tydligen en lätt renovering vaje år, byter lite schims och så.
![]() Är man snäll så funkar det. Hur löser du det med kardanen? Den kommer snurra fort nu... Bredden är intressant med. ![]() Edit: Spårvidd bak på 75an är 1358mm _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Ja utväxlingarna lär inte bli några bekymmer iaf, så vitt jag vet så finns det 3,53 3,73 och 4,10 :1 i slutväxel.
Växellådan har som sagt svaga synkringar men det går att åtgärda genom att lätta dreven och lådan tål åtminstone min effekt ca 300hk. Bredden har jag inte kollat än men det borde inte skilja så mycket? Mellan axeln bör man väl lämna in till nån firma som tillverkar mellanaxlar och tillverka en ny? och tillverka någon sorts medbringare som jag fäster på svänghjulet? Men vad väger hela klabbet ? Visst är det as tungt? Blir den kanske baktung ![]() _________________ Daniel Henell Alfa 75 3.0 Golf GTD Passat TDI |
||
Jag var och mätte idag och det visade sig att Alfa axeln var ca 5cm bredare än BMW n, men det borde väl lösa sig med skärmbreddare ?
Men då måste man väl bredda lika mycket fram också annars blir den väl rätt spännande att köra? Finns det några nackdelar med spacers? _________________ Daniel Henell Alfa 75 3.0 Golf GTD Passat TDI |
||
Högt RC? beror på hur man styr upp den i sidled...
![]() Axeln plus lådan väger sjukt mycket kan jag säga, så bli inte besviken... Finns betydligt fler utväxlingar också, 3.9 och 4.55 t ex och så finns det olika drevsatser i själva växellådan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Jå den har väl lite sned ställda bärarmar original bak.
Det där med att Alfa paketet väger bly känns ju inte så attraktivt kan jag ju säga ![]() Kanske måste hitta på en annan lösning på bakvagnen ![]() _________________ Daniel Henell Alfa 75 3.0 Golf GTD Passat TDI |
||
Mumford? |
||
citat:
wattlänk? Hmm det var en, finns en typ till (finns nog ett helt gäng till), men ännu fler stag ![]() Edit: (hmm svaret kom imällan) Kraniel Japp tackar det var det jag letad efter ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2619 besök totalt |