Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fixa bra pris på en vettig liten brandsläckare?
1, 2, 3   >>
14548 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Skulle väl vara bra att sprida bland oss gatbilsbanåkare att ha brandsläckare i bilen?

1.
Tips om en bra leverantör som har en vettig lite släckare för shysst pris?

2.
Fixa gruppinköp eller kanske ännu hellre ett fast Rejsa.nu-special-pris (och reklam för detta här) så att de får ett ordentligt antal sålda, kanske med hjälp av ett webformulär här som förenklar/förbilligar leverantörens hantering.

om vi börjar med punkt 1 så kan jag ta tag i punkt 2 sen. Har någon något supertips på en riktigt vettig leverantör?

Stockholm
Här sen Maj 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nån som borde veta är Mita...

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Jag skulle behöva en depå-släckare på 9-10 kg också, men såna kanske det imte blir några volymer på.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Skulle vilja tillägga att den måste ha en stabil infästningsanordning den 1kg som jag har (köpt på ÖB men av känt märke) har hållaren gått sönder på 2ggr, nu ligger den i handskfacket

Jag skulle vara intresserad av en typ 6kg till garaget annars. Men Länsförsäkringar har redan ett ganska bra pris vill jag minnas.

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Bra initiativ thumbs up

Men... är det lönt med ett gruppköp? En liten ändamålsriktig handbrandsläckare kostar inte många hundringar hos den lokala firman. Ett stort gruppköp kan nog få ned priset något men då tillkommer frakt för de köpare som inte bor på orten.
En fördel med att köpa lokalt är att man redan är deras kund när det är dags för tömning/provning/fyllning.

Däremot ser jag gärna ett gruppköp på fasta brandsläckningsinstallationer till våra rejsbilar

Stockholm
Här sen Maj 2003

Magnus - kul initiativ.

Det skall vara en skum eller koldioxid släckare - inte en vanlig pulver släckare vilken är mycket illa för bilen vid bruk.

997 GT3
några BMW-Alpina
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Faktum är att trots jag har rätt hyggliga kanaler för övrigt på släckare så har jag fått bäst pris av mina försäkringsbolag (sockenbolagen och LF). Vet iofs inte hur dom ställer sig till storköp. Men antagligen kan dom flesta köpa av sitt eget bolag till vettigt pris

Habo
Här sen Jan 2003

Svärfar säljer släckare. Han satte ihop ett bra erbjudande till Attitude (priserna finns här)
Jag kan kolla med honom om han har möjlighet att fixa nåt liknande till rejsa.

om jag fattade honom rätt när vi diskuterade olika sorters släckare så rekomenderade han nog pulversläckare i en bil, de funkar tydligen bäst när det tar eld i t.ex. bensin. Men jag är ingen expert, så jag kan ha fattat fel.

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag har köpt en släckare på Clas ohlson. Hållaren som följer med känns rätt stabil. Bandet som håller fast släckaren är kardborre.... nu vet jag inte om det håller...så en stabilare lösning ska tillverkas. 2kg pulver är innehållet.

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Sitter oxå på bra kanaler till bra pris på brandsläckare! Vi lagerhåller o distrubuerar Prestos släckare (Huvud kontor i Katrineholm).

http://www.presto.se/new2/

Jag fixar ett bra pris, sedan kan beställningar göras via mig thumbs up .

NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fredrik C skrev:
Sitter oxå på bra kanaler till bra pris på brandsläckare! Vi lagerhåller o distrubuerar Prestos släckare (Huvud kontor i Katrineholm).

Låter mycket intressant!

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Fredrik C skrev:

Även fasta installationer? :woot:

Malmköping
Här sen Nov 2002

Dom har massor av olika tillbehör! Kan nog fixa olika stöldskydd oxå om så önskas .

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Är på jakt efter något i stil med brandsläckningsanläggningen här: http://www.lindberg-import.com/webbshop/tillbeh/brandslackare.htm

Habo
Här sen Jan 2003

Fredrik C skrev:

Det är där svärfar jobbar. Om du gärna hanterar beställningar så låter ditt alternativ bra, svärfar är inte så haj på datorer...

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Daniel Lindmark skrev:
Fredrik C skrev:

Det är där svärfar jobbar. Om du gärna hanterar beställningar så låter ditt alternativ bra, svärfar är inte så haj på datorer...

Kommer över en snubbe från Förenade Brand i eftermiddag så jag ska kolla lite priserna med honom. Efter som att vi sköter deras distrubution i vanliga fall så är det ju smidigt om beställningarna kommer direkt hit.

PM;a namnet på svärfar så vet jag vem som givit rabatter tidigare.

Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Biltema har också. 2 kg pulver kostar 299 kr.

Slåtte
Här sen Nov 2002

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Daniel Lindmark skrev:
Svärfar säljer släckare. Han satte ihop ett bra erbjudande till Attitude (priserna finns här)
Jag kan kolla med honom om han har möjlighet att fixa nåt liknande till rejsa.

om jag fattade honom rätt när vi diskuterade olika sorters släckare så rekomenderade han nog pulversläckare i en bil, de funkar tydligen bäst när det tar eld i t.ex. bensin. Men jag är ingen expert, så jag kan ha fattat fel.

Jag håller med Kees, ingen pulversläckare i bil. Saneringen efteråt är hopplös och så fräter det sönder elektroniken. Skum röstar jag på.........

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Kan någon expert klargöra detta med pulver vs. skum i fordon.

Själv har jag alltid haft pulversläckare i mina bilar i tron att det var det rätta.
Har släckt en brand i en av mina bilar när en vevstake gick genom blocket som följd av lite väl entusiastiskt gasande. Olja på grenröret och en jättebrasa som effektivt kvävdes mha en liten 2kg pulversläckare.
Det kändes som om saneringen efter pulvret var det minsta problemet just då. Jag var glad att jag hade en släckare i bilen. thumbs up

Rice and shine
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Nu diskuterar ni ju släckare i vanliga gatbanbilar som kanske inte har entusiastförsäkring, och därför inte heller krav på släckare.

På hobbybilsidan så brukar försäkringsbolagen kräva 2 kgs pulversläckare, jag fick nobben på en en-kilos halonsläckare (tyvärr förbjudna) och fick inte heller ha skum. Tar inte en skumsläckare större plats också? Kolsyresläckare är väl också större med sin "tratt"?

Man hör ofta att pulver bara är sk_t och smutsar ner bilen, men alla som jag hört som verkligen använt dem prisar dem ändå för sin effektiva släckningsförmåga. Städningen efteråt har inte heller enligt utsago varit så farlig som befarat.

Är det flera som har EGNA erfarenheter av olika släckartyper eller hört från folk som verkligen använt dem?

Branden är väl ändå det som förstör mest snabbast så allt är ju bättre än en brinnande bil....

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
14548 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande