Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1503 besök totalt |
Golf GTI på Nürburgring (24h)
http://www.autobild.de/aktuell/neuhe Ni som kan tyska bättre än jag får gärna fylla i mer detaljer. Men det verkar som om det testat nya GTI:n under ett dygn på Ringen. ![]() ![]() Döttinger Höhe, 235 km/h. Snitthastighet 127 km/h per varv. ![]() Inspirerad av en bikupa? ![]() Fula fälgar ![]() Rejsratt och aluminium ![]() Udda mätare ![]() Skulle inte tro det, när det finns DSG ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Re: Golf GTI på Nürburgring (24h)
Hur i hela världen har de lyckats att komma upp i 235km/h i döttingen?? Har bilen afterburner eller? Kan tänka mig denna hastighet i slutet av rakan men inte innan Ganty! _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
De kanske har genat förbi Schwalbenschwanz rätt in i Galgenkopf? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
kan ju vara att bilens max hastighet är 235 MEN att den siffran klarade de nog inte att uppnå innan Ganty hur de än försökte ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
En annan kul reflektion är att bilar blir bara starkare och starkare, men inte fa.. är de snabbare än tidiga 90 tals bilar vilket fall! Konstigt de där... _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Nä, antagligen är gränsen nådd nu. Snabbare bilar kommer aldrig att kunna byggas. ![]() ![]() ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Nisse har ju redan gjort narr av det här men nämn en tidig 90-tals bil som skulle gå fortare runt Ringen än motsvarande modell av samma märke idag!? Visserligen gillar inte jag heller att alla bilar blir tyngre och tyngre men man måste ju ändock imponeras av hur kompetenta dagens bilar är. Tänk bar på följande jämförelser Porsche 911 (964 mot 997) - ha, ha! BMW M3 (E30? mot E46) - hi, hi! Utvecklingen av små vardagsbilar kanske är ännu mer fantastisk. Kankse ar just Golf GTI ett exempel på en tidig prestanda bil men jag tror inte en tidig 90-talare skulle klara sig så värst bra jämfört med dagens generation heller (även om kanske just accelerationen 0-100 är likvärdig). Allt var inte bättre förr! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
När det gäller Gti har du nog lite fel. VW har ju förstört Gti'n dom sista åren genom att hänga på mer plast och onödiga funktioner samt gett den respirator. En Gti Mk4 skulle nog få kämpa förgäves för att hålla en 16V Gti 88 bakom sig på bana.
_________________ Johan Börjesson |
||
Brukar vara ett elände att hålla nisse på behörigt avstånd bakom sig....... ![]() ![]() ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Jag är absolut ingen expert på Golf och de alla olika versionerna. Vad jag förstår så är den senaste versionen (den som tråden handlar om) en klar förbättring jämfört med föregående version. Jag sätter två Bitburger på att dagens GTI är rejält mycket snabbare runt Nordslingan än samtliga tidigare genarationer av Golf GTI (vi talar om bilar i standard utförande). Jag tycker att vi ofta ser kommentarer - både bland oss bilentusiatster och i motorpressen - i stil med "det var bättre förr". Är vi inte fel ute? oavsett vad vi tycker om att bilarna blir tyngre och bekvämare så är verkligheten att dagens bilar är mycket bättre än vad de var för 10 år sedan. De kräver mindre service, är snabbare, drar mindre bensin - och framförallt är säkrare. Jag ger mig tusan på att det är svårt att ge ett exempel på motsatsen. När det gäller emotionella värden så kan det säker vara en annan sak men i rent faktiska termer så blir det svårt, eller? Mvh Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1503 besök totalt |