Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Golf GTI på Nürburgring (24h)
1503 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Golf GTI på Nürburgring (24h)

http://www.autobild.de/aktuell/neuheiten/artikel.php?artikel_id=7375&a . . . .

Ni som kan tyska bättre än jag får gärna fylla i mer detaljer.
Men det verkar som om det testat nya GTI:n under ett dygn på Ringen.





Döttinger Höhe, 235 km/h. Snitthastighet 127 km/h per varv.



Inspirerad av en bikupa?



Fula fälgar



Rejsratt och aluminium



Udda mätare



Skulle inte tro det, när det finns DSG


_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



4,3 varv i timmen om man räknar med 2 mil per varv.


_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



De har iofs "fuskat" lite. Iom att man inte har tillstånd att köra mellan 19:00 och 8:30 så har man delat upp det hela i tre pass om åtta timmar.

_________________
Anders Dauner
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4755



Synd att det inte står något om varvtider...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3462



Re: Golf GTI på Nürburgring (24h)

Hur i hela världen har de lyckats att komma upp i 235km/h i döttingen??
Har bilen afterburner eller?

Kan tänka mig denna hastighet i slutet av rakan men inte innan Ganty!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re: Golf GTI på Nürburgring (24h)

Jovani skrev:
Hur i hela världen har de lyckats att komma upp i 235km/h i döttingen??
Har bilen afterburner eller?

Kan tänka mig denna hastighet i slutet av rakan men inte innan Ganty!


De kanske har genat förbi Schwalbenschwanz rätt in i Galgenkopf?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3462



Re: Golf GTI på Nürburgring (24h)

kan ju vara att bilens max hastighet är 235 MEN att den siffran klarade de nog inte att uppnå innan Ganty hur de än försökte

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3462



Re: Golf GTI på Nürburgring (24h)

En annan kul reflektion är att bilar blir bara starkare och starkare,
men inte fa.. är de snabbare än tidiga 90 tals bilar vilket fall! Konstigt de där...

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Re: Golf GTI på Nürburgring (24h)

Jovani skrev:
En annan kul reflektion är att bilar blir bara starkare och starkare,
men inte fa.. är de snabbare än tidiga 90 tals bilar vilket fall! Konstigt de där...


Nä, antagligen är gränsen nådd nu. Snabbare bilar kommer aldrig att kunna byggas.



















_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Re: Golf GTI på Nürburgring (24h)

Jovani skrev:
En annan kul reflektion är att bilar blir bara starkare och starkare,
men inte fa.. är de snabbare än tidiga 90 tals bilar vilket fall! Konstigt de där...


Nisse har ju redan gjort narr av det här men nämn en tidig 90-tals bil som skulle gå fortare runt Ringen än motsvarande modell av samma märke idag!?

Visserligen gillar inte jag heller att alla bilar blir tyngre och tyngre men man måste ju ändock imponeras av hur kompetenta dagens bilar är.

Tänk bar på följande jämförelser

Porsche 911 (964 mot 997) - ha, ha!
BMW M3 (E30? mot E46) - hi, hi!

Utvecklingen av små vardagsbilar kanske är ännu mer fantastisk.

Kankse ar just Golf GTI ett exempel på en tidig prestanda bil men jag tror inte en tidig 90-talare skulle klara sig så värst bra jämfört med dagens generation heller (även om kanske just accelerationen 0-100 är likvärdig).

Allt var inte bättre förr!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003
Inlägg: 233



När det gäller Gti har du nog lite fel. VW har ju förstört Gti'n dom sista åren genom att hänga på mer plast och onödiga funktioner samt gett den respirator. En Gti Mk4 skulle nog få kämpa förgäves för att hålla en 16V Gti 88 bakom sig på bana.

_________________
Johan Börjesson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4755



Dulliman skrev:
En Gti Mk4 skulle nog få kämpa förgäves för att hålla en 16V Gti 88 bakom sig på bana.


Brukar vara ett elände att hålla nisse på behörigt avstånd bakom sig.......

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Dulliman skrev:
När det gäller Gti har du nog lite fel. VW har ju förstört Gti'n dom sista åren genom att hänga på mer plast och onödiga funktioner samt gett den respirator. En Gti Mk4 skulle nog få kämpa förgäves för att hålla en 16V Gti 88 bakom sig på bana.


Jag är absolut ingen expert på Golf och de alla olika versionerna. Vad jag förstår så är den senaste versionen (den som tråden handlar om) en klar förbättring jämfört med föregående version. Jag sätter två Bitburger på att dagens GTI är rejält mycket snabbare runt Nordslingan än samtliga tidigare genarationer av Golf GTI (vi talar om bilar i standard utförande).

Jag tycker att vi ofta ser kommentarer - både bland oss bilentusiatster och i motorpressen - i stil med "det var bättre förr". Är vi inte fel ute? oavsett vad vi tycker om att bilarna blir tyngre och bekvämare så är verkligheten att dagens bilar är mycket bättre än vad de var för 10 år sedan. De kräver mindre service, är snabbare, drar mindre bensin - och framförallt är säkrare.

Jag ger mig tusan på att det är svårt att ge ett exempel på motsatsen. När det gäller emotionella värden så kan det säker vara en annan sak men i rent faktiska termer så blir det svårt, eller?

Mvh

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4755



Den stora skillnaden på mkIV och mkV är bakaxeln. mkV har induviduell hjulupphängning medans mkIV har halvstel.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Nürburgring
Golf GTI på Nürburgring (24h)
1503 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande