Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T -90 4WD
<<   1, 2, 3, ... 18, 19, 20   >>
15 besök idag (142137 totalt)
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Ragnar skrev:
beepbeep skrev:
Var har du tagit drivningen för bakhjulen ifrån? Bakdiffen påminner om en BMW diff, och den kanske inte har samma utväxling som framdiff.



Per Wahlqvist skrev:

Själva diffklumpen bak är en bakdel från en 900 automatlåda som är som ett eget litet hus med diff och drivknutar mm.



Ragnar har redan svarat thumbs up Dock måste jag editera mig själv. Det är en gammal 99 automat. Jag fick iden av Dennis på EBB (Tack Dennis). Det blir således exakt samma utväxling fram som bak. Det är kanske enklare med Åudi men hur kul är det. Klart det ska vara SAAB original . Sedan är ju hela bygget ett enda "gratisbygge" med nollbudget. Vad kostar en drivlina från en Audi om man gämför med skrotade gammla SAAB delar?

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



Per Wahlqvist skrev:
Ragnar skrev:
beepbeep skrev:
Var har du tagit drivningen för bakhjulen ifrån? Bakdiffen påminner om en BMW diff, och den kanske inte har samma utväxling som framdiff.



Per Wahlqvist skrev:

Själva diffklumpen bak är en bakdel från en 900 automatlåda som är som ett eget litet hus med diff och drivknutar mm.



Ragnar har redan svarat thumbs up Dock måste jag editera mig själv. Det är en gammal 99 automat. Jag fick iden av Dennis på EBB (Tack Dennis). Det blir således exakt samma utväxling fram som bak. Det är kanske enklare med Åudi men hur kul är det. Klart det ska vara SAAB original . Sedan är ju hela bygget ett enda "gratisbygge" med nollbudget. Vad kostar en drivlina från en Audi om man gämför med skrotade gammla SAAB delar?



En fråga

Skulle det inte sitta fint med nya 6 petade Saab lådan som sitter i "sporten" om jag inte missminner mig, det ska ju vara stark har jag hört!

PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



Amazon67 skrev:
En fråga

Skulle det inte sitta fint med nya 6 petade Saab lådan som sitter i "sporten" om jag inte missminner mig, det ska ju vara stark har jag hört!


Den är gjord för tvärställt montage.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Henrik Tellskog
Trollhättan
Här sen Jan 2004
Inlägg: 32



6 petade lådan fårn Saab är stark men synkringarna mellan 1-2 och 2-3 suger, dom får inte ordning på dem för än 2006. Farssan min har en Saab 93 SS Aero 6-växlad till vardags, lådan byttes efter 400mil med oförändrat resultat.

Iden med automat diffen är smart, Saab hade egna prototyp bilar med 4 hjulsdrift i mitten av 80 talet. Fast de använde sig av 9000 serien med 9000:s automat låda.

_________________
Hälsningar

Henrik Tellskog

Mini 1293 TURBO -75
Husaberg 650 SuperMotard -03
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Det här är ju ett RUGGIGT kul bygge tycker jag!! Hur har jag kunnat missa denna tråd? Ett sådant här fränt bygge KRÄVER MASSVIS med byggbilder för att mätta alla frågetecken som infinner sig för alla ideéhungrig bilbyggare här på rejsa thumbs up thumbs up
FRÄNT koncept, hoppas på ett brutalt slutresultat
Kom bara ihåg att posta MASSVIS med byggbilder!!!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Micke Fredriksson skrev:
Kom bara ihåg att posta MASSVIS med byggbilder!!!!



Jag har ingen digitalkamera

Jag måste nog köpa en efter alla positiva påhejningar. Byggtempot är dock inte det högsta med hus, barn, fru och jobb som största konkurent till garagetimmarna. Det är tur att garaget sitter ihop med huset så man kan smita ut och lite ibland när man känner för det. Jag hoppas att jag kan starta till sommaren.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Jag har hittat lite fler bilder.

IC (En kapad Scania. Passar fint under kofångaren.)




Pedalställ (Dock utan monterad bromsvåg)



Övre fäste för fjäderben. Jag funderar på att göra om det så att det även går att justera i sidled. På bilden fattas även ett stag mellan fjäderbenen. Det måste vara löstagbart annars får jag inte ur motorn.



Jag har köpt en torrsumppump av fabrikat Stolo. Någon som vet nått om en sådan. Jag gav bara några hundra så jag kunde inte låta bli att handla. Den ska tydligen ha suttit på en folkvagn.




Ha även en sådan här liggandes om någon är intreserad. Det är en vattenkyld oljekylare som man sätter mellan oljefiltret och motorn. Den ser lite rostig ut men det är bara sådant man kan gnugga bort med handen på utsidan.


_________________
Per Wahlqvist
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Måste bara säga att du är en mkt sjuk människa.
Gott handlag med maskiner verkar du ha oxå. thumbs up

Ska bli kul att följa.
Men jag vill oxå se trianguleringarna i bakvagnen...för du vet att man får bygga om om man gjort "fel" enligt panelen...

Angående SS-lådan så funkar den iaf en säsong utan ens tillstymmelse till problem i SLC med 500Nm+...det gör inte den gammla direkt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



oj!!!

Härligt att se, du ser ut att ha grejat rätt mycket med motorn också? separata spjällhus eller?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Måste bara säga att du är en mkt sjuk människa.
Gott handlag med maskiner verkar du ha oxå. thumbs up


Ska bli kul att följa.
Men jag vill oxå se trianguleringarna i bakvagnen...för du vet att man får bygga om om man gjort "fel" enligt panelen...

Angående SS-lådan så funkar den iaf en säsong utan ens tillstymmelse till problem i SLC med 500Nm+...det gör inte den gammla direkt...


Sjuk jag Jag är inte mer sjuk än någon annan på detta forum
Vad gäller mitt kunnade med maskiner så är det bra med kompisar som kan stå och tala om hur man ska göra. Jag jobbar med programering av stora PLC system samt elkonstruktion så det är glad amatörnivå allt maskinarbete .

Vad gällande bakvagnen så har panelen alltid rätt . Bilder kommer

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
oj!!!

Härligt att se, du ser ut att ha grejat rätt mycket med motorn också? separata spjällhus eller?


Det sitter separata spjälljus på men det är som hela bygget ett riktigt lågprisalternativ thumbs up . Jag fick bygga om dom en del för att det skulle gå. Någon som kan se vilken bil dom sitter på i original? Jag gav 20 kr st för dom

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Per Wahlqvist skrev:
Krille_hlm skrev:
oj!!!

Härligt att se, du ser ut att ha grejat rätt mycket med motorn också? separata spjällhus eller?


Det sitter separata spjälljus på men det är som hela bygget ett riktigt lågprisalternativ thumbs up . Jag fick bygga om dom en del för att det skulle gå. Någon som kan se vilken bil dom sitter på i original? Jag gav 20 kr st för dom


Är de i bakelit

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Per Wahlqvist skrev:

Det sitter separata spjälljus på men det är som hela bygget ett riktigt lågprisalternativ thumbs up . Jag fick bygga om dom en del för att det skulle gå. Någon som kan se vilken bil dom sitter på i original? Jag gav 20 kr st för dom


Ford 2.8 V6?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
Per Wahlqvist skrev:
Krille_hlm skrev:
oj!!!

Härligt att se, du ser ut att ha grejat rätt mycket med motorn också? separata spjällhus eller?


Det sitter separata spjälljus på men det är som hela bygget ett riktigt lågprisalternativ thumbs up . Jag fick bygga om dom en del för att det skulle gå. Någon som kan se vilken bil dom sitter på i original? Jag gav 20 kr st för dom


Är de i bakelit


Bakelit?
Prima gjuten aluminium med kullagrad axel riktiga tätningar mm. Sitter även trottelgivare på dom (som ingick i mina 20 kr) Spjällhusen håller väldigt hög kvalitet trots märke

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
therealpinto skrev:
Per Wahlqvist skrev:

Det sitter separata spjälljus på men det är som hela bygget ett riktigt lågprisalternativ thumbs up . Jag fick bygga om dom en del för att det skulle gå. Någon som kan se vilken bil dom sitter på i original? Jag gav 20 kr st för dom


Ford 2.8 V6?

/Gustaf


Gustaf var snabb. Det är Ford. Det sitter ett sådant hus per motor. Jag fick lägga igen lite kanaler i själva huset plus en del annat. Vi får se hur det kommer att fungera.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Per Wahlqvist skrev:
Krille_hlm skrev:
Per Wahlqvist skrev:
Krille_hlm skrev:
oj!!!

Härligt att se, du ser ut att ha grejat rätt mycket med motorn också? separata spjällhus eller?


Det sitter separata spjälljus på men det är som hela bygget ett riktigt lågprisalternativ thumbs up . Jag fick bygga om dom en del för att det skulle gå. Någon som kan se vilken bil dom sitter på i original? Jag gav 20 kr st för dom


Är de i bakelit


Bakelit?
Prima gjuten aluminium med kullagrad axel riktiga tätningar mm. Sitter även trottelgivare på dom (som ingick i mina 20 kr) Spjällhusen håller väldigt hög kvalitet trots märke


Ah!! okej.. reagerade på färgen lite bara -ser ju ut i färgen som fördelarlock

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



De är aluminiumfärgade från början, riktigt fina spjällhus faktiskt. Jag har själv funderat på att bygga av sådana till min bil men det verkar bli mer jobb än jag hinner med.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Ah!! okej.. reagerade på färgen lite bara -ser ju ut i färgen som fördelarlock [/quote]




Dom är blästrade och lackade i signalröd

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



therealpinto skrev:
De är aluminiumfärgade från början, riktigt fina spjällhus faktiskt. Jag har själv funderat på att bygga av sådana till min bil men det verkar bli mer jobb än jag hinner med.

/Gustaf


Mått och dimensioner?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Westfield skrev:
therealpinto skrev:
De är aluminiumfärgade från början, riktigt fina spjällhus faktiskt. Jag har själv funderat på att bygga av sådana till min bil men det verkar bli mer jobb än jag hinner med.

/Gustaf


Mått och dimensioner?


Jag kan mäta i kväll

_________________
Per Wahlqvist
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



så himla grymm bil!

skall bli spännande att se det färdiga resultate någon gång i framtiden

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 T -90 4WD
<<   1, 2, 3, ... 18, 19, 20   >>
15 besök idag (142137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande