Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T -90 4WD | << 1, 2, 3, ... 18, 19, 20 >> 15 besök idag (142137 totalt) |
Ragnar har redan svarat Dock måste jag editera mig själv. Det är en gammal 99 automat. Jag fick iden av Dennis på EBB (Tack Dennis). Det blir således exakt samma utväxling fram som bak. Det är kanske enklare med Åudi men hur kul är det. Klart det ska vara SAAB original . Sedan är ju hela bygget ett enda "gratisbygge" med nollbudget. Vad kostar en drivlina från en Audi om man gämför med skrotade gammla SAAB delar? _________________ Per Wahlqvist |
||||||||
En fråga Skulle det inte sitta fint med nya 6 petade Saab lådan som sitter i "sporten" om jag inte missminner mig, det ska ju vara stark har jag hört! PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||||||
6 petade lådan fårn Saab är stark men synkringarna mellan 1-2 och 2-3 suger, dom får inte ordning på dem för än 2006. Farssan min har en Saab 93 SS Aero 6-växlad till vardags, lådan byttes efter 400mil med oförändrat resultat.
Iden med automat diffen är smart, Saab hade egna prototyp bilar med 4 hjulsdrift i mitten av 80 talet. Fast de använde sig av 9000 serien med 9000:s automat låda. _________________ Hälsningar Henrik Tellskog Mini 1293 TURBO -75 Husaberg 650 SuperMotard -03 |
||||||||
Det här är ju ett RUGGIGT kul bygge tycker jag!! Hur har jag kunnat missa denna tråd? Ett sådant här fränt bygge KRÄVER MASSVIS med byggbilder för att mätta alla frågetecken som infinner sig för alla ideéhungrig bilbyggare här på rejsa
FRÄNT koncept, hoppas på ett brutalt slutresultat Kom bara ihåg att posta MASSVIS med byggbilder!!!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||||
Jag har ingen digitalkamera Jag måste nog köpa en efter alla positiva påhejningar. Byggtempot är dock inte det högsta med hus, barn, fru och jobb som största konkurent till garagetimmarna. Det är tur att garaget sitter ihop med huset så man kan smita ut och lite ibland när man känner för det. Jag hoppas att jag kan starta till sommaren. _________________ Per Wahlqvist |
||||||||
Jag har hittat lite fler bilder.
IC (En kapad Scania. Passar fint under kofångaren.) Pedalställ (Dock utan monterad bromsvåg) Övre fäste för fjäderben. Jag funderar på att göra om det så att det även går att justera i sidled. På bilden fattas även ett stag mellan fjäderbenen. Det måste vara löstagbart annars får jag inte ur motorn. Jag har köpt en torrsumppump av fabrikat Stolo. Någon som vet nått om en sådan. Jag gav bara några hundra så jag kunde inte låta bli att handla. Den ska tydligen ha suttit på en folkvagn. Ha även en sådan här liggandes om någon är intreserad. Det är en vattenkyld oljekylare som man sätter mellan oljefiltret och motorn. Den ser lite rostig ut men det är bara sådant man kan gnugga bort med handen på utsidan. _________________ Per Wahlqvist |
||||||||
Måste bara säga att du är en mkt sjuk människa.
Gott handlag med maskiner verkar du ha oxå. Ska bli kul att följa. Men jag vill oxå se trianguleringarna i bakvagnen...för du vet att man får bygga om om man gjort "fel" enligt panelen... Angående SS-lådan så funkar den iaf en säsong utan ens tillstymmelse till problem i SLC med 500Nm+...det gör inte den gammla direkt... |
||||||||
oj!!!
Härligt att se, du ser ut att ha grejat rätt mycket med motorn också? separata spjällhus eller? |
||||||||
Sjuk jag Jag är inte mer sjuk än någon annan på detta forum Vad gäller mitt kunnade med maskiner så är det bra med kompisar som kan stå och tala om hur man ska göra. Jag jobbar med programering av stora PLC system samt elkonstruktion så det är glad amatörnivå allt maskinarbete . Vad gällande bakvagnen så har panelen alltid rätt . Bilder kommer _________________ Per Wahlqvist |
||||||||
Det sitter separata spjälljus på men det är som hela bygget ett riktigt lågprisalternativ . Jag fick bygga om dom en del för att det skulle gå. Någon som kan se vilken bil dom sitter på i original? Jag gav 20 kr st för dom _________________ Per Wahlqvist |
||||||||
Är de i bakelit |
||||||||
Ford 2.8 V6? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Bakelit? Prima gjuten aluminium med kullagrad axel riktiga tätningar mm. Sitter även trottelgivare på dom (som ingick i mina 20 kr) Spjällhusen håller väldigt hög kvalitet trots märke _________________ Per Wahlqvist |
||||||||
Gustaf var snabb. Det är Ford. Det sitter ett sådant hus per motor. Jag fick lägga igen lite kanaler i själva huset plus en del annat. Vi får se hur det kommer att fungera. _________________ Per Wahlqvist |
||||||||
Ah!! okej.. reagerade på färgen lite bara -ser ju ut i färgen som fördelarlock |
||||||||
De är aluminiumfärgade från början, riktigt fina spjällhus faktiskt. Jag har själv funderat på att bygga av sådana till min bil men det verkar bli mer jobb än jag hinner med.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Mått och dimensioner? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Jag kan mäta i kväll _________________ Per Wahlqvist |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T -90 4WD | << 1, 2, 3, ... 18, 19, 20 >> 15 besök idag (142137 totalt) |