Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Apex/Spårval vid regn dåligt fäste
2 besök senaste veckan (4465 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Har hunnit köra några ban-träffar/tävlingar utan på regn och funderade på om det spår man han lärt sig även gäller vid regn.

Ta tex kvarn-kurvan på Kinnekulle.

Jag tar den i stort på det sätt som beskrivs i ban-guider (guld dokument thumbs up thumbs up ) med att gå ut på extra asfalten och sen hårt in i kurvan för att låta bilen driva runt kurvan i mitten men jämn och fin gas.


om det nu hade varit blött i stället så kanske man skulle smyga runt kurvan försiktigt i innerkant hela vägen ?

Kanske borde jag köpa mig en bra bok om vägval i regn

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



När det gäller regn, så är det faktiskt inte själva spårvalet som är det viktigaste utan fästet oftast.....
och "oftast" så är det bäst fäste på dom kurvdelarna där inte alla åker på torrt (eftersom där läggs det ner mjukt gummi och täpper till asfaltens porer) så ofta går det betydligt fortare totalt sett att åka t.ex ytterspår och ha fäste istället för att köra samma spår som vanligt och spinna däck pga lågt fäste ut ur kurvan.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Som Fredrik - SLC skriver så är det fäste man letar efter. Och mina erfarenheter vad gäller Kinnekulle och Kvarnkurvan säger att det är bättre fäste längst upp (ytterkant) när det regnar.

_________________
Mattias Nordenström
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag körde mitt första och hittills enda regnkartingrace på MKR-finalen för några månader sedan och en sak jag som amatör kan se som en klar nackdel med att hålla ytterspår är att säkerhetsmarginalerna blir mycket mindre och det när det är som mest chansartat. I normala fall så leder en missad bromspunkt till att man missar apex och glider ut en bit, men man brukar i regel ha asfalt nog att klara det ändå, även om det förstås ger tidsförlust. Men en inbromsning som skall göra att man med maximal hastighet tar sig runt i ytterkurva finns det inga marginaler alls på.
Nu kan man ju köra med större marginaler vid inbromsningen, men då är det tveksamt om det verkligen ger någon tidsvinst.
I karting måste man köra aggressivt för att det inte skall gå väldigt långsamt, men det problemet har man inte på samma sätt med en vanlig bil, även om det kan vara problem att hålla hög däckstemp i regn om man kör för mesigt.
När jag körde i regn på Gelleråsen en gång så höll jag det vanliga spåret, kanske främst för att alla andra gjorde det också, så det var torrast där, vilket också är nåt att tänka på. Dessutom ligger det inte så jättemycket gummi på vanliga banor som på en kartingbana, så greppet är inte så våldsamt mycket sämre i det vanliga spåret.

Så det som är snabbast och bäst för proffsen passar inte alltid mig som amatör.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

AndersY skrev:
....
Dessutom ligger det inte så jättemycket gummi på vanliga banor som på en kartingbana, så greppet är inte så våldsamt mycket sämre i det vanliga spåret.


Beror på vilken bana och vilken dag det är. Dvs det beror på vad som körts på banan tex dagen innan. Jag har varit på Mantorp i regn ett flertal ggr och greppet har varierat extremt från gång till gång. Den värsta gången hade det varit nåt race dagen innan och i varenda apex så var det 5 - 10 meter skiiiiithalt, klart värre än isgata Samma sak på Nürburgring, vissa apex kan vara tokhala ena gången i regn o en annan gång inte alls tokhalt utan bara extrabonushalt

Så precis som ni säger. Spåret beror på var det ligger gummi men även var det ev. körts torrt.



Väldigt bra och vettig fråga f.ö. thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Intressant ämne...

Diskuterade detta med junior utifrån kartingperspektiv. Han har ju under några år med kart kört fler race och träningar i varierande grad av fuktighet/regn än de flesta gamla bilrejsare gör på en livstid. Han vill nog hävda att det ofta är ytterspår som gäller. Fästet är otroligt mycket bättre utanför idalspåret. Det märks mer ju blötare det är. Det finns en del undantag där kurvans utseende gör att det i alla fall går fortare att åka rejsinglinjen (eller modifierat idealspår) trots halkan eftersom ytterspåret trots bättre grepp blir så extremt "geometriskt" ogynsamt.
Detta gäller i första hand med slicks. Med bra regndäck är effekten inte lika uttalad.

En femtonårings teorier... thumbs up


(Jag har ju iofs också fuskat lite med karting och åkt i regn. Instämmer i stort. Jag inbillar mig emellertid att det inte är lika svartvitt med bil, gråzonen är större, typ...)

_________________

Rice and shine
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



AndersY skrev:
I karting måste man köra aggressivt för att det inte skall gå väldigt långsamt

I karting ska du försöka köra så mjukt som möjligt på både regn och torrt! thumbs up
Vilken klass körde du under MKR-finalen?

_________________
Nils Erixon
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



kartingman skrev:
AndersY skrev:
I karting måste man köra aggressivt för att det inte skall gå väldigt långsamt

I karting ska du försöka köra så mjukt som möjligt på både regn och torrt! thumbs up
Vilken klass körde du under MKR-finalen?

Sport2000.
Nja, det beror nog på vad som menas med aggresivt och mjukt det. Med vanlig bil går det bra att fisåka och ta det hyfsat lugnt genom kurvorna, men det funkar inte alls i karting eftersom man då inte får upp bakre innerhjulet och det blir inte alls bra i regn, upptäckte jag. Sedan kan man ha olika aggresivt körsätt relativt andra kartingåkare, men där verkar både och funka hyfsat, beroende på vad man nu menar med aggresivt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



AndersY skrev:
kartingman skrev:
AndersY skrev:
I karting måste man köra aggressivt för att det inte skall gå väldigt långsamt

I karting ska du försöka köra så mjukt som möjligt på både regn och torrt! thumbs up
Vilken klass körde du under MKR-finalen?

Sport2000.
Nja, det beror nog på vad som menas med aggresivt och mjukt det. Med vanlig bil går det bra att fisåka och ta det hyfsat lugnt genom kurvorna, men det funkar inte alls i karting eftersom man då inte får upp bakre innerhjulet och det blir inte alls bra i regn, upptäckte jag. Sedan kan man ha olika aggresivt körsätt relativt andra kartingåkare, men där verkar både och funka hyfsat, beroende på vad man nu menar med aggresivt.



När jag pysslade med karting brukade det gå snabbast att köra lite rally stil när det var blött, dvs att jag ställde upp karten ganska tidigt (inga japan sladdar) för att sedan köra på lätt ställ genom resten av kurvan dvs "aggresivt". Jag har provat att försöka undvika att sladda och "söka fäste" men en kart har ingen diff och som sagt lyfter inte bakhjulet vid regn, det blev för mig naturligt att vid haltväglag köra efter rally böckerna istället. Nu blir jag säkert slaktad av vissa för detta inlägg, med långa förklaringar om hur det igentligen liggertill med fäste på hjul som spinner och inte osv.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Richard T
Stockholm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 153



Vid körning i regn så ska man hålla ut långt i kurvorna och sedan ta apex i slutet och sedan "flyta ut" med bilen mot ytterkanten och kom ihåg att hålla gämn gas men direkt när man har bilen någorlunda rakt så är det bara full gas

_________________
Richard Trange
www.richardtrange.se

#27, JTCC 2009.
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Roligt ämne! thumbs up

Det finns som vanligt inget som är rätt eller fel.

Brorsan och jag har båda tävlat framgångsrikt i karting, och båda hade regn som favoritunderlag.

Bror min körde hårt, sladdade rejält, låste upp hjulen och hade allmän lekstuga på banan. Det såg fränt ut! Han vann MKR-tävlingar, sverigecupen m.m.

Själv vann jag ungefär lika mycket, fast jag körde mjukt, försiktigt, smög på gasen och blev arg som fan på mig själv vid minsta lilla onödiga sladd. Jag fick nöja mig vid att glädjas åt att vinna.

Jag vet hur jag kör, mjukt o försiktigt. Både i karting och banracing, vet att det funkar då jag vunnit race i båda disciplinerna. Men det är ju vad som funkar för mig och kanske inte för alla andra.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Apex/Spårval vid regn dåligt fäste
2 besök senaste veckan (4465 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande