| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Falken Azenis - mönsterpassning
|
1474 besök totalt |
|
Hej, Jag åker en Porsche 964 med nya Falken Azenis. Vid monteringen blev jag mycket konfunderad hur de skulle monteras. På däcken står det "outside" på ena sidan och "inside" på andra, inga problem där alltså. Nu till frågan, har däcken ingen rullriktning? Som det är nu får däcken olika riktning på mönstren på höger och vänster sida.
/Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
|
Re: Falken Azenis - mönsterpassning
Så står det på mina Michelin-puckar och min lokala däcksgubbe sa att så ska de va oxå
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
|
Nej det finns ingen rullriktning på dem, ej heller h/v-däck. Helt ovetenskapligt så beter sig min bil likadant i väta på både höger och vänster sida. Jag märker inte av att de är lika/olika, hur man nu ser det.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
|
så som jag uppfattat det så finns det däck som:
1) inte har någon rikting alls. 2) har rotationsriktning ofta kombinerat med spejsigt möntser, ofta på sommardäck med "regnmönster" och på vinterdäck. 3) Har in och utsida, dvs mönstret roterar åt olika håll på dom olika sidorna. Förklaringen till detta är att däcket är konstruerat med en utsida för bättre grepp eller längre livslängd. 4) har vänster och högerdäck, dvs däck har utsida/insida OCH rotationsriktning... sjukast var nog Pirelli där ett tag, dom hade väl bak och framdäck också i sin rosso serie med, dvs 4 olika däck på bilen. /säl som när han räknar efter bara har däck av typ 3 på sina bilar... _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||
|
OK tack!
Tyvärr är det först till våren som man kommer att kunna utvärdera däcken. Nu gäller en vinter full med garage .
/A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
|
Tråd kiddnappning, men kan man kränga på ett par 205/50*15 istället för 195/50*15 på ett par 6,5J*15" fälgar?!
Då endast 205 komemr tas in av Falken Azenis i 15" nästa säsong..
|
||
|
Det funkar utmärkt. Hade själv de på 6.5" och de är helt raka i skuldran med den bredden.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1474 besök totalt |