Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Permanentmontera avgassystemet?
1137 besök totalt
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Hej!

I min bil som är under arbete så funderade jag på att i kardantunneln går bara avgassystemet för bilen är FWD: Jag tänkte då att genom att låta avgassystemet integreras i tunneln. På så sätt får jag upp lite styrka i bilen.

Problemet är att motorn rör sig ju, och räcker det med en flexstrumpa som tar upp motorns rörelser? Finns det någon som gjort något liknande någon gång?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Permanentmontera avgassystemet?

SteQve skrev:
Hej!

I min bil som är under arbete så funderade jag på att i kardantunneln går bara avgassystemet för bilen är FWD: Jag tänkte då att genom att låta avgassystemet integreras i tunneln. På så sätt får jag upp lite styrka i bilen.

Problemet är att motorn rör sig ju, och räcker det med en flexstrumpa som tar upp motorns rörelser? Finns det någon som gjort något liknande någon gång?

Det tycker jag inte låter som en så bra ide. Det är både värme, rörelse och ljuddämparmontering som spökar. Flexrör har inget bra flöde heller. Den styrka du vinner, vinner du inte på rätt ställe på bilen, fast jag har ju inte tittat närmare på hur det förhåller sig på just din bil förståss. Jag rekomenderar att utnyttja tunneln för en riktigt snygg rördragning och upphängning i stället.
MVH
Göran Malmberg

Göteborg
Här sen Nov 2002

Avgasröret blir rätt mycket längre när det blir varmt, lätt 10mm på en normal bil.

BMW 330i -05
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
oj!

Ja, då skippar vi den idén.... Uppfinnare är inte mitt yrke verkar det som

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

äsch. alla ideer är värda att urforskas! .. man vet aldrig när en ide som förändrar världen dyker upp! thumbs up
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

min gamle trimmade 900 Turbo (ej vattenkyld) kunde slutröret flexa upp mot 4-5 cm mellan kall å "rejskörd"...
iof glödde turbon ganska bra då...

1137 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande